حسن هانی‌زاده
ترکیه و خون‌بهای خاشقچی

۵ تیر, ۱۴۰۱
ترکیه و خون‌بهای خاشقچی

پس از نزدیک به ۴ سال از قتل جمال خاشقچی، محمد بن سلمان برای زمینه سازی و هموار ساختن مسیر حاکمیت خود به ترکیه سفر کرد تا برای پایان دادن به پرونده این روزنامه نگار مقتول سعودی  به اصطلاح ” سبیل رجب طیب اردوغان را چرب کند”.

روز دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه شاهد یک حادثه دردناکی بود که شاید کمتر نظیر ان در جهان رخداده باشد. در ساعت ۱۱ روز دوم اکتبر ۲۰۱۸ مرد ۶۰ ساله ای به نام جمال خاشقچی که تابعیت دو گانه سعودی امریکائی داشت برای تمدید گذرنامه سعودی خود و تهیه مقدمات ازدواج دوم خود با زنی ترکی به نام “خدیجه چنگیز” وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد.

در محل کنسولگری همه ابزارهای قتل به دستور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای کشتن منتقد پر سر و صدا و با نفوذ سعودی یعنی جمال خاشقچی آماده شده بود. دوربین های مدار بسته از قبل در محل کنسولگری از کار افتاده بود تا این جنایت در پرده ابهام باقی بماند اما ظاهرا مقامات سعودی نمی دانستند که سازمان مخوف اطلاعات ترکیه”میت ” در محل کنسولگری عربستان شنود گذاشته است.

ماهر المطرب که به جلاد سازمان استخبارات “امنیت “عربستان معروف است با کمک مصطفی المدنی از کارکنان پوششی کنسولگری به محض ورود جمال خاشقچی به محل کنسولگری با ضربه کشنده ای که بر سر این روزنامه نگار پر آوازه سعودی وارد کردند، او را نقش بر زمین ساختند و با اره برقی جسد او را مثله کردند.

جسد این روزنامه نگار در میان چند کیسه پست سیاسی که طبق قوانین بین المللی از هر گونه تفتیشی مصون هستند، قرار داده شد و با هواپیمای سعودی به عربستان منتقل و در منطقه ای نامعلوم دفن شد. در همان ساعت که عملیات قتل صورت گرفت مصطفی المدنی که به لحاظ ظاهری شباهتی به جمال خاشقچی داشت لباس این روزنامه نگار مقتول را پوشید و از برابر دوربین های مدار بسته کنسولگری عربستان که پس از قتل فعال شده بودند عبور کرد.

هدف این است تا بعدا وانمود شود که جمال خاشقچی از کنسولگری عربستان به سلامت خارج شده و این سناریو قبلا توسط احمد العسیری معاون سازمان اطلاعات و سعود القحطانی مشاور ارشد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان طراحی شده بود.

طبیعی است ماموران امنیتی ترکیه از طریق شنودهائی که در محل کنسولگری عربستان ماهرانه جاسازی شده بود عملیات قتل دردناک این روزنامه نگار برجسته سعودی را رصد می کردند اما برای بهره برداری های سیاسی و مالی بعدی ترجیح دادند که سکوت اختیار کنند.

مصطفی المدنی و ماهر المطرب همراه جسد متلاشی شده جمال خاشقچی که در درون کیسه های پست سیاسی قرار داشت، سریعا از استانبول خارج شدند بدون اینکه رد پائی از خود باقی بگذارند. دولت رجب طیب اردوغان برای فریب افکار عمومی وبه بهانه نقض حاکمیت ترکیه یک جریان سازی شدیدی علیه عربستان آغاز کرد و این کشور را تهدید کرد که مدارک مربوط به قتل جمال خاشقچی را در اختیار افکار عمومی خواهد گذاشت اما هرگز این تهدید عملیاتی نشد.

تا مدتها روابط آنکارا و ریاض تحت تاثیر پرونده قتل جمال خاشقچی قرار داشت اما در نهان پیام هائی میان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای دست یابی به یک راه حل مناسب و”ختم به خیر ” پرونده جمال خاشقچی، رد و بدل می شد.

پس از نزدیک به ۴ سال از قتل جمال خاشقچی، محمد بن سلمان برای زمینه سازی و هموار ساختن مسیر حاکمیت خود به ترکیه سفر کرد تا برای پایان دادن به پرونده این روزنامه نگار مقتول سعودی به اصطلاح ” سبیل رجب طیب اردوغان را چرب کند”.

گفته می شود در جریان این سفر ولیعهد عربستان وعده داد در مقابل بایگانی پرونده خاشقچی، عربستان آماده است تا مبلغ ۸ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کند تا مناسبات دو کشور به حالت عادی باز گردد.

محمد بن سلمان اخیرا و در آستانه دیدار قریب الوقوع جو بایدن رئیس جمهوری امریکا از عربستان که با هدف دادن مشروعیت لازم به ولیعهد عربستان صورت می گیرد به کشورهای مصر، اردن و ترکیه سفر کرد.

قرار است جو بایدن در تیر ماه جاری به ریاض سفر کند و با رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اردن، مصر و عراق دیدار کند که مهمترین دستور کار این سفر مشروعیت بخشی به حاکمیت محمد بن سلمان، تشکیل یک جبهه عبری عربی علیه ایران و محور مقاومت و عادی سازی رابطه بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با اسرائیل است.

سازمان های اطلاعاتی امریکا اخیرا پیش بینی کرده اند که به دلیل تشدید بیماری سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان وی در آینده نزدیک قادر به اداره امور کشور نخواهد بود و برای جلوگیری از خلاء قدرت ناچار است زمام امور را به فرزند جوان خود محمد بن سلمان واگذار کند.

برخی از نهادهای مدنی، سازمان های مدافع حقوق بشر و حتی اعضاء دموکرات کنگره امریکا با سفر جو بایدن به عربستان بشدت مخالفت کرده اند و شهرداری “واشنگتن دی سی” خیابان مقابل سفارت عربستان در این شهر را به خیابان جمال خاشقچی تغییر داد.

در نهایت اکنون کاملا مشخص شد که اشک تمساح رجب طیب اردوغان به خاطر قتل دردناک جمال خاشقچی نبود بلکه برای مبلغ ۸ میلیارد دلاری است که قرار است محمد بن سلمان در آینده نزدیک در ترکیه سرمایه گذاری کند.

منبع: خبرآنلاین