نگاهی به خطای بزرگ در برندینگ موسسه مالی و اعتباری ملل (عسکریه)/محسن حیدری

۱۷ دی, ۱۳۹۵
نگاهی به خطای بزرگ در برندینگ موسسه مالی و اعتباری ملل (عسکریه)/محسن حیدری

در سالهای اخیر چندین موسسه مالی و اعتباری و صندوق قرض الحسنه ورشکست شدند و موجب نارضایتی شهروندان سپرده گزار را فراهم کردند. بعضی از این موسسات مالی نامهای مقدس امامان شیعه را بر خود داشتند و نارضایتی مردم از آنان جنبه های نامناسبی یافت.

 

از این رو بانک مرکزی دولت حسن روحانی به موسسات مالی و اعتباری تذکر داد که از اسامی مقدس امامان شیعه استفاده نکنند.

در این میان موسسه مالی و اعتباری عسکریه (منسوب به امام حسن عسکری) مجبور شد نام خود را تغییر دهد. این موسسه نام “ملل” را برای خود برگزید. ولی ظاهرا این تغییر تحمیلی، موجب نابسامانی در استراتژی تبلیغاتی این موسسه شده است. و مشاوران تبلیغاتی این موسسه نتوانسته اند راهبرد مناسبی برای برندینگ متناسب با نام جدید بیابند و این موسسه را به ورطه ی خطرناک و مهلک چالش با مشتریان (یا لااقل بخشی از مشتریان) انداخته اند.

این بانک ایرانی در تیزر تبلیغات تلویزیونی خود افرادی با لباسهای گوناگون اقوام ایرانی را به نمایش می گذارد که در حال ورود به بانک هستند و سپس می گوید: “با شما ملل شدیم”!

این در حالی است که می دانیم همه ی اقوام ایرانی یک ملت (ملت ایران) را تشکیل می دهند و نمی توانیم قومیتهای ایرانی را به طور جداگانه ملت بدانیم و حاصل جمه آنها را “ملل” بنامیم!

از سوی دیگر یک بانک برای برندینگ متناسب با تغییر نام خود بایستی بر مفاهیمی همچون استمرار، اعتماد و “این همانی” دو نام قدیم و جدید تاکید کند نه اینکه وارد مفاهیم چالش زای ایدئولوژیک شود. اساسا بانکها بایستی سطح اصطکاک خود را با مفاهیم ارزشی و ایدئولوژیک تا حد ممکن به حداقل برسانند و بر عنصر سود و فایده و اعتماد و نظایر آن تاکید کنند و از هرگونه چالش با لایه های ایدئولوژیک جامعه (یا بخشی از جامعه) خودداری کنند.

به نظر می رسد ادامه ی پخش این تیزر تبلیغاتی تلویزیونی می تواند ضررهای چندین میلیارد تومانی را به برند این بانک ایرانی وارد کند و ضمنا روند برندینگ متناسب با نام جدید این بانک را برای همیشه دچار مشکل کند؛ دقیقا شبیه مشکلات برندینگ بانک “تات” که با ورود به حوزه ی مفاهیم اقوام و تقابل ایدئولوژی قومی و ملی، متحمل خسارت چندین میلیارد تومانی شد و مدیرانش مجبور شدند نام آن بانک را به “آینده” تغییر دهند.

امید که مدیران موسسه مالی و اعتباری ملل (عسکریه) زودتر جلوی این خطای بزرگ و خسارت فرهنگی – اقتصادی را بگیرند.