جمع آوری و لغو امتیاز یک کتاب نفرت پراکن از نمایشگاه کتاب تبریز/ نقدی بر کسروی یا نقدی بر حاکمیت ایران بر آذربایجان؟

۶ آبان, ۱۳۹۷
جمع آوری و لغو امتیاز یک کتاب نفرت پراکن از نمایشگاه کتاب تبریز/ نقدی بر کسروی یا نقدی بر حاکمیت ایران بر آذربایجان؟

 کتابی با محتوای تجزیه طلبانه که به شکل مشکوک و غیرقانونی از اداره کل ارشاد تبریز مجوز گرفته بود، با دستور وزارت ارشاد جمع آوری شد.

 به گزارش سایت خبری-تحلیلی آذریها، کتابی که ظاهرا” در پی نقد یکی از کتاب های قدیمی احمد کسروی(آذری زبان باستان/1304)بود، توسط وزارت ارشاد از نمایشگاه کتاب تبریز جمع آوری شد و در عین حال، مجوز آن لغو گردید

نویسنده کتاب مذکور عدالت طاهرزاده است که در خدمت اداره به اصطلاح آذربایجان جنوبی(کذایی)در آکادمی علوم جمهوری باکوست.

دلیل لغو مجوز این کتاب، ترویج ادبیات نفرت، تضعیف وحدت ملی و اتهام بی پایه به بنیاد دولت ایران (در هشتاد سال گذشته) است.

کتاب اخیر با رویکرد غیر علمی و پرخاشگری همیشگی طیف پانترک، ظاهرا در پی نقد تاریخ نگاری کسروی، ولی در عمل در پی نقد تمامیت ارضی و حاکمیت ایران بر خطه آذربایجان بود

برای مثال مؤلف بیگانه، ادعاهای کذبی در کتاب مطرح کرده است که به ظاهر در انتقاد به حکومت پهلوی است ولی نظام جمهوری اسلامی را هم شامل می شود: « ایجاد مدارس به زبان مادری(ترکی)، نشر کتاب و روزنامه را برای همیشه ممنوع کردند. مرتکبین به امور فوق به شدت شکنجه میشدند. کتابهای چاپ سنگی قدیمی شاعران و دست نوشته ها جمع آوری گشته سپس سوزانده می شدند.» (ص 10)

یکی از استراتژی های توصیه شده به جریان پان ترکیست، پیشبرد ادبیات ایران ستیزانه با پوشش پهلوی ستیزی” است که این کتاب نیز از این قاعده مستثنی نبود ولی با تجدید نظر از سوی کارشناسان ذیصلاح مجوز آن باطل شد.


استفاده از عبارت های مجعولی مانند آذربایجان جنوبی، آذربایجان شمالی، شونیسم فارس و… در این کتاب بیشمار است.

جالب اینجاست؛ کتابی که عنوان “جوابیه به آذری زبان باستان” را انتخاب کرده، چه در پایان و چه در متن، فاقد “حتی یک ارجاع” به یک اثر علمی و تاریخی است و مترجم مجبور شده برای سرپوش گذاشتن برای این رسوایی در انتهای کتاب(پیوست ها) بخشی به عنوان “پاره ای از منابع مورد استفاده مترجم” اضافه کند! اولین بار است که مترجم به جای ترجمه و انتقال متن، منابع جدیدی به کتاب اضافه میکند که باید به عنوان یک رکورد ثبت شود.

ظاهرا پان ترکیست ها پس از حدود یک قرن سروکله زدن با کسروی، نتوانسته اند عملکرد بهتری ارایه دهند. بر اساس مصوبه ی “شورای عالی انقلاب فرهنگی” ناظر بر انتشار کتاب(سال89( اعطای مجوز به آثاری که در پی تحریک قومیت ها، تضعیف وطن دوستی، تخریب زبان ملی، استقلال و تمامیت ارضی کشور و همچنین تحریف مسلمات تاریخ ایران و اسلام باشند، ممنوع است.

اکنون باید پرسید چرا اداره کل فرهنگ و ارشاد تبریز بر خلاف مصوبه اخیر به چنین آثاری مجوز می دهد؟ قصد و نیت واحد ممیزی این اداره از تبلیغ تجزیه طلبی که خود جرمی علیحده ذیل تبلیغ علیه نظام است چیست؟ پس به نظر میرسد به یک خانه تکانی اساسی در این اداره نیاز داریم.

 کتاب لغو مجوز شده، تنها یک مورد از صدها کتابی است که در 5 سال گذشته از این اداره مجوز گرفته است. آثاری که به طور کلی خلاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاشته و البته با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد تبریز در سطح جامعه پخش شده است. وقت آن فرا رسیده که اداره مذکور بر مبنای قانون عملکرده و از برخوردهای سلیقه ای بپرهیزد!