جمع آوری امضا توسط ارتجاع قومی، بر علیه کشور: نامه عده ای دانشجونما به رئیس جمهور در خصوص زبان قومی

۱۴ اسفند, ۱۳۹۳
جمع آوری امضا توسط ارتجاع قومی، بر علیه کشور: نامه عده ای دانشجونما به رئیس جمهور در خصوص زبان قومی

در حالی است که ایران درگیر یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه بوده و اخیرا موفقیت های بزرگی در عراق کسب کرده است. به نظر می رسد این نامه جهت زمینه سازی برای فشار داخلی به ایران و به چالش کشاندن دولت در زمینه مسائل داخلی است. وب سایت ها و عوامل دست اندرکار این نامه قبلا طی بیانیه هایی حمایت های علنی از گروه های وهابی مانند جیش العدل و جندالله داشته اند.
اما درون متن نامه مطالبی به چشم می خورد که نشانه هایی ظریف از «کلید واژه های گفتار جدایی خواهانه » در آن دیده می شود. در این نامه در سه مورد از اقوام و ملیت های ساکن ایران یاد می شود که با ادبیات سیاسی موجود در کشور تناقض دارد. در ایران فقط یک ملت وجود دارد و آن ملت ایران است. هنگامی که اجرای اصل 15 قانون اساسی مطالبه می شود باید بندهای همان اصل در نظر باشد نه شعار های تبلیغاتی از جمله تشکیل فرهنگستان زبان ترکی و خواسته های موهومی و غیر قابل اجرا چون رسمیت بخشیدن به زبان ترکی(!) که مستلزم تغییر قانون اساسی است.
اگر منظور از رسمیت زبان ترکی استفاده آن در نامه نگاری اداری و… است در قانون اساسی به صراحت بیان شده است که زبان رسمی کشور زبان فارسی است و استفاده از زبانهای دیگر در کنار زبان فارسی بلا مانع است که این امر اکنون در کشور بطور کامل اجرا می شود و نه بصورت ناقص که در نامه مذکور ذکر شده است.
 با این وجو این نامه ناقض قانون اساسی و اجرای آن خلاف مقررات کشور است.در جایی دیگر در این نامه آمده است که نگاه به زبان مادری نگاهی سیاسی- امنیتی است.  اما باید پرسید که وقتی در این نامه بجای اقوام ایرانی از اصطلاح (ملیت های ساکن ایران) استفاده می شود نباید دید امنیتی و سیاسی به این قضیه داشت؟ اتفاقا این طرفداران آموزش به زبان محلی هستند که یک مسئله ساده را سیاسی کرده و از آن بهره برداری سیاسی و انتخاباتی می کنند. والا اهمیت به زبان مادری از سوی یونسکو ناظر به زبان های در معرض نابودی است که بخواهیم مصداقی برای آن در ایران پیدا کنیم، حداقل زبان ترکی آذربایجانی که خود همین جریانهای مرتجع قومی مدعی 40 میلیون گویشور برای آن هستند، جزو این زبانهای در حال انقراض نیست. مگر در عصر رسانه می توان تصور کرد که زبان آذری با 40 میلیون گویشور منقرض شود. از سوی دیگر دستگاه صداوسیمای دولتی با همه توان و با استفاده از بودجه عمومی در حال گسترش و توسعه زبان آذری از طریق سریال،موسیقی و … در رادیو و تلویزیون استانی است.
آیا تهیه کنندگان این نامه با طرح اصطلاح «ملیت های ایران» به دنبال نفی ملت ایران نیستند و زبان محلی را ابزاری برای این کار نمی دانند؟ و اصولا چرا کسانی که خود ایرانی نمی دانند از دولت ایران مطالبه گری می کنند؟
گفتنی است رئیس جمهور در هیچ یک از شعار های تبلیغاتی وعده رسمیت بخشیدن به زبان ترکی و تاسیس فرهنگستان زبان ترکی را نداده است. رئیس جمهوری همیشه از زبان آذری و آذربایجانی صحبت کرده و مسئله احتمال تاسیس فرهنگستان زبان آذری (نه ترکی) را مطرح نمود که هم اکنون در قالب بنیاد فرهنگ آذربایجان در حال اجرا است.

•    از مخالفت با روحانی تا مطالبه گری از روحانی
ارتجاع قومی در این نامه مدعی شده است که در راستای برخی وعده های روحانی از او در انتخابات ریاست جمهوری حمایت به عمل آورده است.
در حالی واقعیت دقیقا عکس این موضوع است. جریان پان ترکیست و قوم گرا و دقیقا همان تریبون هایی که این نامه ها را منتشر می کنند یا به آن دامن می زنند هر چه در توان داشتند در مخالفت با روحانی کوتاهی نکردند. زیرا گزینه مطلوب برای آن جنگ و حمله نظامی به کشور و یا دستکم تشدید تحریم ها بود.
تصاویر زیر در خصوص مخالفت همین جریانها با روحانی به اندازه کافی گویا است.

 


 
•     نتیجه گیری:

اتفاقا چنین حرکت هایی از این دست باید دولت را مصمم کند تا در مسیر مبارزه با قوم گرایی عزم بیشتری  جزم کند در یابد که ظرفیت های قومیت گرایانه تا چه اندازه می تواند در چالش های سیاست داخلی موثر واقع شود.
دولت باید به ظرفیت های بسیار خطرناک مسائلی از این دست توجه نموده و در ابعاد فرهنگی،سیاسی و امنیتی به مبارزه «موثر» با عوامل دامن زدن به نفاق ملی مبادرت کند. یقینا این مطالبات و جمع آوری امضاء -که همگان به ترفندها و تقلب های آن آگاه هستیم- مسئله بدنه مردم نیست و کسی از بین مردم کوچه و بازار حتی به این مسائل فکر هم نمی کند اما رهبران کشورهای متخاصم بیانات متعددی در زمینه فروپاشی ایران از درون مطرح کرده اند و به احتمال بسیار زیاد در گزارش های آتی احمد شهید که اکنون سوء نیت وی روشن شده است، به این دست از تحرکات جهت سیاه نمایی ایران اشاره خواهد شد.
 

 

پان ترکیسم در ائتلاف با سلفی گری
وزن جریان قومی در انتخابات مشخص شد
وحدت رویه داعش و باند پان ترکیسم در ضدیت با تیم ملی فوتبال ایران/ سندی دیگر بر بی شخصیتی فعالان قوم گرا در آذربایجان
آغاز همکاری باند دو نفره گادپ با وهابیت و شبکه وصال
نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پیامی که مردم به جریان قومگرا داد