تاکید رئیس جمهور بر آموزش دقیق زبان فارسی در همایش روز معلم

۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹
تاکید رئیس جمهور بر آموزش دقیق زبان فارسی در همایش روز معلم

 

رئیس جمهور در روز بزرگذاشت مقام معلم به طور ویژه بر آموزش زبان فارسی به عنوان زبان اتصال با گذشته و تاریخ تاکید کرد. وی در در بخشی از این سخنرانی گفت:

مسأله سوم زبان فارسی است. زبان فارسی خیلی مهم است. این زبان را خیلی خوب باید یاد بگیریم، این زبان وسیله اتصال ما با دنیای گذشته است و با تاریخ، با گذشتگان، با کتب و با علوم. زبان فارسی خیلی مهم است و همچنین با ارتباط برقرار کردن با جامعه، نحوه گفتار، نحوه سخن گفتن، نوشتن هم همین است این را هم در داخل زبان فارسی می‌آوریم.

خیلی‌ها هستند که در زندگی تا آخر عمر، حق خودشان را نمی‌توانند بگیرند، بخاطر اینکه بلد نیستند خوب بنویسند. در دل حرف مهمی دارند، ممکن است با زبان هم بتوانند منتقل کنند، ولی اگر بخواهند روی یک نامه‌ای بیاورند یک دادنامه‌ای را تنظیم کنند، نمی‌خواهم بگویم برای دادگاه برای هر کجا و از حق خودشان دفاع کنند، نمی‌توانند بخاطر ضعف در قلم و این زبان فارسی به معنی خوب نوشتن، خوب خواندن، خوب آموختن به زوایای یک زبان آشنا شدن، وقتی آدم به زوایای یک زبان آشنا نیست، نمی‌تواند از متون گذشته یا متون فعلی به خوبی بیاموزد.

پس زبان فارسی در کنار علوم پایه و یادگرفتن یک زبان خارجی بسیار مهم است. دانش‌آموز ما وقتی دوران دبستان که به نظر من زبان در دوره دبستان بهتر می‌شود آموخت تا دبیرستان ولی هر زمانی که مناسب است این وابسته به گروه متخصصین ماست که آنها نظر بدهند، یک زبان را یاد بگیرد، وقتی دیپلم‌اش را گرفت و از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و آمد بیرون یک زبان بلد باشد. حالا این زبان خارجی هر چه می‌خواهد باشد، به طور معمول دو زبان را در دوره مدرسه به بچه‌ها یاد می‌دهیم، یکی زبان عربی است و یکی زبان انگلیسی یا زبان دیگری است.

ولی وقتی تمام می‌شود، همان فارسی‌اش را بلد است. نه زبان دیگری بلد است بنویسد و نه بلد است تکلم کند و حرف بزند و این یک نقص بزرگ در آموزش و پرورش ما است این را باید حل کنیم. باید دانش آموز ما وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود، فارسی را که خوب یاد بگیرد، زبان مادری خودش است، یک زبان دیگر هم باید یاد بگیرد این کمک می‌کند به زندگی و مهارت‌اش. این چیزی است که باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

حالا سبک آموزش ایراد دارد، در نحوه القاء این زبان مشکل داریم، هر چه است باید حل کنیم. این مهم نیست که چند ساعت به دانش‌آموز درس می‌دهیم مهم این است وقتی دیپلم‌اش را گرفت و آمد بیرون، بتواند با یک زبان غیرفارسی حرف بزند و بنویسد. در یک حد متوسطی بتواند یاد بگیرد. این یکی از کارهایی است که باید در آموزش و پرورش ما حل شود و روی آن بیشتر کار کنید و تکمیل کنید آن راهی که تا حالا طی کردید. ان‌شاء الله کامل‌تر شود.