معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور:
ترکیه مشکلات جدی را در حوزه محیط زیست ما ایجاد کرده

۲۰ مرداد, ۱۴۰۱
ترکیه مشکلات جدی را در حوزه محیط زیست ما ایجاد کرده

سید مجید میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در گفتگو با شبکه العالم، درباره درگیری های رخ داده بین مرزبانان ایران و طالبان، گفت: اساس این درگیری ها به این دلیل است که نیروهای مرزبانی افغانستانی در اثر تحولات افغانستان، دارای یک سازماندهی و تمرکز فرماندهی نیستند و ثانیا آموزش های لازم را در این زمینه ندیده اند و به جغرافیا و حدود مرزی ناآشنا هستند، به طور مثال در بخشی از مرز خودمان در مرز سیستان دیواره های مرزی داریم و آنها بر مبنای برنامه ریزی هایی که در حوزه های امنیتی و دفاعی شده بود، بخشی از خاک ما پشت دیواره های مرزی ما است لذا هر فردی که به منطقه نا آشنا باشد بر این تصور این که این دیواره ها مرز به شمار می آیند در صورتی که اینگونه نیست. برای مثال ترکیه دیواره هایی که در مرز ما احداث کرده است بخشی از زمین های ترکیه، این سوی دیوار است که احداث کرده است.

ماجرای درگیری ها در مرز با افغانستان

میراحمدی با بیان این مطلب که وقتی مرزبانان به آن طرف دیوار می روند و یا کشاورزان در آن زمین ها مشغول به کشاورزی هستند آن ها نسبت به این اقدامات عکس العمل نشان می‌دهند افزود : آن ها به دلیل ناآشنایی به این موضوع براین تصور هستند که این زمین ها خاک افغانستان تلقی می‌شود و نباید از این دیواره ها عبور کرد و بارها به آن ها تذکر داده ایم و حتی اعلام کرده ایم برای آشنایی آنها حاضر هستیم آموزش های لازم را بدهیم.

وی گفت: تا به امروز مرکزیت حاکم بر افغانستان از بروز چنین اتفاقاتی ابراز ناراحتی و تاسف می کنند و برداشت ما این است که آن ها به دنبال ایجاد درگیری های مرزی نیستند و این اقدامات انجام شده به دلیل شکل نگرفتن و سازماندهی نشدن نیروهای مرزبانی آنها است و به تدریج باید این مشکلات رفع و حل شود.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه بعد از سر کار آمدن دولت طالبان هنوز این نیروها آموزش های لازم را ندیده اند و یا سازماندهی نشده اند تصریح کرد : آخرین درگیری که صورت گرفت به همین علت بود، کشاورز ایرانی زمینی را به کشاورز افغانی در گذشته اجاره داده بود و مرزبانان قبلی به این امر توجیه و آگاهی داشتند و این مراودات معمول و رایج بود ولی اینبار طالبان پرچم خود را به روی این زمین ها قرار داده بودند و متاسفانه به دلیل ناآگاهی مرزبانان جدید طالبان این درگیری پیش آمده بود.

دیوار مرزی مشترک با ترکیه/ ترکیه از جنبه های محیط زیستی برای ما مشکلات جدی ای را ایجاد کرده است

میراحمدی درباره نگاه ایران به دیوار مرزی مشترک با ترکیه گفت: ترکیه بر مبنای برآورد از تهدیدات خودش و در واقع نوع مهندسی مرز و چگونگی حفاظت از مرزهای خودش تدابیری را اندیشیده. ما در حوزه اینکه حدود جغرافیایی ما و سرزمینی ما رعایت شود در این حوزه مشکلی را نداشته و نداریم و لیکن مشکلات جدی‌ای را در امر محیط زیستی ما ایجاد کرده، بر نهرها و محیط زیست ما آثاری را بجا گذاشته که اینها را به مقامات ترکیه منعکس کرده‌ایم و منتظر اصلاحات لازم هستیم و در حال پیگیری است.

وی افزود: در مورد گروه های تروریستی و ضدانقلاب در حوزه ما، برای مثال تردد ضدانقلاب به خاک ترکیه و از آن طرف تردد جریان‌های تروریستی «پ ک ک» و «پژاک» از ترکیه به ایران، ما هیچگونه جریان ضدانقلاب ایرانی به سمت ترکیه نداشتیم و نداریم اما جریان تروریستی در مقاطعی و در بخشهایی از جاهایی که این احداثات صورت گرفته فعالیت داشته‌اند. الان هم این فعالیت را در داخل خاک عراق علیه ارتش ترکیه دارند ما هم این جریان را کاملا یک جریان تروریستی می دانیم و حتی به ترکیه در جهت یک نوع همکاری اعلام آمادگی کردیم که با جریان های تروریستی ای که تهدید کننده امنیت دو کشور است مقابله جدی شود. اینکه نسبت به تامین اهداف ترکیه از جهت امنیتی ، آیا آثار مثبتی (برای آن ها) داشته یا خیر، ما گزارشی از آن نداریم و این را می بایست مقامات ترکیه مطرح کنند ولی قاعدتا بی تاثیر نمی تواند باشد و ممکن است که برای امنیت ترکیه آثار مثبت خود را قاعدتا داشته باشد و با جدیت این موضوع را دولت و ارتش ترکیه دنبال می کند. برای ما مسئله‌مان اصلا تعرض به حدود جغرافیایی‌مان نیست. (ترکیه) کاملا رعایت کرده، ولی برای ما آثار سوء محیط زیستی داشته که آن را پیگیری می کنیم.

 

حدود ۵ میلیون مهاجر افغانستانی اکنون در کشور زندگی می کنند و ایران با توجه به این آمار، اولین کشور مهاجر پذیر دنیاست

سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در ادامه درباره وضعیت شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی گفت: اکنون بیش از ۱۰۰هزار نفر فرزندان بدون شناسنامه با این شرایط در کشور وجود دارند که اولیای آنها برای دریافت شناسنامه مراجعه کرده اند که شناسنامه بیش از ۱۲ هزار نفر آنها صادر شده و بقیه نیز در دست اقدام است.
وی در باره شمار اتباع افغانستانی که در ایران زندگی می کنند، نیز خاطرنشان کرد، اخیرا یک طرح سرشماری را اجرا کردیم که بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اتباعی که غیر مجاز وارد کشور شده بودند، خودشان را در این سرشماری معرفی کردند، البته یک درصدی هم بنا به دلایل مختلف در این سرشماری حضور نیافتند، اما در کل استقبال خوبی صورت گرفت. برآورد ما این است که حدود 5 میلیون نفر اتباع افغانستانی اکنون در کشور ما زندگی می کنند. بنابر این آمار، ما اولین کشوردنیا از نظر میزان و کثرت جمعیت مهاجر هستیم. برای ساماندهی و تعیین تکلیف اینها هم برنامه هایی داریم ودر دست اجرا است.