سدسازی ترکیه بر روی ارس و خطر تشدید بحران آب/ حجم آب جاری ارس 1.6 میلیارد متر مکعب کاهش خواهد یافت!

۵ آذر, ۱۳۹۸
سدسازی ترکیه بر روی ارس و خطر تشدید بحران آب/ حجم آب جاری ارس  1.6 میلیارد متر مکعب کاهش خواهد یافت!

یک چالش محیط زیستی و کشاورزی دیگر در راه است. ترکیه پس از سد سازی های پی در پی در سرچشمه های دجله و فرات که موجب بحران های زیست محیطی در سوریه و عراق و حتی موجب حرکت ریزگردها به سمت ایران شده است، یک سد بزرگ در ناحیه ساری قمیش استان قارص بر روی سرچشمه های رودخانه ارس تاسیس خواهد کرد. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذریها» مقامات ترکیه ای اعلام کردند این سد بزرگ برای مهار آب رود ارس در ناحیه ساری قمیش در 2020 به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

براساس گزارش سایت قارص مانشتی، تورکئر اوکسوز، استاندار قارص اعلام کرده است عملیات ساخت سد و نیروگاه کاراکورت (گرگ سیاه) که بر روی سد ارس در حال احداث است، با امکانات داخلی و سرمایه ترکیه در حال اجرا است.  

این بزرگترین طرح حوزه آبخیزی رود ارس است که در منطقه استان قارص ترکیه است. سد کارا کورت و نیروگاه برق آبی این سد با توان 100 مگاوات از سال 2017 میلادی درحال احداث است و این سد درسال 2020 میلادی تکمیل و بهره برداری خواهد شد.

بنا به گزارش اداره امور آب ترکیه؛ ارتفاع سد 124 متر است. سد کارا کورت، آب شرب، کشت و صنعت و آبیاری دشت ایغدیر و استان قارص ترکیه را تامین خواهد کرد.  طول بدنه این سد 142 متر و طول تاج سد 497 متر و در ساخت این سد عظیم شش میلیون متر مکعب عملیات سنگ ریزی و اسفالت انجام شده است.

حجم ذخیره آب سد کارا کورت حداقل یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب خواهد بود.  بعد از تکمیل احداث این سد در ماه آوریل وماه مه هر سال آبگیری خواهد شد و در ماه های دیگر که بارندگی و حجم اب کاهش خواهد یافت ، ذخایر آب سد مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

سدسازی ترکیه بر روی رودخانه ارس، حجم آب جاری این رود را  1.6 میلیارد متر مکعب کاهش می دهد و بحران آب را در شمالغرب ایران تشدید می کند.

بخش های وسیعی از کشتزارها و باغات استان های آذربایجان و اردبیل ایران و نیز جمهوری باکو وابسته به آب این رودخانه است.

پیش بینی می شود ایران، ارمنستان و رژیم باکو تحت تاثیر این سد، دچار چالش های محیط زیستی بشوند. ترکیه از ابزار سدسازی بر بستر رودخانه ها به عنوان اهرمی ژئوپلیتیک علیه همسایگان خود استفاده می کند. جمله معروف تورگوت اوزال خطاب به کشورهای پایین دست رودخانه های دجله و فرات در دهه 1980 وجود دارد که نشان دهنده الگوی اصلی سیاست این کشور در زمینه آب است: «ما به عربها نمی گوییم که با نفت شان چه کار کنند. آنها هم به ما نگویند که با آب مان چه کار کنیم».