رسول قلی اف،رئیس پیشین پارلمان باکو: باید به تالشها خودمختاری بدهیم

۱۸ بهمن, ۱۳۹۶
رسول قلی اف،رئیس پیشین پارلمان باکو: باید به تالشها خودمختاری بدهیم

رسول قلی‌اف رئیس پیشین پارلمان باکو که هم اکنون در ایالات متحده به سر می برد، در گفتگو با یک رسانه مستقل در خصوص اقلیت های ملی جمهوری باکو گفته است باید به تالشها و لزگی ها خودمختاری بدهیم.

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها به نقل ابیکتیو تیوی، وی گفته است:

« در جمهوری آذربایجان اقلیت های ملی زیادی نداریم و از نظر من تنها لزگی‌ها و تالشها اقلیت ملی محسوب میشوند و فکر می کنم باید به آنها خودمختاری داده شود».

وی در ادامه گفته است: « حداقل باید همان میزانی که حکومت معتقد است به ارمنی های قراباغ [در آینده] باید خودمختاری داده شود، به تالشها و لزگی ها هم باید خودمختاری بدهیم!»

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار پیرامون آذریهای ایران و اعطای خودمختاری به آنها و یا حضور آنها در رخدادهای دیماه 1396 می گوید:

« سوال شما بسیار مضحک است. آذریها در ایران اقلیت ملی نیستند و پنج هزار سال است در ایران زندگی میکنند. آذریهای که در امریکا زندگی میکنند، خود را ایرانی میدانند».

در اینجا خبرنگار میگوید اگر آنها خود را ایرانی میدانند شاید در اثر آسیمیلاسیون بوده باشد!

رسول قلی اف نیز در پاسخ می‌گوید:

« نه! چه آسیمیلاسیونی؟ آذریها 5 هزار سال است در آن سرزمین زندگی میکنند. اصلا چیزی به اسم آسیمیلاسیون در آنجا نیست. شما این تعابیر را از کجا پیدا می کنید؟ حقیقت این است که آنها ایران را وطن خود می دانند. روسها ما را اشغال کردند و ما تحت تاثیر روس قرار گرفته ایم. اگر روسیه سرزمین ما را اشغال نمی‌کرد، امروز ما در ترکیب ایران بودیم و با همان آذربایجانی ها زندگی می کردیم در نتیجه وطن مان هم ایران بود چون نامش ایران است.  مساله این است که کسانی که می گویند، برویم آذربایجان جنوبی را آزاد کنیم در ایده الیسم به سر می برند. واقعا درک این ایده آلیسم دشوار است. این آذربایجان جنوبی که شما می گوید، به این فکر است که چه زمانی، جمهوری آذربایجان به ایران ملحق خواهد شد! من به شما بگوییم که در اعتراضات اخیر، حتی یک شهر آذری مشارکت نکرد».