پیش‌بینی قیمت جهانی طلا

۹ دی, ۱۳۹۵
پیش‌بینی قیمت جهانی طلا

اقتصادایرانی:

پیش بینی قیمت طلا:

روند بازار طلا کاملاً نشان می دهد که عاملان بازار طلا بعد از سخنرانی برنانکی در کنگره به شدت نگران توقف زود هنگام سیاست های تسهیل کمی هستند. به همین دلیل خالص خرید و فروش سفته بازانه به میزان 59.9 تن کاهش یافت که اثر افزایش 49.1 تن در دو هفته قبل را خنثی کرد.

کاهش خرید سفته بازانه به میزان 45.9 تن عامل اصلی این روند کاهشی است که بالاترین نرخ کاهش در پوزیشن های خرید از ماه دسامبر تا کنون است. در هفته گذشته، معاملات فروش سفته بازانه تنها به میزان 14.0 تن افزایش یافت که البته میزان آن چندان قابل توجه نیست.

از نقطه نظر ریسک و کسب سود، کارشناسان استاندارد بانک معتقد هستند که اخیراً ارزش طلا به شدت کاهش یافته است و در حال حاضر بازار بزرگ ترین بخش این روند کاهشی را تجربه کرده است و پس از اتمام کل نیروی کاهشی در بازار، قیمت ها دوباره صعود خواهند کرد.

پیش بینی قیمت نقره:

همانند هفته های گذشته، بازار نقره در هفته گذشته نیز شدیدترین افت را در بین بازار سایر فلزات گرانبها تجربه کرد. خالص خرید و فروش سفته بازانه به میزان چشمگیری معادل 670.3 تن کاهش یافت. اگرچه میزان این کاهش از نظر مقدار نسبت به دو هفته گذشته (809 تن)، اندکی کم تر بود اما از نظر درصدی وضعیت تا حدودی بدتر بود به گونه ای که این شاخص در دو هفته گذشته معادل 19.2 درصد کاهش یافت اما در هفته گذشته با 19.7 درصد کاهش روبرو شد.

باز هم عامل اصلی این روند نزولی، انتظارات کاهشی نسبت به روند آتی قیمت نقره بود. معاملات فروش سفته بازانه به میزان قابل توجهی معادل 707.9 تن در هفته گذشته افزایش یافت (این رقم در هفته ماقبل آن معادل 571.6 تن بود) و معاملات کل فروش را به سطح 3153.1 تن رساند که 2.5 برابر میانگین پنج ساله آن یعنی 1241.2 تن است. اگرچه پوزیشن بسیار بزرگ فروش لزوماً به معنای محرک افزایش دوباره قیمت ها نیست اما قطعاً نشان می دهد که حداقل در بازارهای آتی با میزان بالای مبادلات روبرو هستیم.

پس از چهار هفته متوالی کاهش در معاملات خرید جمعاً به میزان 1189.1 تن، بالاخره در هفته گذشته میزان معاملات خرید نیز به میزان اندکی معادل 37.6 تن افزایش یافت.

با توجه به انتظارات از بازار نقره، به نظر می رسد که این روند نزولی در روزهای آینده ادامه یابد.

پیش بینی قیمت نفت خام (وست تگزاس اینترمیدیت):

برای سومین هفته متوالی، خالص خرید و فروش سفته بازانه در بازار نفت خام کاهش یافت (آخرین بار چنین اتفاقی در اوایل ماه نوامبر سال گذشته رخ داد). در هفته گذشته شتاب روند نزولی در این بازار سرعت کمتری داشت و خالص خرید و فروش سفته بازانه به میزان 6.9 میلیون بشکه کاهش یافته است (در دو هفته قبل این شاخص به میزان قابل توجهی معادل 23.5 میلیون بشکه کاهش یافته بود).

اگرچه سرعت روند نزولی اندکی کاهش یافت اما عوامل اصلی نامتقارنی بر روی آن تاثیر گذاشتند و معامله گران بازار پوزیشن های نزولی را اختیار کردند. در هفته گذشته، معاملات فروش سفته بازانه برای پنجمین هفته متوالی به میزان 5.6 میلیون بشکه افزایش یافتند در حالیکه معاملات خرید به میزان 1.2 میلیون بشکه کاهش یافتند.

به نظر می رسد بعد از عکس العمل بازار نفت خام به انتشار آمار دستمزد بخش غیر کشاورزی آمریکا، پتانسیل تداوم روند نزولی در بازار نفت کاهش یافته است. با توجه به اثر معکوس این آمارها بر روی سرمایه گذاری در برابر تقاضای واقعی، پیش بینی اثر این آمارها بر روی بازار نفت خام بسیار سخت است. اگرچه آمارهای قوی تر نشاندهنده اقتصاد قوی تر آمریکا هستند اما باید این نکته را نیز مطرح کرد که آمار امیدوارکننده به دلیل افزایش عدم قطعیت در مورد اجرای سیاست های تسهیل کمی فدرال رزرو می تواند منجر به کاهش علاقه عاملان به سرمایه گذاری در این بازار شود. البته به نظر می رسد که آمار فراتر از حد انتظار باعث افزایش خوش بینی نسبت به وضعیت تقاضای کل در آمریکا می شود که در نهایت منجر به افزایش قیمت های نفت خواهد شد.

پیش بینی قیمت مس:

بازار مس برای چهارمین هفته متوالی باز هم با کاهش در خالص خرید و فروش سفته بازانه روبرو شد و این شاخص به میزان 55.1 تن در هفته گذشته کاهش یافت. با توجه به اظهارات نا امید کننده نخست وزیر چین، ون ژیابائو، در ارائه آخرین گزارش به کنگره ملی کشور و همچنین کاهش در شاخص خرید مدیران کشور چین از سطح 54.0 به 52.1، وقوع این روند نزولی چندان دور از انتظار نبود.

از آنجاییکه بعضی از معامله گران انتظار کاهش قیمت ها را در آینده داشتند در نتیجه معاملات فروش به میزان قابل توجهی معادل 83.9 تن کاهش یافت که یک رکورد پنج ساله محسوب می شود. معاملات خرید نیز به میزان 28.2 تن افزایش یافتند که بسیار کمتر از رقمی است که بتواند کاهش 132.8 تن در دو هفته گذشته را جبران کند.

خالص خرید و فروش سفته بازانه در بازار مس در حال حاضر در منطقه منفی و در سطح 63.4-  قرار دارد، اگرچه در دو هفته گذشته این شاخص در منطقه مثبت و در سطح 105.0 تن قرار گرفت.

با نگاه به آمار اقتصادی کشور چین در انتهای هفته گذشته، احتمال افزایش قابل توجه در تقاضای فیزیکی مس و آغاز روند صعودی در فصل جاری و حتی فصل بعدی نیز بسیار کم است.

پیش بینی قیمت پلاتینیوم:

اگرچه شتاب روند صعودی قیمت ها اندکی کاهش یافته است اما نقدی سازی در بازار پلاتینیوم ادامه دارد. در هفته گذشته، بازار پلاتینیوم مغلوب روند کاهشی بازار فلزات گرانبها شد و خالص خرید و فروش سفته بازانه در بازار پلاتینیوم به میزان 154000 اونس کاهش یافت (در دو هفته گذشته این رقم معادل 388400 اونس بود).

به احتمال زیاد گزارش ها در مورد اعتصاب نیروی کار در یکی از معادن لانمین (Lonmin) در جنوب آفریقا به کاهش شتاب نقدی سازی کمک کرده است. تولید پلاتینیوم تنها یک روز متوقف شد اما انتشار اخبار آن نشان داد که وضعیت بین معدن دارهای پلاتینیوم در آفریقای جنوبی و اتحادیه های کارگری هم چنان ناپایدار است و در نتیجه عاملان بازار به منظور کاهش ریسک، حداکثر فاصله ممکن را با بازار فلزات گروه پلاتینیوم اتخاذ کرده اند.

در هفته گذشته، معاملات خرید به میزان 102000 اونس افزایش یافتند در حالیکه معاملات فروش پس از سه هفته برای اولین بار به میزان 52000 اونس افزایش یافتند.

پیش بینی قیمت پالادیوم:

آهنگ نقدی سازی در بازار پالادیوم به آرامی در حال افزایش است. در هفته گذشته از خالص خرید و فروش سفته بازانه به میزان 160500 اونس کاسته شد در حالی که در دو هفته قبل این شاخص به میزان 153900 اونس کاهش یافته بود.

بر خلاف هفته گذشته، دلیل اصلی این روند کاهشی چندان پیچیده نبود. این هفته کاملاً واضح بود که عاملان بازار انتظار کاهش قیمت ها را در بازار پالادیوم دارند. معاملات خرید سفته بازانه به میزان 115500 اونس کاهش یافتند در حالیکه معاملات فروش پس از سه هفته برای اولین بار به میزان 45000 اونس افزایش یافتند که بالاترین رقم افزایشی از ماه دسامبر سال گذشته تا کنون است.

در هفته گذشته، درصد خرید و فروش سفته بازانه به کل معاملات از 66.0 درصد به 62.7 درصد کاهش یافت که بسیار بالاتر از میانگین پنج ساله آن یعنی 47.9 درصد است؛ سطح فعلی این شاخص بیانگر ناپایداری بازار و احتمال افزایش قیمت ها است. در حال حاضر، کارشناسان استاندارد بانک اعتقاد دارند که عدم اطمینان در مورد عرضه آفریقای جنوبی می تواند منجر به افزایش قیمت های پالادیوم شود.