ملی‌گرایان ارمنی و رهبران جمهوری آذربایجان مقصر ردیف اول مناقشه قراباغ/باید از کشتار ارامنه در سومگائیت جلوگیری می‌کردیم

۵ تیر, ۱۳۹۷
ملی‌گرایان ارمنی و رهبران جمهوری آذربایجان مقصر ردیف اول مناقشه قراباغ/باید از کشتار ارامنه در سومگائیت جلوگیری می‌کردیم

پایگاه اینترنتی « ویرتوالاذ» جمهوری آذربایجان مصاحبه منتشرنشده ای از حیدر علی اف، رییس جمهوری پیشین این کشور را که 27 سال پیش انجام شده است، منتشر کرد که حیدرعلی اف در این مصاحبه، ملی گرایان ارمنی و تمامی اداره کنندگان جمهوری آذربایجان در آن دوره را عاملان ایجاد مناقشه قره باغ دانسته است.

پایگاه اینترنتی « ویرتوالاذ» با انتشار این مصاحبه حیدرعلی اف پس از 27 سال به نقل از وی نوشت : « در وهله نخست ، مقصر ایجاد این فاجعه، ملی گرایان ارمنی ساکن ارمنستان و ایروان و هواداران آنها در خارج از ارمنستان هستند. همچنین تمامی کسانی که طی سه سال اخیر ( سه سال منتهی به دسامبر 1990) حاکمیت (جمهوری) آذربایجان را اداره کرده اند، مقصر این فاجعه هستند. نمی توان هیچ یک از آنها را تبرئه کرد. بی تردید، رهبری سیاسی اتحاد شوروی نیز در این زمینه تقصیر بزرگی دارد.»

حیدر علی اف تاکید کرده بود : « بارها گفته ام، می شد از مساله قره باغ به موقع جلوگیری کرد. بخصوص پیش از اینکه به وضعیت دشوار و پیچیده ای دچار شود. بی تردید باید برای این کار، از هر طرف حرکت و تمایل وجود می داشت. اما، رهبران جمهوری آذربایجان که امکانات گسترده ای برای تامین حقوق مردم و تمامیت ارضی و مصونیت اراضی جمهوری آذربایجان در اختیار داشتند، از این امکانات استفاده نکردند. نمی توان هیچ یک از آنها را تبرئه کرد.»

حیدرعلی اف درباره فجایع روی داده میان ارامنه و آذربایجانی ها گفته بود : « من فکر می کنم این فاجعه ای است که ممکن است از طرف برخی نیروها ، ملی گرایان ارمنی و همکاران آنها در (جمهوری) آذربایجان برنامه ریزی و ایجاد شده باشد. »

رییس پیشین جمهوری آذربایجان با تاکید بر  پرهیز از «فاجعه» نامیدن وقایع روی داده میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در اواخر عمر شوروی، تاکید کرده بود : « این، یک حادثه تلخ است . باید کلمه «فاجعه» را فراموش کنیم. خیلی متاسفم که رهبران (جمهوری) آذربایجان نتوانسته اند اوضاع را به موقع بررسی و از حوادث جلوگیری کنند. براساس اطلاعاتی که من دارم ، می شد از حوادث سومقاییت ( کشتار ارامنه ) در همان روز واقعه جلوگیری کرد. اگر رهبران بانفوذ و مورد احترام در سومقاییت وجود داشتند و آنها تدابیر لازم را اتخاذ می کردند، می شد از آن وقایع جلوگیری کرد.»