در سفر روحانی به تبریز؛ آذربایجان بیدار ماند

۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۴
در سفر روحانی به تبریز؛ آذربایجان بیدار ماند

را نداشتیم. باموج اخبار تخریبی که از عصر سه‌شنبه در رسانه‌های منتقد دولت و نیز برخی سایت‌های متعلق به قوم گراهای افراطی علیه سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی راه افتاده بود همه توجه‌ها به حاشیه‌های مخرب این سفر معطوف شده بود. بسیاری از قوم گرایان ایران ستیز مترصد‌ آن بودند تا ازحاشیه‌های متعارف پدید آمده بین دو تیم ورزشی بتوانند کلاهی علیه امنیت و اتحاد ملی کشور ببافند.

در این سوی ماجرا بسیاری از رسانه‌ها و جریان‌های منتقد دولت نیز امیدوار بودند تا استقبال سرد از روحانی را به حساب تایید مواضع سیاسی خود واریز کنند. با این همه استقبال بی‌نظیر مردم تبریز نشان داد که خیلی‌ها آگاهی، بیداری و روشن بینی مردم تبریز را واقعا دست کم گرفته بودند. تبریزی‌ها یکصد سال است که در جنبش بهبودخواهی و اصلاح طلبی پیشقدم و پیشتازند و اکنون ثابت کردند که حتی دلخوری از مقامات دولتی نمی‌تواند مانع از وطن پرستی و درک دقیق از اوضاع امروزه کشور شود. آذربایجان بیدار بود و مطابق گزارش خبرنگار «قانون» در تبریز، «اویاخ» ماند. حجم استقبال‌کنندگان در مسیر حرکت کاروان تدبیر و امید به اندازه‌ای بود که خودرو حامل رئیس‌جمهور در طول مسیر بار‌ها مجبور به توقف شد. برخلاف اعلام استانداری که زمان دیدار با رئیس جمهور را ساعت 30: 9 اعلام کرده بود، به دلیل تاخیر پرواز روحانی، این مراسم با یک ساعت تاخیر آغاز شد ولی این تاخیر نتوانست تغییری در میزان استقبال‌کنندگان به‌وجود بیاورد.  حجم استقبال از رئیس جمهور در سال‌های اخیر بی‌نظیر بوده و بنابر اظهار نظر مردم، از دوران تبلیغات انتخابات در سال ۸۸ ورزشگاه تختی تبریز شاهد این حضور مردمی نبوده است.

مسیر حرکت کاروان تدبیر و امید در روزهای گذشته با بنرهای خوشامد گویی به رئیس جمهور توسط ستاد مردمی استقبال تزئین شده بود و دیروز شاهد صف‌های متعدد نامه نویسی و نامه‌دادن به رئیس جمهور بودیم و به نظر می‌رسد پدیده نامه‌دادن به رئیس جمهور، میراث دولت قبل برای دولت یازدهم و دولت‌های بعدی نیز خواهد بود و این فرهنگ تغییر نخواهد کرد. نکته قابل توجه دیگر در استقبال مردمی از روحانی حضور تعدادی از کارگران کارخانه‌های صنعتی بود که در دولت قبل به بخش خصوصی واگذار شده که نسبت به وضعیت خود معترض بودند. این کارگران روی پوستر‌های خود نوشته بودند: کارگران قربانی واگذاری‌های غیر اصولی به بخش خصوصی هستند، امید کارگران دولت تدبیر است.  این کارگران در ماه‌های گذشته بار‌ها برای استیفای حقوق خود در مقابل استانداری تجمع کرده بودند.پس از ورود روحانی به ورزشگاه تختی، حضار با سر دادن شعار «روحانی با غیرت حمایت حمایت»؛ خواستار مداخله وی در بررسی اتفاقات رخ داده در ورزشگاه یادگار امام(س) شدند. برخی از معترضان در گفت‌و‌گو با «قانون» درباره علت این اعتراض گفتند: اعتراض می‌کنیم چون می‌دانیم ایشان دغدغه ملت دارند و قطعا در این خصوص اقدام خواهند کرد. امام جمعه تبریز در ابتدای سخنرانی خود که با شعار برخی معترضان به اتفاقات رخ داده در ورزشگاه یادگار امام(س) همراه بود گفت: اگر قرار است شما شعار بدهید من سکوت کنم تا شعارهای شما تمام شود. استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم تنها به گفتن خیر مقدم به رئیس جمهور بسنده کرد و ابراز داشت: مسائل و مشکلات استان را قبلا به اطلاع آقای رئیس جمهور رسانده‌ام، ترجیح می‌دهم شما به سخنان رئیس جمهور محبوب گوش کنید.

اتفاق جالب دیگری که رخ داد این بود که پس از پایان مراسم بخشی از هواداران تراکتورسازی حاضر در این تجمع به عنوان اعتراض از ورزشگاه تختی به سمت استانداری حرکت کردند تا مراتب اعتراض خود نسبت به اتفاقات جمعه را به اطلاع رئیس جمهور برسانند که با دخالت پلیس این راهپیمایی بدون درگیری خاتمه یافت. به این تماشاگران اطمینان داده شد که مراتب اعتراض آنان به اطلاع رئیس جمهور خواهد رسید.