19 ژانویه روز هویت یابی، بازگشت به اصل آذریهای مسلمان است/آیت الله عاملی

۲۷ آذر, ۱۳۹۵
19 ژانویه روز هویت یابی، بازگشت به اصل آذریهای مسلمان است/آیت الله عاملی

امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه این هفته استان  با اشاره به نزدیکی ۱۹ ژانویه که به مناسبت سرازیری آذری های آذربایجان در آستانه فروپاشی شوروی به طرف ایران به نام “روز آذری های مسلمان” نامیده شده گفت: این روز، روز هویت یابی، بازگشت به اصل و بازگشت به “بابا توپراقی” و روز اعلام تعلق به ایران و اسلام است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نمازجمعه از حضور جناب آقای دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در اردبیل در شرائط نامساعد جوی تشکر و همت ایشان را تحسین کرد.

حضرت آیت الله عاملی همچنین از بابت دستور پرداخت مطالبات پیمانکاران قطعات راه آهن و مطالبات صاحبان اراضی سد کوثر و اختصاص مبلغی برای سد عنبران از آقای دکتر نوبخت تشکر نمود.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به پیروزی ارتش سوریه در حلب و بازپس گیری آن از تروریست های سلفی و تکفیری گفت: این پیروزی از این جهت مهم است که دولت آمریکا، اسرائیل و عربستان بر تجزیه سوریه توافق کرده بودند و حلب مرکز ثقل این طرح بود و قرار بود آنها یک منطقه بسیار کوچک را به علوی ها با ریاست بشار به عنوان سهم سوریه و منطقه ای را به اهل سنت با مدیریت عربستان و منطقه عمده دیگری را به کردها اختصاص داده، آنجا را به پایگاه دائمی آمریکا تبدیل نمایند. ولی پیروزی در حلب تمام برنامه ها را بهم ریخت.

وی نقش اسرائیل را در جدایی کردها از سوریه و عراق بسیار وسیع دانست و گفت: ترکیه در همراهی با اسرائیل در آینده با بحران بزرگی مواجه خواهد شد.

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به نزدیکی ۱۹ ژنویه که به مناسبت سرازیری آذری های آذربایجان در آستانه فروپاشی شوروی به طرف ایران به نام “روز آذری های مسلمان” نامیده شده گفت: این روز، روز هویت یابی، بازگشت به اصل و بازگشت به “بابا توپراقی” و روز اعلام تعلق به ایران و اسلام است.

وی افزود: برگزاری ۱۹ ژانویه از این جهت برای ما مهم است که نمی گذارد تاریخ و حافظه ی یک ملت پاک و فراموش شود.

وی همچنین از شهدای ۲۰ ژانویه آذربایجان تجلیل کرد و حوادث ۱۹ ژانویه را از عوامل کشتار عزیزان آذری در ۲۰ ژانویه توسط شوروی سابق دانست.

حضرت آیت الله عاملی افزود: برنامه های مفصّلی برای ۱۹ ژانویه تدارک دیده شده که از جمله آنها تجلیل از مفاخر ادبی و فرهنگی آذربایجان است تا هویت دینی، ملی و تاریخی آذربایجان از تاراج و غارت مصون بماند.

وی ادامه داد: برای امسال، نظامی گنجوی را انتخاب کرده ایم به همین جهت با انتخاب چند بیت شعر از ایشان از تمام ادباء و شعرا و متفکرین آذربایجان و آذری های ایران می خواهیم در سیاق این ابیات، نظم و نثر خود را به آذری که از طرف ستاد برگزاری مراسم ۱۹ ژانویه اعلان خواهد شد بفرستند. این اشعار عبارتند از:

همه عالم تن است و ایران دل / نیست گوینده زین قیاس خجل

چونکه ایران دل زمین باشد / دل ز تن به بود یقین باشد

زان ولایت که مهتران دارند / بهترین جای بهتران دارند

امام جمعه اردبیل در خاتمه گفت: از این اشعار، پیام های مهمی استفاده می شود که انتظار است نویسندگان و ادبای معظّم و مکرّم آذری در تبیین آن عنایت داشته باشند.