جنبش حسینیون باکو
«جنبش حسینیون» قائل به تمدن ایرانی- اسلامی است

«جنبش حسینیون» قائل به تمدن ایرانی- اسلامی است

شیخ اورخان محمداف در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل روند افزایش تنش در روابط ایران و جمهوری آذربایجان و در پاسخ به این سوال که اینگونه تعبیر می‌شود که خویشتنداری بیش از اندازه تهران در قبال باکو باعث بروز گستاخی‌هایی از قبیل متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به جاسوسی از آذربایجان و یا تکرار ادعاهای ارضی این کشور شده است اما در نهایت روز ۵شنبه هفته گذشته شاهد احضار سفیر آذربایجان به وزارت امور خارجه بودیم؛ آیا تهران باید سیاست خود در قبال باکو را تغییر دهد، گفت: در گذشته جمهوری آذربایجان برای جمهوری اسلامی ایران اولویت نداشت؛ به همین علت است که رژیم صهیونیستی توانست در این کشور نفوذ پیدا کرده و حتی بین مردم برای خودش پایگاه اجتماعی درست کند. مدتی قبل نکته‌ای عرض کردیم که جمهوری اسلامی باید دیپلماسی عزت را در قفقاز پیش بگیرد. در همه دنیا به ویژه در قفقاز به قدرت احترام می‌گذارند، اگر شما قدرت داشته باشید، پس حق هم هستید؛ این یک واقعیت است و اگر به تاریخ قفقاز نگاه کنیم، این یک واقعیت است.

در مدارس آذربایجان از کلاس اول با توهین به ایران و ادعاهای تجزیه‌طلبانه روی مغز نوجوانان کار می‌کنند

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که جمهوری اسلامی ایران تا حدودی سیاست‌های پیشین خود را تغییر داده و یک دیپلماسی عزتمندانه را شروع کرده که از آن جمله می‌توان به رزمایش‌های اخیر  و بیانات متین نهادها و مسئولان ایران اشاره کرد. من می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که آیا این تاثیر داشته یا خیر، شاید برخی فکر کنند این موجب شده تا الهام علی‌یف رفتارش گستاخانه‌تر شود در حالیکه قبلا هم به همین شکل بود. قبلا هم مسئولان جمهوری آذربایجان به مسئولان ایران توهین می‌کردند اما متاسفانه لابی قوی الهام علی‌یف اجازه نمی‌دادند تا در داخل ایران کسی از این اظهارات خصمانه مطلع شود و بفهمند در آذربایجان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. در مدارس از آغاز و از کلاس اول توهین به ایران و ادعاهای تجزیه‌طلبانه را مطرح می‌کنند و روی مغز نوجوانان کار می‌کنند.

محمداف افزود: جمهوری اسلامی ایران رزمایش انجام داد و بعد مسئولان ایران بیانات متینی فرمودند. این روزها عده‌ای در آذربایجان از مسئولان احزاب دعوت کردند که بیایید جلوی سفارت ایران تظاهراتی علیه ایران راه بیندازیم و از تجزیه‌طلبان پان‌ترک ایرانی حمایت کنیم. عجیب این است که در این زمان عده‌ای از بین خودشان عنوان کردند که شما با چه کسی می‌خواهید بجنگید؟! شما واقعا می‌خواهید با ایران قدرتمند بجنگید؟! ما تا حالا این حرف‌ها را نشنیده بودیم و اینگونه ترسی در میان کسانی که می‌خواستند علیه ایران تظاهرات کنند، ایجاد شد. عنوان شد که رزمایش ارس را دیدید! می‌بینید که پهپادهای ایرانی در اوکراین چگونه عمل می‌کند! شما واقعا می‌خواهید با ایران بجنگید؟! همین موضوع سبب شد که نخستین فراخوان‌دهنده تجمع مقابل سفارت ایران در این تجمع شرکت نکرد و ۱۰ تا ۱۵ سالمند در این تجمع شرکت کردند. همین نشان می‌دهد دیپلماسی عزت چه نتایجی دارد و جواب می‌دهد.

عده‌ای که منافع‌شان در همراهی با باکو است، اجازه نمی‌دادند کسی از اظهارات خصمانه علی‌یف اطلاع پیدا کند

این تحلیل‌گر حوزه قفقاز در پاسخ به این سوال که باکو در ماه‌های اخیر همواره تلاش کرده بود تا اظهارات خصمانه و ادعاهای بی‌اساس علیه تهران از زبان رسانه‌ها یا نمایندگان مجلس این کشور مطرح شود و همواره بر روابط خوب دو کشور تاکید داشتند اما الهام علی‌یف در اجلاس سران کشورهای ترک زبان از هموطنان جدا شده از آذربایجان نام برد، این گستاخی جدید که مستقیما از زبان رییس جمهور آذربایجان مطرح شده آغاز چه سیاستی است، گفت: این سخنان علی‌یف سخنان تازه‌ای نیست؛ زمانی که رئیس‌جمهور آذربایجان به این سمت انتخاب شد گفت که من تنها رئیس جمهور ۱۰ میلیون نفر نیستم بلکه من رئیس‌جمهور ۵۰ میلیون نفر هستم. از همان زمان هم در رسانه‌ها و تریبون‌های رسمی از عنوان جعلی «آذربایجان جنوبی» استفاده می‌کردند ولی چرا در ایران کسی از این سخنان مطلع نمی‌شد؟ مجدد تاکید می‌کنم که عده‌ای که منافع‌شان در همراهی با باکو است، اجازه نمی‌دادند کسی اطلاع پیدا کند.

وی ادامه داد: پس این سخنان به هیچ عنوان تازه نیست، هرچند تا حدی تندتر شده است. شاید حتی افراد ایران دوست در آذربایجان نیز این کلمه جعلی را پذیرفته باشند که نه مبنای تاریخی و نه مبنای حقوقی دارد چراکه از کودکی چنین موضوعات بی‌اساسی را یاد می‌دهند که بخشی از کشور شما که «آذربایجان جنوبی» نام دارد توسط ایران «اشغال» شده است. در ماه‌های اخیر اما به یکباره مردم و گروه‌های مختلف در ایران شروع به شنیدن این سخنان کرد و عکس‌العمل نشان دادند. بنابراین قبلا هم این حرف‌ها و شستشوی مغزی بود ولی در داخل ایران کسی متوجه نمی‌شد و برای همین بود که اگر در زمان استقلال آذربایجان، شاید ۹۰ درصد مردم این کشور دوستدار ایران بودند اما این تبلیغات که سالیان سال توسط ترکیه و اسرائیل ادامه داشته، امروز فضایی را به وجود آورده که آن رقم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

آذربایجان به یکی از استان‌های اسرائیل بدل شده است

حداقل ۶۰ درصد نفت رژیم صهیونیستی از آذربایجان تامین می‌شود

وی افزود: یک نکته مهم این است که امروز باید این واقعیت را بپذیریم که آذربایجان به یکی از استان‌های اسرائیل بدل شده است و رژیم صهیونیستی نیز می‌خواهد یک تنش مدیریت شده میان تهران و باکو وجود داشته باشد. رژیم صهیونیستی الان نمی‌خواهد میان ایران و آذربایجان جنگی رخ بدهد؛ چراکه حداقل ۶۰ درصد نفت رژیم صهیونیستی از آذربایجان تامین می‌شود و نمی‌خواهد منافع‌ش به خطر بیفتد. همچنین نمی‌خواهد به پایگاه‌هایی که در این کشور ایجاد کرده ضربه بخورند اما می‌خواهد تنش وجود داشته باشد و روی اذهان مردم کار کند تا بیشتر از ایران متنفر شوند. همچنین تلاش می‌کند تا ایران نتواند از این تنش فرار کند؛ به این معنا که اگر جواب ندهد این‌ها گستاخ‌تر می‌شوند یا اینکه آذربایجان هر کاری خواست انجام دهد و بعد بگوید ما با ایران دشمنی نداریم. همزمان هم لابی طرفدار باکو این تفکر را تقویت کند که الهام علی‌یف از طالبان که بدتر نیست و ما باید با این‌ها بسازیم یا به دروغ می‌گویند علی‌یف با شیعیان مشکلی ندارد. این هم موضوعی است که رژیم صهیونیستی از آن مطلع است و بر مبنای همین نیز عمل می‌کند. اسرائیل تنها زمانی از جنگ ایران با آذربایجان حمایت می‌کند که مطمئن شود حمله به این رژیم قطعی است، در نتیجه تلاش می‌کند جنگ را از مرزهای خود به قفقاز منتقل کند.

آذربایجان همه تلاش خود را می‌کند که پای ترکیه را مانند اسب تروا به منطقه باز کنند

محمداف در پاسخ به این سوال که با توجه به حمایت و پدرخواندگی آنکارا از علی‌یف، نقش ترکیه در تند شدن محسوس مواضع آذربایجان در قبال ایران تا چه میزان بر این روند تاثیرگذار بوده است، گفت: بارها در خصوص راه تورانی یا آنچه من راه انگلیسی- صهیونیستی می‌نامم، گفته‌ایم که باید از زنگزور عبور کند و ترکیه در این موضوع مانند اسب تروای انگلیس است تا اروپای غربی را به چین برساند و زیر نظر انگلیس باشد، این یک واقعیت است. من به یاد دارم که جنگ تازه شروع شده بود، نقشه را در دست می‌گرفتیم و در جلسات مختلف توضیح می‌دادیم که این جنگ قره باغ برای آذربایجان نیست و کاملا حساب شده و علیه ایران است و حتی آن زمان گفتیم که می‌خواهند مرز ایران را بگیرند. بحث دوم، موضوع زنگزور است و اگر این مساله حل شود، پای ترکیه را باز می‌کند چراکه ترکیه عضو ناتو است و آن‌ها می‌توانند بسیار گستاخانه‌تر در قفقاز عمل کنند. روسیه هم سرش در اوکراین گرم است که ما آن زمان حتی جنگ اوکراین را نیز پیش‌بینی کرده بودیم. هر اقدامی که علیه ترکیه شود، سریع ماده ۵ ناتو فعال شده و به جنگی علیه کل ناتو تعبیر خواهد شد و آن زمان است که تسلیحات به سمت آذربایجان سرازیر خواهد شد و در این زمان نیروهای تکفیری که در همه این مدت در داخل کشور حضور داشتند، فعال خواهند شد و علیه ایران عملیات خواهند داشت و مرحله سوم این نقشه تجزیه جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: حتی لازم است به شما بگویم که یکی از پایگاه‌های کردهای تجزیه‌طلب در آذربایجان است. پدر الهام علی‌یف که افسر ک.گ.ب بوده از بانیان پ.ک.ک است و خودشان نیز از کردهای ایزدی هستند. زمانی که اوجالان در ترکیه دستگیر شد، خودش اعتراف کرد که بزرگترین پایگاه ما در جمهوری آذربایجان است. بنابراین این‌ها همه تلاش خود را می‌کنند که پای ترکیه را به منطقه باز کنند، نه اینکه عاشق ترکیه باشند، این کشور در اصل اسب تروا است و همه نقشه برای تجزیه ایران برنامه‌ریزی شده است.

همیشه موشک کارساز نیست، گاهی باید پایگاه اجتماعی تقویت شود

مسئول مرکز مطالعات آذربایجان وابسته به مقاومت اسلامی حسینیون در پاسخ به این سوال که اقدام احتمالی بعدی تهران در قبال باکو چه خواهد بود و امکان ایجاد یک درگیری نظامی هرچند محدود میان دو کشور تا چه میزان محتمل است، گفت: جمهوری اسلامی ایران باید قاطعیت به خرج دهد چرا که این‌ها خیلی خیال‌شان راحت شده که با این تحولات اخیر، ایران از هم خواهد پاشید و تجزیه خواهد شد. ما تفکری در جمهوری آذربایجان داریم که نامش را «تفکر حسینیون» گذاشته‌ایم؛ این فکر قائل به تمدن ایرانی- اسلامی است که دین تمدنی و دین مذهبی دارد که باز است و سیستم فکری منسجمی دارند که باید تقویت شوند. متاسفانه لابی کثیف الهام علی‌یف در جمهوری اسلامی ایران به شدت با این تفکر مخالفت می‌کند و این‌ها را تخریب می‌کنند و گزارش‌های دروغ می‌دهند.

وی ادامه داد: همین طور که اوکراین برای روسیه مشکل است، در حالی که یک ملت هستند و یک مذهب دارند و اوکراین از روسیه جدا شده است و همان کاری که لهستان با اوکراین می‌کند؛ همان کار را ترکیه در منطقه انجام می‌دهد. همین کار را که اوکراین با روسیه می‌کند، آذربایجان در قبال ایران انجام می‌دهد. پایگاه اجتماعی ایران به شدت در آذربایجان تضعیف شده است که باید تقویت شود. همیشه موشک کارساز نیست و گاهی باید پایگاه اجتماعی تقویت شود. مگر روسیه موشک ندارد، چرا در اوکراین موفق نیست؟ به این علت که پایگاه اجتماعی خود را از دست داده است. مرحله بعدی این است لابی‌های علی‌یف در ایران باید مجازت شوند چرا که به شیعیان قفقاز خیانت کرده‌اند.