تبلیغات مؤسسات آموزشی ترک در ایران
ترکیه و جذب دانش‌آموزان نخبه ایرانی با هزینه میلیاردی

۲۴ شهریور, ۱۴۰۱
ترکیه و جذب دانش‌آموزان نخبه ایرانی با هزینه میلیاردی

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش که چندی پیش نسبت به تبلیغات موسسات ترکیه‌ای در ایران برای پذیرش دانش‌آموزان در مدارس کشورهای خارجی هشدار و با وزارت امور خارجه برای جلوگیری از فعالیت یکی از این موسسات مکاتبه کرده بود، آخرین پیگیری‌ها برای توقف فعالیت این موسسات را اعلام کرد.

نوزدهم خرداد ماه سال جاری بود که وزارت آموزش و پرورش در نامه ای به اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه نسبت به فعالیت برخی موسسات خصوصی خارجی که بدون اخذ مجوز قانونی مبادرت به جذب دانش آموزان ایرانی در مدارس کشورهای خارجی کرده‌اند، هشدار داد و خواستار جلوگیری از فعالیت یک موسسه ترکیه‌ای شد.

موسسه ترکیه‌ای مذکور که در تهران مستقر بود با کمک بنیاد معارف ترکیه، مبادرت به برگزاری امتحان برای بورسیه دانش آموزان در مدارس ترکیه کرده و با اغوای دانش آموزان در اقصی نقاط ایران، آنها را به تهران فراخوانده و از میان این دانش آموزان نخبه، مسابقه علمی برگزار و نخبه‌ترین‌ها را برای ترکیه، بورسیه می‌کرد.

فیاضی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش هشدار داده بود که متاسفانه دانش آموزان ایرانی به دلیل اغوا به مالباخته تبدیل می‌شوند، زیرا مدارس و دانشگاه‌های ترکیه در مقطع لیسانس هیچ برتری بر مدارس و دانشگاه‌های ایرانی ندارند، اما تبلیغات موسسه مذکور آنها را نهایتا پس از مهاجرت به مالباخته تبدیل می‌کند.

وی از وزارت امور خارجه خواسته بود که موضوع به سفارت ترکیه منعکس و از آنها خواسته شود فعالیت اعزام دانش آموز ایرانی به مدارس ترکیه از طریق موسسه یاد شده متوقف شود و با هیچ یک از موسسات ایرانی دیگر در این گونه اعزام‌های بدون مجوز دانش آموزان ایرانی به مدارس ترکیه همکاری نکنند.

ورود ترکیه برای عدم برگزاری آزمون پذیرش دانش آموزان از سوی موسسه ترکیه‌ای 

مهدی فیاضی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که پیگیری شما درباره فعالیت آن موسسه و برگزاری چنین آزمون‌هایی در نهایت به کجا رسید؟ اظهار کرد:‌ با وزیر ترکیه گفت‌وگو شد. وزیر ترکیه گفت که ما نمی‌دانستیم شما نسبت به این موضوع حساس هستید؛ باتوجه به حسن همجواری، نظر ایران برای ما مهم است و نظر ایران را تأمین می‌کنیم و به موسسه “یونس امره” می‌گوییم که دیگر از این امتحانات برگزار نکند.

هدایت پشت کنکوری‌ها به سمت دانشگاه‌های ترکیه با هزینه‌های میلیاردی

وی افزود: البته چندی پیش متوجه شدیم که آزمون‌هایی تحت عنوان آزمون “یوس” برگزار و اینگونه گفته می‌شود که دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه باید در این آزمون شرکت کنند که در تبریز و برخی مناطق دیگر تبلیغ می‌شود. موسسات برگزار کننده این آزمون و موارد مشابه، به طور غیررسمی دانش‌آموزان فازغ‌التحصیل ما را اغوا می‌کنند تا ببرند.

وی با بیان اینکه این موسسات آن دسته از پشت کنکوری‌هایی که در کنکور قبول نشدند، یا برای تعیین رشته دچار مشکل هستند و جای خوبی قبول نمی شوند را اغوا و با هزینه‌های بسیار زیاد و میلیاردی، به دانشگاه‌های ترکیه هدایت می‌کنند اظهار کرد: بالاخص در رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی که متقاضی زیادی دارد که این هم یک نوعی مالباختگی برای اولیاء ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ما با وزارت ارشاد در این باره نامه‌نگاری کردیم، زیرا برخی از اینها در پوشش موسسات ذیلِ وزارت ارشاد این کار را انجام دادند، البته بعضی‌ها مجوز ندارند و برخی هم دارند.

وی با بیان اینکه حساسیت رسانه‌ها باعث می‌شود که جلوی اینها گرفته شود گفت: به وزارت ارشاد هشدار را دادیم که جلوی اقدامات این موسسات را بگیرند.  وزارت امور خارجه نیز به نمایندگی از ما دو سه مرتبه پیگیری کرده است. سفارت ترکیه همکاری خوبی داشتند و گفتند نمی‌دانستیم حساس هستید و حالا که حساس هستید جلوگیری می‌کنیم.