در پی بالاگرفتن اتهامات اسرائیل به ایران
سفر وزیر خارجه اسرائیل به ترکیه

۳۰ خرداد, ۱۴۰۱
سفر وزیر خارجه اسرائیل به ترکیه

یورونیوز- یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل قرار است روز پنجشنبه دوم تیرماه به ترکیه سفر کند. این سفر درحالی صورت می گیرد که در هفته‌های گذشته، ادعاهایی از سوی حکومت اسرائیل مطرح شده بود که ایران می خواهد در ترکیه به شهروندان اسرائیلی آسیب وارد کند.

این خبر را دفتر وزیر امور خارجه اسرائیل روز یکشنبه به فاصله چند روز پس از گفتگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور در مورد تلاش‌های مشترک برای خنثی کردن چنین حملات احتمالی از سوی ایران اعلام کرد. آقای لاپید قرار است در جریان این سفر با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کند.

در همین خصوص، اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل روز یکشنبه با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود تلفنی گفتگو کرده بود. هرتزوگ در این گفتگوی تلفنی از اردوغان رئیس جمهور به خاطر تلاش‌های ترکیه برای محافظت از مسافران اسرائیلی تشکر کرده و تاکید داشت که «تهدیدات هنوز برطرف نشده است و تلاش‌های ضد ترور باید ادامه یابد.»!!

وزیر امور خارجه اسرائیل هفته گذشته از اتباع اسرائیلی خواسته بود تا به ترکیه و به ویژه به کلان شهر استانبول سفر نکنند و افرادی هم که در حال حاضر در آن جا هستند «در اسرع وقت» ترکیه را ترک کنند. این هشدار در پی گمانه‌ها از حملات احتمالی ایران به شهروندان اسرائیلی در خاک ترکیه صادر شده است.

در هفته‌های اخیر، مطبوعات اسرائیلی به نقل از منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، از تلاش برای حمله به اسرائیلی‌ها در ترکیه خبر داده‌اند. با این وجود مقامات ترکیه‌ای سعی کرده‌اند در گفتگو با همتایان اسرائیلی خود، ترکیه را مقصدی امن برای گردشگران اسرائیلی معرفی کنند.

به نقل از این منابع، این حملات به واسطه همکاری سرویس‌های امنیتی اسرائیل و ترکیه خنثی ‌شده است!

مقامات بلندپایه اسرائیل روز جمعه هشدار داده بودند که تهدیدهای «ملموسی» وجود دارد که ایرانیان قصد داشته‌اند آخر این هفته حمله‌ای علیه اسرائیلی‌ها در استانبول انجام دهند و از همه شهروندان خود خواستند فورا ترکیه را ترک کنند. همچنین به کسانی که در شهر مانده‌اند دستور داده شد تا از هتل‌های خود خارج نشوند.

این هشدارها زمانی صادر شد که چندی پیش رسانه‌های اسرائیلی گزارش‌های تایید نشده‌ای منتشر کردند مبنی بر اینکه نهادهای اطلاعاتی اسرائیل و ترکیه در همکاری با یکدیگر چندین حمله برنامه ریزی شده توسط عوامل ــ به ادعای آنان ــ‌ ایرانی را خنثی کرده‌اند و برخی از مظنونان را دستگیر کرده اند.

با سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل به ترکیه در ماه مارس میلادی، دو کشور گام‌های جدیدی در نزدیک شدن به یکدیگر برداشته اند، چرا که این سفر اولین سفر یک رئیس دولت اسرائیل از سال ۲۰۰۷ به ترکیه بود. در همین راستا، آقای چاووش اوغلو نیز اخیراً در اواخر ماه مه به اسرائیل سفر کرده بود. سفر وی نیز اولین سفر یک مقام ارشد ترکیه به اسرائیل در حدود پانزده سال گذشته بود.

به گفته کانال ۱۲ اسرائیل در حال حاضر حدود دو هزار اسرائیلی در ترکیه هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، چاووش اوغلو روز یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز گفتگو کرده است. در این گزارش آمده است که چاووش اوغلو تمایل خود را برای «بهبود روابط دوجانبه و افزایش همکاری‌های متقابل» با تهران ابراز کرده است.