شبه‌نظامیان کرد سوریه:
در مقابل نیروهای ترکیه، در کنار ارتش سوریه می‌ایستیم

۱۶ خرداد, ۱۴۰۱
در مقابل نیروهای ترکیه، در کنار ارتش سوریه می‌ایستیم

رویتر: «مظلوم عبدی» فرمانده شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) امروز یکشنبه اعلام کرد که نیروهایش با هر گونه تجاوز ترکیه به شمال سوریه مقابله خواهند کرد.

وی افزود: نیروهای دموکراتیک حاضرند برای مقابله با ترکیه، با نیروهای ارتش سوریه همکاری کنند، ولی نیازی به اعزام نیروهای بیشتر نیست.

به گزارش رویترز، تهدیدهای جدید موجب شکل‌گیری مناسبات پیچیده‌ای در شمال سوریه شده است. ترکیه گردان‌های مدافع خلق YPG را گروه تروریستی خطاب می‌کند، نیروهای کرد سوری تحت حمایت آمریکا قرار دارند و با حکومت سوریه و متحد آن روسیه هماهنگ هستند.

مظلوم عبدی رهبر گروه SDF روز یکشنبه اعلام داشت که گروه او آماده کار با نظامیان دولتی سوریه برای جنگ با ترکیه هستند، اما بدین منظور نیازی به گسیل نیروی بیشتر به منطقه نیست. به گفته او کار اساسی که ارتش سوریه می‌تواند انجام دهد کاربرد سیستم پدافند هوایی علیه جنگنده‌های ترکیه است.

از نظر دولت سوریه، ترکیه یک نیروی اشغالگر در شمال سوریه است. وزیر خارجه سوریه ماه گذشته اعلام کرد که هرگونه تجاوز جدید ترکیه را «جنایت جگی و جنایت علیه بشریت» می‌داند

عبدی اظهار داشت :«اولویت ما دفاع از تمامیت ارضی سوریه است و هیچ کس نباید به ذهن خود خطور دهد که از وضعیت حاضر به سود خود بهره‌برداری کند»

آنکارا از گروه‌های شورشی علیه نیروهای دولتی سوریه و SDF حمایت می‌کند. اردوغان از قصد دولت خود برای تسخیر شهرهای تل رفعت و منبج که تحت اختیار SDF در شمال سوریه هستند خبر داده است. در سال‌های گذشته نیز تهاجمات نیروهای تحت پشتیبانی ترکیه در شمال سوریه موجب عقب راندن نیروهای SDF‌ از عفرین و شماری از شهرها و روستاهای شمال شرق سوریه شده است.

به گفته عبدی، تهاجم ترکیه می‌تواند موجب احیاء داعش گردد. در سالهای گذشته نیروهای SDF با حمایت هوایی آمریکا توانستند نیروهای داعش را از منطقه تحت اختیار خود در شمال سوریه بیرون رانند. اکنون اردوگاه‌های نظامی و زندان‌های SDF که نیروهای داعش و خانواده‌های منتسب به داعشی‌ها در آنها تحت کنترل هستند در معرض تزلزل قرار گرفته و هجوم ترکیه می‌تواند موجب آزادی آنها شود. به گفته عبدی «ما نمی‌توانیم در دو جبهه [در برابر ترکیه و داعش] بجنگیم»