جهل و خشم
گزافه‌گویی نماینده پارلمان باکو علیه ایران: مرزها به ایران چه ربطی دارد!

۳۰ مهر, ۱۴۰۱
گزافه‌گویی نماینده پارلمان باکو علیه ایران: مرزها به ایران چه ربطی دارد!

رئیس کمیته امور منطقه‌ای پارلمان جمهوری باکو به اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره غیرقابل قبول بودن تغییر مرزهای تاریخی در منطقه واکنش نشان داد.

«سیاوش نوروزوف» رئیس کمیته امور منطقه‌ای پارلمان حکومت باکو به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره غیرقابل قبول بودن تغییر مرزهای تاریخی در منطقه و همچنین رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی ارس واکنش نشان داد.

این نماینده پارلمان باکو مدعی شد «اقدامات اخیر ایران علیه (جمهوری) آذربایجان را نمی‌توان روابط حسن همجواری تلقی کرد».

به گزارش «آرمنیا نیوز»، وی با این ادعا که تغییر مرزهای تاریخی و ژئوپلیتیک منطقه بر ایران به عنوان کشور هم‌مرز با دو جمهوری ارمنستان و باکو تاثیری ندارد، اظهار داشت: امروز، ایران اظهارتی درباره این که مرزها را نمی‌توان تغییر داد، بیان می‌کند. ما درباره مرز ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان حرف می‌زنیم. (جمهوری‌های) ارمنستان و آذربایجان بر اساس نقشه برخی دوران‌ها تصمیم‌گیری خواهند کرد و مرزهای بین دو کشور منطبق با آن تعیین خواهد شد. این چه ربطی به یک کشور ثالث از جمله ایران دارد که در این مسائل مداخله می‌کند.

این نماینده جمهوری آذربایجان در عین حال گفت که هیچ تهدیدی از سوی باکو علیه ایران وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد.

وی مدعی شد: و در این مورد درباره چه رزمایشی حرف می‌زنیم، وقتی تجهیزات سنگین، توپخانه، تجهیزات آنجا جمع می‌کنید؟! اگر این رزمایش نیروهای مرزی ایران با سلاح سبک بود، قابل درک بود. اما آن‌ها با تجیهزات سنگین، موشک و توپخانه رزمایش انجام می‌دهند. مشخص است که نمایش قدرت است…ایران فضای کافی ندارد که در ساحل پنج متری ارس تمرین انجام می‌دهد؟ مساحت به آن بزرگی دارد.

نوروزوف در ادامه ادعاهایش با تعیین تکلیف برای ایران، گفت: بروید در جزیره کیش، ساحل اقیانوس هند رزمایش انجام دهید؟! چرا در سواحل ارس؟! چرا به نمایش، معبر و پل روی ارس نیاز است؟! از رودخانه ارس می‌توان با دوچرخه رد شد، نیازی نیست برای عبور دادن تانک پل بزنید.

اظهارات خصمانه این مقام جمهوری باکو در حالی مطرح می‌شود که هرگونه تغییر در مرزهای شمال غربی می‌تواند خطراتی را متوجه منافع ملی ایران از جمله مسیرهای تجاری کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ایروان سفر کرده پنجشنبه با آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه ارمنستان در این دیدار به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و گفت: ما آماده تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور هستیم.

میرزویان افزود: این اظهارات من در بستر تحولات اخیر منطقه بیشتر تاکید می‌شود. از سال ۲۰۲۰ (جمهوری) آذربایجان علیه ارمنستان حملاتی را انجام می‌دهد و آخرین تهاجم ۱۳ سپتامبر صورت گرفته است. صریح‌ترین رویکرد و موضع را از سوی ایران شنیدیم. در طول ماه‌های اخیر چندین بار پیام‌های صریحی از ایران درباره مصونیت مرزهای ارمنستان شنیدیم. ما این را به دقت دنبال کرده و قدردانی می‌کنیم.

امیرعبداللهیان نیز تاکید کرد: به صراحت مخالفت خود را با هرگونه تغییر ژئوپلتیک و مرزها در قفقاز اعلام کردیم. درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان نگرانی‌هایی را در منطقه ایجاد کرد منطقه قفقاز شرایط حساسی را پشت سر می‌گذارد؛ معتقدیم احترام به تمامیت ارضی کشورها در منطقه قفقاز بعنوان یک اصل باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: خرسندیم مناسبات د‌و کشور در مسیر درست خود قرار دارد و در حال پیشرفت است ما امنیت ارمنستان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم و نگرانی خود را از هر اقدامی که باعث حضور نیروهای خارجی در منطقه شود اعلام کردیم.

پیش‌تر هم حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به تماس تلفنی جیحون بایراموف وزیر امور خارجه باکو با اشاره به تحولات اخیر در منطقه قفقاز، بر حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان تأکید کرد و این رویکرد را سیاست دائمی جمهوری اسلامی ایران خواند.