سوء قصد به مرزهای ایران

۲۰ خرداد, ۱۳۹۹
سوء قصد به مرزهای ایران

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه روز شنبه 17خرداد (۶ ژوئن) هنگام بازدید از دیوار مرزی این کشور با ایران در شهر دوغوبایزید در استان آغری ترکیه گفت: «هم‌اکنون حدود صد تروریست پ ک ک در منطقه دامبات ماکو در شمال غربی ایران حضور دارند. این مسئولیت ایران است که آنجا را پاک سازی کند.»

سویلو با حضور در پاسگاه مرزی “ارسوز” ترکیه در نزدیکی مرز ایران خبر داد که ساخت دیوار مرزی ترکیه با ایران تا پایان سال ۲۰۲۰ به طور کامل تمام خواهد شد. ساخت دیوار مرزی به طول ۱۴۴ کیلومتر بین ایران و ترکیه در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ آغاز شد. مقامات ترکیه گفته‌اند که این “دیوار امنیتی” مانع رفت و آمد اعضای پ ک ک، عبور و مرور قاچاقچی‌ها و مبادله کالای قاچاق از خطوط مرزی خواهد شد.

وزیر کشور ترکیه در سخنان خود اشاره کرد که در مرزهای آغری و ایغدیر برای کنترل مرزی با ایران سیم خاردار کشیده شده و از طرف دیگر دوربین دید در شب، دوربین‌های حرارتی و سنسورهای روشنایی نصب شده است.

سویلو از طرف ایرانی خواست که “طبق توافقات از مبارزه ترکیه با تروریست‌ها حمایت کند”. او همچنین تاکید کرد: «می‌خواهیم جهان هم بداند که اکنون در آن سوی مرز در منطقه دامبات ماکو حدود ۱۰۰ تروریست حضور دارند. این موضوع برای ما مهم است. اگر وارد دامبات ماکو شویم، یک تروریست در آنجا نخواهیم گذاشت. این مسئولیت همسایه ما ایران است و آنها نیز نسبت به این مسئولیت آگاهند. امیدواریم این اتفاق به زودی بیفتد.»