رئیس جمهوری قبرس:
ترکیه تلاش برای در اختیار گرفتن کنترل کامل بخش شمالی را آغاز کرده

۱۸ خرداد, ۱۴۰۱
ترکیه تلاش برای در اختیار گرفتن کنترل کامل بخش شمالی را آغاز کرده

یورونیوز: رئیس جمهوری قبرس، ترکیه را به تلاش برای در اختیار گرفتن کنترل کامل بخش جدایی‌طلب شمال این جزیره متهم کرد.

نیکوس آناستاسیادس در گفتگو با تلویزیون دولتی قبرس مدعی شد که کمک مالی جدید دولت ترکیه به ترک‌های قبرس، در کنار تغییراتی در شکل پروازهای این کشور، نشان دهنده تمایل آنکارا برای احاطه کامل بر قبرس شمالی است.

رئیس جمهوری قبرس همچنین اعلام کرد که در نامه‌ای به سازمان ملل متحد نسبت به اقدام ترکیه در تعیین پروازها به بخش ترک‌نشین قبرس به عنوان مسیر پرواز داخلی و تبدیل فرودگاه اصلی بخش شمالی به فرودگاه ترکیه، اعتراض خواهد کرد.

البته مقام‌های ترکیه گفته‌اند که هدف از این اقدام، ارزان‌تر کردن پروازها به قبرس شمالی بوده است.

اگرچه بخش شمالی قبرس مدت زمان طولانی است که به کمک‌های اقتصادی ترکیه وابسته است ولی بسیاری از ترک‌های قبرس نگرانند که کمک مالی جدید ۲۴۰ میلیون یورویی آنکارا که معادل یک سوم درآمد سالانه این بخش است، در عمل با هدف تضعیف فرهنگ و هویت اصیل این منطقه و محدود کردن آزادی بیان، تسهیل خرید ملک از سوی شهروندان ترکیه و تقویت قدرت رهبران اسلامی فعال در این بخش هزینه شود.

چنان که توفان ارهورمان، رهبر حزب چپ‌گرای جمهوری‌خواه ترکیه، این توافق مالی را «پروتکلی برای کنار گذاشتن اراده» ترک‌های قبرس برای خودمختاری توصیف کرده است.

قبرس جزیره‌ای است که از نظر قومیتی بین اقلیتی از ترک‌ها در شمال و یونانی‌های در جنوب تقسیم شده است. فقط ترکیه استقلال ترک‌های قبرس را در بخش شمالی به رسمیت می‌شناسد. تا کنون تمامی تلاش‌های بین‌المللی برای وحدت دو قبرس با مخالفت ترکیه به شکست انجامیده است.