محمدرضا دماوندی
پروژه ایجاد ناامنی جدید در قفقاز

۲۹ شهریور, ۱۴۰۱
پروژه ایجاد ناامنی جدید در قفقاز

سید‌محمدرضا دماوندی، کارشناس مسائل حوزه قفقاز با تاکید بر اینکه به نظر می‌‌رسد پروژه ایجاد ناامنی جدید ایران، روسیه و چین را هدف قرار داده است، گفت: اعضای شانگهای باید به صورت عملی و جدی فعال شوند و همکاری‌‌هایشان را از حالت گفت‌وگوهای دیپلماتیک تبدیل به همکاری‌‌های جدی و عملیاتی کنند. دماوندی در ارزیابی خود از تحولات اخیر منطقه قفقاز و پروژه ایجاد ناامنی جدید در منطقه با تنش میان تاجیکستان و قرقیزستان اظهار کرد: اگر نقشه جهان را ببینید این یک خط مستقیم است، اتفاقاتی که بین آذربایجان و ارمنستان به وجود آمده و ادامه این تحولات در آن سوی دیگر در آسیای مرکزی، حکایت از این دارد که اگر ایران، روسیه و چین را نقطه مقابل غرب در نظر بگیریم این بحران و تنش این سه کشور را هدف قرار داده و ایران، روسیه و چین از این نا‌امنی‌‌ها لطمه می‌بینند. وی تصریح کرد: به تعبیر دیگر دالان تورانی ناتو به این شکل توسعه می‌یابد، از غرب خزر و قفقاز جنوبی تا شرق آسیا و مناطق آسیای مرکزی را به صورت شرقی-غربی شامل می‌شود. بنابراین با متشنج شدن اوضاع، این منطقه تحت تاثیر قرار می‌گیرد، از یک طرف چین نظرش به این سو معطوف شده و مساله تایوان کمرنگ می‌شود اما برای روسیه جبهه جدید در نواحی جنوبی ایجاد می‌شود علاوه بر اینکه در مساله اوکراین نیز درگیر است، همچنین برای ایران نیز واضح است اختلافات ارمنستان و آذربایجان کاملا ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس مسائل حوزه قفقاز همچنین بیان کرد: آنچه جمهوری ارمنستان و استان سیونیک را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آذری‌ها با عنوان کریدور زنگزور از آن نام می‌برند، در حال حاضر نیز برای جمهوری زنگزور کنسولگری و تشکیلاتی را در ترکیه افتتاح کردند. اما می‌دانیم همه اینها برای هدف گرفتن ایران طراحی شده است.

در واقع تحولات اخیر ایران، روسیه و چین را کاملا درگیر می‌کند. دماوندی درباره اینکه در شرایط فعلی ایران، روسیه و چین باید چه رویکرد و مواضعی را اتخاذ کنند، گفت: بهترین موضع‌گیری این است که از طریق سازمان شانگهای به صورت عملی و جدی فعال شوند و همکاری‌هایشان را از حالت گفت‌وگوهای دیپلماتیک تبدیل به همکاری‌های جدی و عملیاتی کنند زیرا همه این کشورها در این سازمان هستند و می‌توانند تصمیم جدی بگیرند. دماوندی ادامه داد: به‌طور خاص آنچه درباره ایران مطرح می‌شود این است؛ بخشی که به قفقاز جنوبی بر می‌گردد کاملا متوجه مرزهای ایران است در حالی که رهبری در دیداری که در زمان سفر اردوغان به تهران انجام شد تاکید کردند که عدم تغییر مرزها جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، در این شرایط باید تصمیم جدی و کاملا واضحی گرفته شود. این کارشناس مسائل حوزه قفقاز خاطرنشان کرد: باید هم به آذربایجان و هم ترکیه تفهیم کنیم موضوع فعلی مانند قره باغ نیست که ایران سکوت کند، اینجا کاملا متوجه منافع جمهوری اسلامی ایران بوده و منافع ما در خطر است، باید پیغام صریح دهیم، تاکنون هم خویشتنداری بیش از حد کرده‌ایم.