همکاری امنیتی ترکیه-پاکستان علیه هند
ترکیه، مرکز جدید پروپاگاندای پاکستان در مورد کشمیر

۳۱ خرداد, ۱۴۰۱
ترکیه، مرکز جدید پروپاگاندای پاکستان در مورد کشمیر

سرویس‌های امنیتی هند به شواهدی درباره شکل تازه‌ای از جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی درباره موضوع کشمیر دست یافته‌اند؛ تبلیغاتی که در کشورهای اسلامی بسیار گسترش یافته است. این سرویس‌های هندی بر این باورند که ترکیه تبدیل به مرکز پمپاژ پروپاگاندای پاکستان درباره کشمیر شده است. موضوع کشمیر می‌تواند بخشی از جاه‌طلبی بزرگتر ترکیه علیه عربستان سعودی و کشورهای مجمع فیلیا (Philia Forum) باشد.

واقعیت مشهودی است که حکومت اردوغان در همه مجامع فعالانه از موضع پاکستان در مورد کشمیر حمایت کرده است. ترکیه به هدف به چالش کشیدن نفوذ عربستان بر جهان اسلام، به شکلی تهاجمی کوشیده تا نفوذ خود را در دیگر کشورهای مسلمان گسترش دهد. موضوع کشمیر نیز در این راستاست.

سرویس‌های امنیتی ترکیه (میت) و پاکستان (آی اس آی) در یک همکاری مشترک، جوانان رادیکال کشمیری را تشویق به متمایل شدن به آنکارا کرده‌اند، بجای عربستان و اماراتی که روابط دوستانه با هند دارند.

یک مقام ارشد پلیس جامو و کشمیر می‌گوید که از تروریست‌های پاکستانی سلاح‌های دستی ساخت ترکیه کشف شده است. با این حال متذکر شده «تاکنون تروریست اهل ترکیه در اینجا پیدا نکرده‌ایم».

سرویس‌های امنیتی هند از وجود بالاترین سطح هماهنگی میان سرویس‌های امنیتی ترکیه و پاکستان درباره کشمیر آگاهی یافته‌اند. هندوستان یک شهروند ترک به نام محمد ناظم تاسکی را که عضو بنیاد جوانان ترکیه تحت مدیریت بلال اردوغان فرزند رجب طیب اردوغان است، در فهرست سیاه خود قرار داده.

هند می‌گوید همکاری مشترک مأموران امنیتی پاکستان و ترکیه در کشمیر را رصد می‌کند. مأموران هندی باور دارند که این روزها سفارت پاکستان در آنکارا بیش از پیش فعالیت دارد و در حال کمک برای ایجاد یک سیستم حمایتی از عملیات‌های شبه‌نظامیان کشمیری است.

 

منبع: thePrint.in