بازگشایی مسجد ایرانی شوشی پس سه دهه: مسجد گوهرآغا بازسازی شد+فیلم

۱۷ مهر, ۱۳۹۸
بازگشایی مسجد ایرانی شوشی پس سه دهه: مسجد گوهرآغا بازسازی شد+فیلم

 

رسانه های ارمنی گزارش دادند که کار مرمت مسجد ایرانی شوشی به موسوم به مسجد گوهرآغا در مرکز قراباغ کوهستانی رو به اتمام است. به گزارش آلیک- کار مرمت مسجد  گوهر آغا ، معماری دیدنی  وارزشمند  مذهبی قرن نوزدهم در شوشی ، به مراحل پابانی خود  نزدیک می شود.

روابط عمومی بنیاد(IDeA)  گزارش داد ،شوشی ، شهری با سبک معماری منحصر به فرد در ناگورنو-قراباغ (آرتساخ)،با حفظ ظاهر اصلی  خود ، به زودی، پذیرای  بازدیدکنندگان و گردشگران خارجی خواهد بود .

این گزارش می افزاید که در راستای حمایت  از ابتکار دولت  ، بنیاد حفظ و نگهداری  میراث تاریخی شرقی،  برنامه احیا  و مرمت مسجد گوهرآغا را در سال 2014باهمکاری بنیاد(IDeA) آغاز کرد. این پروژه به عنوان بخشی از برنامه های توسعه  این  بنیاد که در راستای توسعه ارمنستان فعالیت می کند صورت گرفته است. روبیک وارطانیان سرمایه دار و بانکدار ارمنی که به امور خیریه نیز شهرت دارد، هزینه های مرمت این بنا را تقبل کرده بود.

حفظ نمای بیرونی مسجد یکی از حساسترین بخش های این پروژه بوده است.در کنار مرمت این آثر تاریخی ساختمان مکتب (حوزه علمیه) و همچنین ایجاد فضای سبز و پارک در  قلمرو مجاور مسجد گوهرآغا نیز در دستور کار  بوده است.

 

سورن امیربکیان ،مدیر برنامه توسعه آرتساخ  در بنیاد IDeA در این خصوص گفته است: «شهر شوشی  یکی از  مقاصد منحصر به فرد گردشگری آرتساخ  است که مسجد  گوهر آقا از بخش های  جدا ناشدنی   تاریخ و فرهنگ غنی  این شهر  به شمار می رود. بنا بر پیش بینی های انجام شده  پروژه مرمت مسجد گوهرآقا  به آشکار ساختن میراث تاریخی و فرهنگی منطقه کمک خواهد کرد  ومی تواند  این شهر را به یک جاذبه توریستی جدید در نقشه آرتساخ  بدل کند».

 وی در این مورد تاکید کرد: ” امیدواریم که این پروژه باعث ایجاد حرکت هایی در جهت ترمیم منطقه تاریخی شهر نیز   گردد .

وی افزود: در بخشی از پروژه ، ساختمان مدرسه یا مکتب  نیز مرمت شده   که هم اکنون  می تواند به عنوان مرکز آموزشی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

   وی در این خصوص افزود: “این مکان می تواند به عنوان یک مرکز علمی و مطالعاتی و  یا مرکز پژوهشی شرق شناسی به دانشجویان خدمت رسانی  کند. حتی می توان دوره های آموزشی تابستانه،کنگره ها،رویدادهای آموزشی و فرهنگی را در این مکان بکر برگزار کرد. “

این پروژه با توجه به بهترین شیوه ها و استانداردهای بین المللی اعمال شده، سازمان های محلی و بین المللی را درگیر خود کرد.

در  این پروژه دفتر معماری  “پارت سامان جهان” ،دفتر معماری “TFA-ارمنستان”؛ ایکوموس-ارمنستان؛ لورنزو یورینا ،Politecnico di Milano(از اساتید دانشگاه شرق شناسی میلان) ؛ دانشکده مطالعات شرقی  دانشگاه ایالتی ایروان و همچنین سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران مستقیما  همکاری کردند.در این بین دعوت از 12 متخصص با تجربه و زبده  در ساخت آجر کاری و   مرمت مکانهای معنوی اسلامی از ایران    برای مشارکت درمرمت و  نوسازی مسجد امری بود ستودنی.

به گفته رسانه ها، مراسم بازگشایی این مسجد روز پنجشنبه 18 مهرماه سال 1398 انجام خواهد شد.

این در حالی است که رژیم باکو در طول سال های پس از استقلال قراباغ کوهستانی مدعی شده بود که مسجد شوشی از سوی نیروهای ارمنی مورد تعرض و هتک حرمت قرار گرفته است. انتشار اخبار مربوط به بازسازی این مسجد توسط ارامنه، یکی دیگر از دروغ های همیشگی رژیم باکو را برملا کرد. البته کارشناسان بر این باور اند که رژیم باکو ارتباطی به این مسجد ندارد. زیرا این مسجد در قلمرو موثر جمهوری باکو بنا نشده و یک بنای تاریخی «ایرانی» با تمام مختصات آن است. از همین رو است که کارشناسان و هنرمندان ایرانی قادر به تعمیر و بازسازی آن شده اند.

از سوی دیگر عمر این مسجد بسیار طولانی‌تر از موجودیت سیاسی رژیم باکو است. اما حکومت لائیک باکو که در داخل کشور خود با دینداران برخورد می‌کند، تصاویر ساختگی از این مسجد را به بهانه ای جهتهمراه ساختن جوامع مسلمان با ادعای ارضی خود تبدیل کرده بود.