برهان حشمتی
چرایی اقدامات ضد ایرانی باکو

۲۴ آبان, ۱۴۰۱
چرایی اقدامات ضد ایرانی باکو

یک کارشناس مسائل قفقاز با تشریح دلایل اقدامات باکو نسبت به تهران، گفت: راه گفت‌وگو و مذاکره همواره از طرف ایران باز است، اما باکو خود تصمیم‌گیر نیست و تصمیم برای حل مسائل ایران و آذربایجان از طرف باکو نخواهد بود.

برهان حشمتی در گفت‌وگو با ایسنا درباره سیاست های اخیر جمهوری آذربایجان در قبال ایران معتقد است: سیاست ایران از حق خویشتنداری عبور کرده، مماشات بیش از حد باعث شده که جمهوری آذربایجان به هیچ حد و مرزی برای توهین به ایران اکتفا نکند و در همین راستا اقدامات عملی و تروریستی را برای ضربه زدن به تمامیت ارضی ایران در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: طی روزهایی که در ایران اعتراضات وجود داشته، شواهدی دیده شده درباره این که پروازهای تل آویو به باکو و از باکو به اربیل که محل گروه های تروریستی است در ماه های اخیر افزایش داشته است.

این کارشناس مسائل قفقاز با تاکید بر این که باکو نشان داده به دنبال حل مشکل نیست، بیان کرد: باکو وارد فاز دشمنی جدی با ایران شده و تمام این‌ها ریشه در سیاست و نظام طایفه ای حاکم بر آذربایجان دارد. براساس تعریف هویتی خود تظاهر به دوستی با ایران داشته اما حرکت های ضد ایرانی انجام دادند در واقع در گذشته هم چنین بوده اما اکنون علی اف آن را عملی کرده است.

حشمتی درباره این که آیا امکان حل مساله در قالب گفت‌وگوهای دیپلماتیک وجود دارد، با توجه به این که باکو خود تصمیم گیرنده نیست، ابراز کرد: راه گفت‌وگو از طرف ایران همیشه باز است اما به نظرم چون تصمیم گیر اصلی برای خصومت ورزی باکو توسط جمهوری آذربایجان اتخاذ نشده احتمالا در این مورد هم دولت آذربایجان تصمیم گیر نیست.

وی با بیان این که از سایر مراکز برای باکو تصمیم گیری می شود، گفت: طی ماه های گذشته عناصر صهیونیست یعنی دو شهروند صهیونیستی با عنوان کارشناس (مستشار) دولت آذربایجان عمل می کردند که به طور مشخص در مصاحبه هایی تاکید کردند که وقتش رسیده جمهوری آذربایجان مساله آذربایجان جنوبی را عملی کرده و در سازمان های بین المللی آن را مطرح نماید. در حال حاضر نیز الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان عینا همان مطالب را تکرار می کند بنابراین چون تصمیم گیری از طرف باکو نیست احتمالا تصمیم برای مذاکرات و گفت‌وگو نیز از طرف باکو نخواهد بود.

این کارشناس مسائل قفقاز همچنین اظهار کرد: بنابراین آن هایی که هتاکی و فحاشی به ایران را شروع کردند، قطعا همان مراکز هم باید به باکو دستور دهند که به سمت گفت‌وگو برود یا خیر. معتقدم اگر گفت‌وگویی آغاز شود باید به گونه ای باشد که وجاهت ایرانی حفظ شود و باکو تصور نکند چند صباحی انواع و اقسام توهین  و … را انجام داد؛ ایران هم پای میز مذاکره آمد

حشمتی خاطرنشان کرد: مذاکرات با باکو باید از موضع قدرت و اصلاحات انجام شود، باکو اصلاح سیاست هایش در قبال ایران را بپذیرد و آن ها را اجرا کند و از حمایت های ضد ایرانی بپرهیزد.

وی درباره این که آیا تحولات منطقه قفقاز و خویشتنداری ایران می تواند یکی از عواملی باشد که سبب شد باکو دست به چنین اقداماتی زند؟ گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره این بوده که تحت تاثیر هیجانات و احساسات تصمیم نمی گیرد و لذا  در مورد تحولات قفقاز و قره باغ نیز ایران بر این نظر بود که قره باغ به طور کامل به آذربایجان باز گردانده شود. اما اکنون طرح دیگری در دستور کار آنان قرار گرفته که باعث قطع راه های ارتباطی ایران با اوراسیا می شود و در این مورد ایران مخالفت خود را صراحتا اعلام کرده و تاکید داشته هرگونه اقدامی که باعث بر هم خوردن مرزهای منطقه شود ایران مخالف است و برخورد می کند. احتمالا یکی از علل عصبانیت باکو، حامیان صهیونیستی و پان ترکسیم همین موضوع باشد که ایران از اجرای چنین دسیسه ای ممانعت کرده در آینده هم همین طور خواهد بود.