محمد باقر بهرامی
زنگه‌زور اصطلاحی جعلی از علیف است/ ایران اجازه تغییر جغرافیا را نمی‌دهد

۳۰ شهریور, ۱۴۰۱
زنگه‌زور اصطلاحی جعلی از علیف است/ ایران اجازه تغییر جغرافیا را نمی‌دهد

محمدباقر بهرامی، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری باکو در گفتگو با شبکه العالم، پیرامون تحولات منطقه‌ای گفت: هندسه قدرت در جهان امروز دچار تحولات ساختاری شده است، پارادایم موجود جای خود را به پارادایم جدیدی داده است، یکی از مصادیقی که می توانیم مطرح کنیم و از قول خود غربی ها اعلام کنیم، نزول و افول هژمونی قدرت ایالات متحده آمریکا است، در همین راستا کسینجر نیز خبر از تحولات بزرگ داده است، کارتر هم اظهارداشته که آمریکا بر لبه پرتگاه است.

جنگ داخلی در آمریکا حتمی است

وی افزود: فراموش نمی کنیم که کنگره آمریکا که مرکز دموکراسی آمریکا بود توسط رئیس جمهور اسبق آمریکا به چه وضعیتی درامد و جامعه آمریکا به کجا کشیده شد از همین رو در مقالات دیگر و تحقیقاتی که صورت گرفته بر جنگ داخلی در آمریکا نیز تاکید شده است، در نظرسنجی های انجام شده، سه پنجم آمریکا نگران درگیری در انتخابات 2024 آمریکا می باشند، که ژنرال های آمریکایی نیز درباره این موضوع احساس خطر کرده اند.

این دیپلمات اسبق با تاکید بر این نکته که سه بازیگر (چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران) در نظم نوین جهانی برای غربی ها خطرناک هستند تصریح کرد: طبیعی است وقتی غربی‌ها قدرت و هژمونی خود را از دست می دهند بیکار نمی نشینند و رسما اعلام می کنند چین، روسیه و ایران دشمن ما هستند.

بهرامی افزود: تحولات منطقه ای ریشه در نابودی و حذف هژمونی‌های غربی و آمریکایی دارد و انگلستان با کمک برخی از دولت های منطقه با صراحت عرض می کنم، ترکیه و دولت جمهوری آذربایجان، در صدد ایجاد تنش و برهم زدن آرامش منطقه برای مقابله با این مساله است.

بهرامی در گفتگو با العالم: «زنگه زور» اصطلاحی جعلی و ابداع رییس جمهور آذربایجان است/ اختلافات ایروان و باکو باید با مذاکره حل شود/ ایران اجازه تغییر جغرافیا منطقه را نمی دهد/ نباید اجازه حضور ناتو و صهیونیست‌ها را در منطقه دهیمدالان جعلی زنگه زور؛ تبحر صهیونیست ها در ایجاد تنش در جغرافیای کشورهای اسلامی

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: من به صراحت عرض کنم که ترکیه و دولت جمهوری آذربایجان در این تنش ها دست دارند، همچنین صهیونیست ها در ایجاد تنش در جغرافیای کشورهای اسلامی هم تبحر دارند و هدف شان همین است.

بهرامی خاطرنشان کرد: اولا کلمه زنگه زور اصطلاحی جعلی و ابداع رییس جمهور آذربایجان است، ما با تحلیل منطقی، میدانی و نزدیک به واقعیتی که داریم، تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را از اول به رسمیت شناخته ایم و علاوه بر این، اعتقاد به تمامیت ارضی همه کشورهای همسایه داریم، اما داستان جعلی زنگه زور توطئه ای است که انگلستان و صهیونیست ها با توجه به آمال و رویاهای رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، در پشت آن قرار دارند و آن این است که چون اردوغان در لیبی و سوریه به اهدافش نرسیده، اکنون می خواهد یک جهان تورانسیم و ترک ایسم را ایجاد کند، لذا اولین قدمش این است که بتواند دالان جعلی زنگه زور را با استناد غیر واقعی به معاهده بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان که با حضور رییس جمهوری روسیه به امضا رسیده جامه عمل بپوشاند.

اهداف سه گانه دالان تورانی ناتو، تقابل با ایران، روسیه و چین است

وی گفت: در حالی ترکیه و جمهوری آذربایجان می خواهند با استناد به بند 9 این معاهده به اصطلاح دالان زنگه زور را عملی کنند، که مطابق ترجمه فارسی و انگلیسی موجود از معاهده مذکور، مطلقا در آن کلمه ای از دالان مطرح نشده و نامی از آن برده نشده است بلکه این دالان بعدا توسط خودشان طراحی شده است.

بهرامی افزود: ترکیه درحالی برخلاف منافع جهان اسلام با رژیم صهیونیستی پیوند مستحکمی برقرار کرده است که مساله اول مسلمانان و کشورهای اسلامی قدس است، حال با این پیوند اگر این دالان چند منظوره برقرار شود، تا کشور ترکمنستان و ایغورها که یکی از استان های چین است، خواهد رفت و هدف ترکیه و دنبال کنندگان چنین طرحی همین است.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: بهتر است اسم این طرح را “دالان تورانی ناتو” بگذاریم که بعد از برقراری این دالان هم ناتو و هم در کنار آنها صهیونیست ها با ما هم مرز خواهند شد و هم ارتباط ما را به شمال قطع خواهند کرد که این مساله هم به ضرر ما، روسیه و چین خواهد بود لذا می بینیم که آنها در این خصوص اهداف سه گانه دارند.

بر هم زدن وضعیت ژئوپلتیکی منطقه و تحقق رویای سیطره ناتو و صهیونیست ها بر سواحل غربی دریای خزر

وی اظهار داشت: دالان تورانی ناتو (زنگه زور) در صورت اجرایی شدن وضعیت ژئوپلتیک منطقه را به هم خواهد زد به طوری که آدام تامسون نماینده پیشین انگلیس در ناتو طی نامه ای به بوریس جانسون نخست وزیر وقت انگلستان می نویسد که از طرح دالان زنگه زور برای برهم زدن نظم ژئوپلتیک موجود در قفقاز جنوبی به نفع ناتو استفاده خواهد شد. او ایجاد کریدور زنگنه زور را تحقق رویای دیرینه سازمان ناتو برای حضور در سواحل غربی دریای خزر عنوان کرده است.

جمهوری آذربایجان در تله ای گیر افتاده که به ضرر کشورش است

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد که نگاه جمهوری اسلامی این است که با مذاکره باید اختلافات حل بشود، از این منظر تهران نسبت به آذربایجان موضع سختی دارد که اگر این دالان تورانی ناتو ایجاد شود ژئوپلتیک منطقه عوض می شود، یعنی صهیونیست ها هم مرز ما می شوند ناتو هم مرز ما می شود، ما که تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناختیم و مدافعش هستیم اما جمهوری آذربایجان به دام و تله ای افتاده است که به ضرر کشورش است ما از جمهوری آذربایجان که یک کشور مسلمان است، احساس خطر نمی کنیم بلکه از حضور ناتو و صهیونیست ها احساس خطر می کنیم حتی منافع ملی ما، مسائل ملی ما و تمامیت ارضی ما به خطر می افتد.

جمهوری اسلامی ایران به قدری قدرتمند است که نگذارد ژئوپلتیک منطقه عوض شود

وی افزود در همین راستا ما قبلا مانور بسیار قوی در شمالغرب کشور برگزار کردیم و هشدار دادیم، به نظر من ترکیه و جمهوری آذربایجان باعث نشوند که صهیونیست‌ها و ناتو هم مرز ما بشوند اگر اینچنین باشد جمهوری اسلامی ناچار است ورود پیدا کند. آمریکا از طریق ناتو و صهیونیست ها دنبال ضربه زدن به ماست. جمهوری اسلامی ایران به قدری قدرتمند است که نگذارد ژئوپلتیک منطقه عوض شود، اگر لازم باشد جمهوری اسلامی ایران ورود پیدا می کند و پیشگیری می کند چطور اردوغان به بهانه امنیت وارد 30 کیلومتر از خاک سوریه شده است؟!

وی تصریح کرد: مگر این که هم اردوغان و هم الهام علی اف سرعقل بیایند و از این میدان توطئه خارج بشوند فهم من این است که هدف اصلی شان گرفتن کل استان سیونیک ارمنستان است من به عنوان یک کارشناس و کسی که قفقاز جنوبی را می شناسد و دولت های منطقه را می شناسد نظر خودم می گویم من به عنوان نظر دولت و حکومت جمهوری اسلامی حرف نمی زنم فهم من به عنوان کارشناس منطقه این است که این ها دنبال این هستند که استان سیونیک را بگیرند همانطور که خودشان گفته اند و الهام علی اف و اردوغان بارها گفته اند و اسنادش موجود است که ما زنگزور را می گیریم، یکی از مطبوعات ترکیه اعلام کرده است در شمال استان سیونیک که حدود 36 کیلومتر است و در بخش پایینی مرز ما 42 کیلومتر است، 8.5 کیلومتر به عرض و طول 7.5 کیلومتر ارتش جمهوری آذربایجان وارد سرزمین های ارمنستان شده است، اینها به دنبال این هستند اگر بتوانند اول سیونیک را بگیرند اگر نتوانند زنگزور را بگیرند اگر فهم من درست باشد جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی خودش پیشگیرانه دفاع می کند.

محمد باقر بهرامی افزود: من نظر جمهوری اسلامی ایران را نمی گویم ولی فهم من از تحلیل های واقعی و اطلاعات کارشناسی خودم این است که در صورت برخی تحرکات چاره ای برای جمهوری اسلامی ایران نمی ماند مگر اینکه ورود نظامی کند و از تمامیت ارضی خود پیشگیرانه دفاع کند.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد: اول اینکه طرح توطئه توسط آذربایجان به تنهایی نیست بلکه اردوغان، انگلیس، صهیونیست ها در آن مشارکت دارند و یک طرح توطئه جمعی است که عامل آن دولت آذربایجان است و این حتی برای کشور آذربایجان هم یک خطر است، از چند منظر روسیه و چین متضرر می شوند اول اینکه ناتو نزدیک تر می شوند ثانیا از بعد انرژی روسیه متضرر می شود از بعد قومی؛ قوم اویغور در استان های چین تحت تاثیر قرار می گیرند. آنها به نحوی می خواهند “نو عثمانی” را در جهان امروز احیا کنند و اگر این انجام شود، آذری ها تا ترکیه لوله گاز بردند از ترکیه حتی تا ایتالیا انتقال دادند و از آن طرف تا ترکمنستان، ازبکستان، و تا استان های غربی چین که اویغورها هستند ادامه می یابد هم خطر مبحث انرژی را دارد و هم برای چینی ها و روس ها هم برای ما خطر قومیت گرایی وجود دارد، البته این یک طرح رویایی برای ترکیه است چون آنها از نظر اقتصادی اوضاع خوبی ندارند و از نظر سیاسی اردوغان توسط شش حزبی که با هم متحد شدند در انتخابات تهدید می شود و این دوره بعید است که اردوغان انتخاب شود و کسانی دیگری بر سر کار می آیند.

محمد باقر بهرامی خاطر نشان کرد به نظر من اهداف صهیونیست ها پشت این ماجراست و این که بتواند در انتخابات آتی ریاست جمهوری یک برگ برنده داشته باشد؛ به نیابت رژیم صهیونیستی چون هم پیمان با صهیونیست ها هستند هم اینکه بتواند یک برگ برنده ایی در منطقه قفقاز جنوبی برای به کار گیری در انتخابات آینده ریاست جمهوری ترکیه داشته باشد.

اسرائیل برای نجات خود می خواهد در جغرافیای کشورهای اسلامی تنش و تشنج باشد

وی افزود من اسناد و مدارکی دارم که اسرائیل دچار مشکلات ساختاری شده است و به احتمال زیاد در حال اضمحلال داخلی است. اسرائیل برای نجات خود می خواهد در جغرافیای کشورهای اسلامی تنش و تشنج باشد و درگیری بین کشورهای منطقه وجود داشته باشد در حالی که جمهوری اسلامی برعکس آرامش می خواهد و کشورهای اسلامی را در کنار هم می خواهد تا از امکانات هم استفاده کنند و منطقه در صلح باشد و نمی خواهد تمامیت ارضی هیچ کشوری در منطقه مخدوش شود، به نظر من این یک جنگ ترکیبی است که به خصوص انگلیس ها و صهیونیست ها به سرکردگی آمریکا در منطقه برای ایجاد تنش در جوامع اسلامی به وجود آوردند و کشوهای اسلامی خیلی باید مواظب باشند.

ایران از ابتدای حادثه قره باغ پیشنهاد میانجیگری داشته و اقدام کرده است

محمد باقر بهرامی، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: قاطعانه عرض میکنم که ایران این قدرت را دارد که نگذارد این کار انجام شود و پیشنهاد ما این است که اگر اختلافاتی دارند با مذاکره حل شود.

وی افزود: ایران از ابتدای حادثه قره باغ پیشنهاد میانجیگری داشته و اقدام کرده است و اگر می‌خواهند راه ارتباطی از راه جنوب آذربایجان به نخجوان داشته باشند آمده اند با ما مذاکره کرده اند و وزارت راه و شهر سازی ما هم این موضوع رو آماده می‌کنند و مثل اسبق می‌توانند از داخل جمهوری اسلامی ایران عبور کنند و با چند پل روی ارس این مشکل را حل کنند.

وی افزود: در ماده ۹ موافقت نامه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ قرار شد یک مسیری را با تامین امنیت توسط خود ارمنستان برای رفت و آمد کامیون ها و دیگر مسائل خود ارمنستان قرار دهند ، منتهی در حاکمیت و تمامیت ارضی و مدیریت و تامین امنیتی که خود ارمنستان به وجود می آورد.

بهرامی تصریح کرد: اگر حسن نیت دارند این دو راه وجود دارد و مخصوصا راهی که ما ارائه میدهیم، در حال حاضر انگلیسی ها، صهیونیست ها و حتی ناتو دنبال این کار است …اگر صرفا کار اقتصادی است بیایند ما راه بهشان میدهیم و از طریق جمهوری اسلامی ایران ببرند، نخجوان و آذربایجان از طریق ایران به همدیگر وصل هستند و از این مسیر استفاده کنند.

نباید پای ناتو و صهیونیست ها را باز کنیم

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حضور پلوسی در ارمنستان گفت: یک اصلی است که کشور های منطقه باید خود مشکلاتشان را حل کنند، نانسی پلوسی آمده است ایروان، ما نباید پای بیگانگان را به منطقه باز کنیم ، نباید پای ناتو و صهیونیست ها را باز کنیم، خودمان باید با توجه به حفظ تمامیت ارضی با یکدیگر مذاکره کنیم و جمهوری اسلامی ایران بیشترین آمادگی را دارد که در مذاکره و حل مشکل منطقه ای و همسایگی میانجیگری کند و این مشکل را حل کند.