یونسی: تشکیل فراکسیون های قومی در مجلس کمکی به حل مشکلات مردم نمیکند

۲۲ دی, ۱۳۹۵
یونسی: تشکیل فراکسیون های قومی در مجلس کمکی به حل مشکلات مردم نمیکند

علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام ایرانی و اقلیت های دینی برای بار دوم با تاسیس فراکسیون های قومی در مجلس شورای اسلامی مخالفت کرد. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها، سیاست های کلی کابینه یازدهم در خصوص اقوام از طریق دستیار ویژه تعیین میشود. به گزارش ایسنا یونسی  درخصوص تشکیل فراکسیون های قومیتی در مجلس، اظهار کرد: باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که در کشور ما مطالبه قومی بسیار کم است و اکثر مطالبات شامل مطالبات محلی و منطقه ای می‌شود. یعنی مشکلاتی که مثلا در ایلام، آذربایجان و کردستان وجود دارد و مردم خواستار حل آن‌ها هستند همگی از یک جنس است.

وی تصریح کرد: برای حل این مشکلات دولت وظیفه دارد که اهمیت بیشتری به مناطق محروم و مرزی دهد. ما اعتقاد نداریم که اقوام ایرانی به دلیل قومیت یا مذهب از حقوق طبیعی و شهروندی خود محروم هستند بلکه این اقوام به دلایل دیگر محرومیت را تحمل می کنند. از نظر من این محرومیت ها و کمبودها بیشتر به مسایل و تنگ نظری های محلی مربوط میشود و دولت هم تلاش می کند تا به بهترین شکل این محرومیت ها را مرتفع کند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی تاکید کرد: با توجه به این واقعیت های موجود،‌ لازم است که نمایندگان این مناطق در مجلس و دولت برای حل مشکلات و پاسخگویی به مطالبه مردم با یکدیگر همکاری کنند و قطعا فراکسیون های قومیتی کمکی به حل این مشکلات نمی کند .به طور مثال مردم آذربایجان به دلیل آذری بودن ، مشکلی ندارند. هر چند ممکن است در مناطقی همچون کردستان و بلوچستان حساسیت هایی وجود داشته باشد اما این حساسیت قطعا از سوی مسئولین جمهوری اسلامی و حاکمیت نیست و چنین نگاهی فقط به صورت محدود و از سمت پایین، در آن مناطق وجود دارد.

یونسی یادآور شد: من شخصا معتقدم که با تشکیل فراکسیون های ملی و حضور نمایندگان قومیت ها در این فراکسیون ها،‌ مطالبات محلی و منطقه ای بهتر دنبال می شود و نتیجه گیری اش نیز بهتر و ملموس تر خواهد بود.

وی ادامه داد: راهکار حل همه حساسیت ها و ریشه کن کردن ناامنی در کشور، توسعه متوازن در این مناطق است . به طوری باید توجه داشته باشیم که دلیل امن بودن کردستان کشور
ما نسبت به کردستان کشورهای ترکیه و عراق این است که جهاد سازندگی و بسیج در آنجا برای توسعه و ایجاد رفاه نسبی فعال هستند و از سالها قبل به طور جدی به بحث توسعه در آن مناطق توجه شده است. همچنین، می بینیم که خود مردم این مناطق در اداره امورشان دست اندرکار هستند، ‌ شهرداریها ، دادگستری ها و شوراهای داوری در اختیار خود آن‌ها است و یا به زبان محلی آنان در بخش های مختلف استفاده می شود.

دستیار ویژه رئیس جمهور همچنین گفت: در اکثر مواقع دشمنان و تروریست ها هستند که تلاش می‌کنند این موضوع را القا کنند که به طور مثال جمهوری اسلامی ایران به کردها یا بلوچ ها حساسیت دارد. این کاملا غلط است. چون می بینیم عرب های کشورمان که اتفاقا شیعه هم هستند از دولت و حاکمیت مطالباتی دارند که آن‌ها نیز باید پیگیری شده و مورد توجه قرار بگیرد.