اوراسیانت
باکو به دنبال انسداد و تصرف لاچین است

۱۰ آذر, ۱۴۰۱
باکو به دنبال انسداد و تصرف لاچین است

تارنمای خبری – تحلیلی اوراسیانت امروز در گزارشی از تنش های جاری میان ارمنستان و جمهوری باکو نوشت که باکو به دنبال زمینه سازی برای انسداد و تصرف گذرگاه لاچین است.

این تارنمای آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد دولت باکو که نام وی را فاش نساخت، نوشت که باکو تا ابد منتظر اجابت خواسته اش در زمینه تحویل گذرگاه زنگزور و خلع سلاح ارامنه قراباغ نمی ماند.

پس از آتش بس سال ۲۰۲۰ میان باکو و ایروان، نیروهای صلح بان روسیه در گذرگاه لاچین که مناطق ارمنی نشین ناگورنو – قره باغ را به خاک ارمنستان متصل می کند مستقر شدند. باکو مدعی شده که ایروان از این گذرگاه برای نقل و انتقالات نظامی به قره باغ استفاده می کند. طرف ارمنی این اتهام را رد کرده و گفته که بر اساس توافق سال ۲۰۲۰، گذرگاه زنگزور که جمهوری آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می سازد برای عبور و مرور عادی باز خواهد بود.

این گزارش می افزاید: در خانکندی که جمهوری خودخوانده آرتساخ آن را به پایتختی خود برگزیده، نگرانی از اجرای تهدید باکو در زمینه کاهش رفت و آمد به قره باغ رو به افزایش است. تیگران گریگوریان تحلیلگر سیاسی مقیم ارمنستان به اوراسیانت گفت: همه منتظر دور جدیدی از افزایش تنش ها هستند. این گذرگاه نه تنها نقطه ای آسیب پذیر بلکه تهدید علیه آن مسئله مرگ و زندگی است.
وی افزود: اگر (جمهوری) آذربایجان هرگونه حضور یا کنترلی بر گذرگاه لاچین داشته باشد، بیشتر جمعیت ساکن قره باغ در مورد امکان حضور در این منطقه دچار تردید خواهند شد چرا که (این گذرگاه) تنها راه ارتباط آن با جهان خارج است.

اوراسیانت به نقل از هشدار اخیر نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نوشت که لفاظی های باکو تلاشی برای “زمینه سازی برای انسداد گذرگاه لاچین، محاصره ارامنه ناگورنو – قره باغ و احتمال قتل عام و آوراگی آنها به بهانه عدم پایبندی ارمنستان به تعهدات خود است. ”

واصف حسین اف، از مسئولان اندیشکده دولتی “مرکز تحلیل روابط بین المللی” به اوراسیانت گفت: ظرف ماه گذشته (میلادی) شاهد وخامت اوضاع بوده ایم. نقض بیانیه سه جانبه ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان را وادار می سازد که از ابزارهای گوناگون در اختیار خود برای توقف استفاده غیرقانونی از این گذرگاه به دست ارامنه استفاده کند.
حسین اف با اشاره به تلاش های روسیه و تمایل فرانسه برای میانجیگری میان طرفین گفت: با مداخله نقش آفرینان خارجی مانند روسیه و (امانوئل) مکرون (رئیس جمهوری فرانسه) و شکست دیپلماسی، همه چیز دلالت بر آن دارد که متاسفانه تجدید تنش ها غیرقابل جلوگیری است.