به دلیل کبود انرژی و افزایش سرسام‌آور تورم
ترکیه در انتظارِ زمستان سخت

۱۱ شهریور, ۱۴۰۱
ترکیه در انتظارِ زمستان سخت

در چند روز گذشته، رسانه های ترکیه مداوماً از گرانی انرژی در بازار اروپا حرف می زدند. اما شب گذشته، این بلا بر سر ترکیه هم آمد و مردم از شنیدن خبر نرخ های جدید، متحیر و شوکه شدند. برای چندمین بار در یک سال اخیر، قیمت برق و گاز در ترکیه بالا رفت و هر کدام از این دو قلم سبد مصرف انرژی با افزایش 20 درصدی، آه از نهاد میلیون ها شهروند این کشور برآورد.

با اعلام خبر افزایش قیمت برق و گاز، شرایط برای تامین معاش و نیازهای اولیه میلیون ها خانوار ترکیه دشوارتر شد. چرا که با همان قیمت های قبلی نیز دست کم 10 درصد از درآمد خانوار به پرداخت هزینه قبض گاز و برق اختصاص پیدا می کرد و حالا این رقم، می رود تا بخش دیگری از سهم مربوط به غذا، بهداشت، پوشاک و سایر بخش ها را بقاپد و کیفیت زندگی برای مردم ترکیه، پایین تر بیاید.

۲۱۰ درصد افزایش قیمت برق در 8 ماه

روزنامه سوزجو با چاپ چهارصد هزار نسخه در روز، عنوان پرتیراژترین روزنامه ترکیه را یدک می کشد و این روزنامه یکی از اصلی ترین تریبون های منتقدین و مخالفین حزب عدالت و توسعه است.

کشور ترکیه ,

سوزجو در عکس و تیتر صفحه نخست امروز، سراغ موضوع انرژی رفته و نوشته است: «توقف در کار نیست، گرانی ادامه دارد».

در توضیح تیتر سوزجو آمده است که تنها ظرف 8 ماه گذشته، در چند نوبت، قیمت برق در ترکیه بالاتر رفته و مجموعاً با افزایش 210 درصدی، شرایط را برای مردم، سخت تر کرده است. ترکیه گاز را از خارج وارد می کند و بخشی از آن، در نیروگاه های تولید برق صرف می شود. در نتیجه برق نیز گران تر شده و در 8 ماه گذشته، قیمت برق در ترکیه 163 درصد، افزایش یافته است.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق و مهم ترین چهره سیاسی مخالف رئیس جمهور ترکیه گفته است: «اردوغان! حتی تصور افزایش قیمت برق و گاز را به ذهنت راه نده! مردم ما، حتی نان خشک هم ندارند که بخورند.»

روزنامه جمهوریت نیز به عنوان یکی دیگر از روزنامه های مهم منتقد اردوغان و حزب عدالت و توسعه، اعلام کرده که بسیاری از خانوارهای ترکیه، توان پرداخت قبض گاز و برق را ندارند و صدها هزار خانوار فقیر، در شرایطی قرار گرفته اند که قبوض آنها توسط وزارت رفاه و تامین اجتماعی پرداخت می شود.

کشور ترکیه ,

در گزارش روزنامه جمهوریت، همچنین به این موضوع اشاره شده که سازمان ملی آمار ترکیه، گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد اقتصاد این کشور، رشد 7.6 درصدی را تجربه کرده اما واقعیت این است که اگر آمار رشد را 10 برابر هم کنند، شرایط عینی زندگی مردم نشان می دهد که رکود، تورم، فقر و پسرفت وجود دارد و نه رشد و توسعه!

روزنامه ملی گازته، ارگان رسانه ای حزب اسلامگرای سعادت (شاگردان مرحوم اربکان)، در تیتر و عکس صفحه نخست به موضوع گرانی برق و گاز پرداخته و نوشته است: «این زمستان سخت خواهد گذشت، اما مردم از یاد نخواهند برد که با آنها چه کردید».

کشور ترکیه ,

روزنامه ملی گازته در گزارش تفصیلی خود اعلام کرده که در سال جاری میلادی و در عرض 8 ماه، قیمت برق در ترکیه، 3 بار افزایش یافته است. این روزنامه همچنین اعلام کرده که میزان افزایش تورم در کلانشهر استانبول، رکوردشکنی کرده و به رقم 99.9 درصد رسیده است.

خواهش می کنم مژده بعدی را اعلام نکن

روزنامه ینی آسیا از دیگر روزنامه های اسلامگرای ترکیه، در تیتر و عکس صفحه نخست به طرز متفاوتی به موضوع گرانی گاز و برق پرداخته  است.

کشور ترکیه ,

ینی آسیا با تیتر «گرانی بر روی گرانی»، افزایش نرخ قبض گاز و برق را به عنوان موضوعی قلمداد می کند که بر تمام ابعاد اقتصادی و اجتماعی زندگی مردم ترکیه تاثیر می گذارد. این روزنامه همچنین در نگاهی از منظر طنز تلخ، اعلام کرده که هرگاه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه یا فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی، اعلام کنند که مژده ای برای مردم ترکیه دارند و در گوشه ای دور، مقداری گاز پیدا کرده اند، متعاقب آن، قیمت برق و گاز را برای مردم بالا می برند! در کاریکاتوری که در صفحه نخست روزنامه آمد، یک شهروند، خطاب به رئیس جمهور می گوید: «خواهش می کنم مژده جدید را اعلام نکن!»

روزنامه بیرگون نیز به عنوان یکی دیگر از روزنامه های منتقد، در صفحه نخست، با استفاده از تیتر «زمستان سیاه»، نقشه ترکیه را همچون جسم سرمازده شهروندی تجسم کرده که خود را لای پتو پیچیده اما همچنان از سرما می لرزد.

کشور ترکیه ,

سکوت روزنامه های دولتی

تمام روزنامه های مستقل و مخالف دولت اردوغان، در عکس و تیتر صفحه نخست، به گرانی گاز و برق واکنش نشان داده اند. اما نکته جالب اینجاست که ده ها روزنامه تحت امر حزب عدالت و توسعه ترکیه از کنار این موضوع گذشته و به آن هیچ اشاره نکرده اند.

به عنوان مثال، روزنامه آکشام از مهمترین روزنامه های تحت امر حزب حاکم، در صفحه نخست ادعا کرده که ترکیه یک  بازیگر بزرگ و یک قدرت جهانی است!

روزنامه ترکیه، از پیروزی های سیاسی اردوغان گفته و دیگر روزنامه ها نیز درباره فتنه و توطئه مخالفین صحبت کرده و آنها را مزدور کشورهای خارجی خواندند که تاب و تحمل پیروزی های ترکیه را ندارند!

اما روزنامه آیدنلک ارگان حزب کمونیستی وطن که رهبر آن دوغو پرینچک، از شرکا و رفقای اردوغان است، در گوشه روزنامه و در ابعاد کوچک به این مساله اشاره کرده و فقط به این بسنده کرده که لازم است تولید و توزیع برق در ترکیه کاملاً دولتی شود و دولت اجازه ندهد که بخش خصوصی برای دست یافتن به سودهای چند میلیارد دلاری، برق و گاز را با قیمت بالا به دست مردم برساند.

افزایش ۵۰ درصدی در بخش صنعت

همچنان که گفته شد، دولت ترکیه برای هزینه قبض گاز و برق در بخش مسکونی، افزایش 20 درصدی را اعمال کرده است. اما در بخش صنعت، وضع به مراتب از این بدتر است. دولت، هزینه برق مصرفی در بخش صنعت را 50.8 درصد و گاز طبیعی مصرفی در صنعت را 49.5 درصد افزایش داد. پس از افزایش قیمت، نمایندگان پیشه وران و صنعتگران اعتراض کرده و خواستار ارزیابی مجدد شدند. آنها معتقدند که این افزایش قیمت، نهایتاً از جیب مردم پرداخت خواهد شد. چرا که تمام تولیدکنندگان و صاحبان بخش خدمات، مجبورند قیمت نهایی کالا و سرویس ها را بالاتر ببرند./تسنیم