فراکسیون تُرکزبان رسما منحل شد

۲۱ مرداد, ۱۳۹۶
فراکسیون تُرکزبان رسما منحل شد

یک نماینده مجلس از برچیده شدن فراکسیونی که قصد فعال کردن گسل های قومی را داشت سخن گفت و اظهار داشت که این فراکسیون نام و دامنه جغرافیایی خود را تغییرخواهد داد و به شمالغرب تبدیل خواهد شد. به گزارش آذریها، وی اعلام کرده است که مجلس شورای اسلامی با چیزی بنام “فراکسیون مناطق به اصطلاح ترک نشین” موافقت نکرده است.

در اوایل سال جاری سایت آذریها اعلام کرده بود که هیات رئیسه مجلس و نهادهای حاکمیتی با تشکیل فراکسیون مزبور مخالفت کرده و چند عنصر نفوذی در ارتباط با تاسیس آن دستگیر شده اند (برای مشاهده گزارش کلیک کنید)

همچنین احتمال «رد صلاحیت» نمایندگان درگیر با این تشکل غیرقانونی و تجزیه طلب  در دور بعدی انتخابات مجلس و از طرف شورای نگهبان وجود دارد.

گزارشهای رسیده به سایت آذریها حاکی از اختلافات درونی هسته تشکیل دهنده فراکسیون مزبور نیز بود که فقط یک بار تشکیل جلسه داده بود. از سوی دیگر بسیاری از اعضای فراکسیون از آن فاصله گرفتند تا گرفتار بدنامی ها و پیامدهای احتمالی آن نشوند. شهاب الدین بیمقدار، جزو معدود نماینده هایی بود که از همان ابتدا به سرنوشت فراکسیون علاقه مند بود و تلاش خاصی برای تاسیس و تدام آن داشت. شاید به همین دلیل است که خبر انحلال فراکسیون به جای سخنگو (زهرا ساعی) از سوی بیمقدار اعلام شد.

گفتنی است که تاسیس فراکسیون مزبور از سوی دشمنان کشور با استقبال زیادی مواجه شده بود و رسانه های تجزیه طلبی چون گوناز تی.وی با اختصاص برنامه های تلویزیونی ویژه از آن استقبال کرده بودند. همچنین تلویزیون بی بی سی فارسی این فراکسیون را پایان مشروعیت جمهوری اسلامی اعلام کرده و از عناصر ضدایرانی باند صابر رستمخانلی (وابسته به داک) از آن حمایت کرده بودند.

شهاب الدین بیمقدار، در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی مهندس بیمقدار، از کلید خوردن تأسیس فراکسیون استان های شمال غربی کشور در مجلس خبر داد وگفت: یکشنبه هفته آینده اعضای هیئت رئیسه فراکسیون استان های شمال غربی کشور انتخاب خواهد شد.

وی یادآور شد: تشکیل فراکسیون استان های شمال غربی کشور در راستای احیای فراکسیون ترک زبانان است متأسفانه از آنجایی که واژه ترک حساسیت هایی را ایجاد می کرد از این رو به دنبال این هستیم تا فراکسیونی را تشکیل دهیم که از حساسیت کمتری برخوردار باشد و در عین حال بتوانیم پیگیر مطالبات مردم استانهای ترک زبان باشیم.

به گفته بیمقدار استفاده از واژه “ترک زبانان” در مجلس نمی دانم چه حساسیتی ایجاد می کند که با تشکیل فراکسیون ترک زبان مخالفت می کنند و از آنجایی که نمایندگان استان های شمال غربی کشور همواره به دنبال ایجاد وحدت در کشور هستند در تشکیل فراکسیون به دنبال ایجاد اختلاف نیستند.

نماینده مردم تبریز، آذر شهر واسکودر خانه ملت خاطرنشان کرد: تمامی اعضای نمایندگان استان های شمال غربی کشور عضو فراکسیون هستند و هیئت رئیسه این فراکسیون از میان اعضاء انتخاب خواهند شد.

 

برای مرور اخبار ویژه، گزارشها و تحلیلهای انجام شده در یکسال گذشته پیرامون فراکسیون های قومی کلیک کنید.