درخواست تخفیف 25% ترکیه از ایران در فروش گاز

۱۹ فروردین, ۱۳۹۴
درخواست تخفیف 25% ترکیه از ایران در فروش گاز

سوریه می گذرد، وی در سفر اخیر خود با رهبر انقلاب نیز دیدار کرد.
حسن روحانی این دیدارها را سازنده دانسته و اعلام کرد که هر دو طرف در خصوص یمن به توافق مبتنی بر آتش بس و توقف کشتارها رسیده اند.
این در حالی است نواز شریف نخست وزیر پاکستان که در حال بررسی حضور در ائتلاف دولت های تروریستی منطقه علیه یمن است،دیروز اظهار داشت که برای تصمیم نهایی در این خصوص منتظر پاسخ ترکیه است. وی هفته گذشته نیز به این کشور سفر کرده بود.

برخی از تحلیل گران و روزنامه نگاران تُرک ضمن انتقاد از اردوغان اظهار داشتند که رفتار وی در قبال ایران متناقض است. در حالی که وی کمتر از دو سال پیش ایران را خانه دوم خود می نامید در یکسال گذشته شدیدترین اظهارات را طی حکومت خود علیه ایران اظهار داشته است.
همانطور که پیش بینی می شد اهداف اقتصادی یکی از مهم تین رئوس سفر اردوغان به ایران بود. وی در ایران گفت: ترکیه گران ترین گاز طبیعی خود را از ایران خریداری می کند و پیشنهاد تعدیل این قیمت را داد. اردوغان گفت در صورت پائین آمدن قیمت گاز ایران، حاضر است نسبت به افزایش چشم گیر خرید اقدام نماید. ایران پس از روسیه دومین کشور صادر کننده گاز به ترکیه با 10 میلیارد متر مکعب در سال است.
ترکیه در 2015 هر هزار مترمکعب گاز طبیعی را با جمهوری باکو به قیمت 290 دلار و با ایران به قیمت 431 دلار معامله کرده است. روزنامه زمان نوشت ترکیه از ایران می خواهد تا قیمت فعلی را 25% کاهش دهد.

اردوغان: ایران کشور دوست و برادر است
اردوغان که پیش از سفر به ایران با انتقاد و حتی مخالفت نمایندگان مجلس به دلیل اظهاراتش در 7 فروردین قرار گرفته بود، در تهران ایران را کشور دوست و برادر خواند و گفت: «من به مسئله شیعه و سنی علاقه ای ندارم». این در حالی است که وی د اواخر اسفند 1393 برای ایجاد یک بلوک سُنی به عربستان سفر کرده بود.
وی هم چنین در سال 2014 طرفداران فتح الله گولن(جنبش خدمت) را افرادی «بدتر از شیعیان» عنوان کرده بود که در حال «تقیه» کردن هستند.
اردوغان در اوایل فروردین امسال در خصوص سیاست خارجی ایران گفته بود: «ایران در حال تسخیر دومینو وار کشورهای منطقه است. این وضعیت هم ترکیه و هم کشورهای عرب خلیج فارس را ناخرسند کرده است و ما وقعا نمی توانیم این وضعیت را تحمل کنیم».
وی همچنین روابط ایران- ترکیه را نا گسستنی عنوان کرد.

گفتنی است جمعی از دانشجویان تبریز قصد تظاهرات آرام در برابر کنسولگری ترکیه در تبریز در طول سفر وی به ایران را داشتند که با مخالفت وزارت کشور مواجه شد.