شعیب بهمن
خیالات خام علی‌اف و ضرورت‌های سیاست ایران در قفقاز جنوبی

۲۷ دی, ۱۴۰۱
خیالات خام علی‌اف و ضرورت‌های سیاست ایران در قفقاز جنوبی

شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تحرکات رژیم باکو گفت: در حال حاضر شاهد حضور داعشی‌ها، تکفیری‌ها، و صهیونیست‌ها، تجزیه‌طلبان پان‌ترک، انگلیسی‌ها و نیروهای ناتو در جمهوری آذربایجان هستیم.

وی با بیان مطلب فوق و پیش‌بینی تحقق آن از دو سال پیش تاکنون، افزود: این گروه‌ها علیه امنیت ملی ایران فعالیت کرده و خواهند کرد. در گذشته تأثیرات مخرب امنیتی آنها را در داخل مشاهده کردیم. این موضوع در آینده افزایش خواهد یافت لذا لازم است، ایران قاطعانه برخورد کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: در ایران کسی خواهان جنگ و تحرکات نظامی نیست؛ اما باید اقدامات و راهکارهای متعددی را با هزینه‌های کمتر اجرا کرد و تهدیدات را به داخل خاک خودشان برگرداند.

وی افزود: باید با بخشی از خاک جهان اسلامی که پایگاه صهیونیست‌ها شود، برخوردهای جدی و قاطع صورت گیرد. پیام‌های هشدار آمیزی به آنها بدهیم. ضمن آنکه لازم است از برخی سیاست‌های مماشات‌آمیز پرهیز کنیم زیرا موجب افزایش نفوذ صهیونیست‌ها در آنجا و افزایش اقدامات خرابکارانه علیه کشورمان می‌شود.

بهمن با اشاره به زمان‌بر بودن حل مشکلات سیاسی خاطر نشان ساخت: مشکلات باید به‌صورت ریشه‌ای و عمیق برطرف شود. شاید برای رفع هر مشکل نیاز به صدها ساعت جلسه است.

الهام علی‌اف در حد کشور بزرگ ایران نیست

این کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا اظهار داشت: «الهام علی‌اف» و ظرفیت‌های جمهوری آذربایجان، در حد کشور بزرگ و قدرتمندی مانند ایران نیست. آنها اساساً چنین ظرفیتی را ندارند که بتوانند وارد فضای تنش با ایران شوند. اما در واقع بازیگران پشت صحنه‌ای هستند که هدایت و مدیریت را در آن کشور برعهده دارند. متأسفانه برخی نهادهای تصمیم‌گیر داخلی حاضر به پذیرش جدی این موضوع نیستند.

وی افزود: در واقع این رژیم صهیونیستی، ترکیه آمریکا و انگلیس است که در موضوع آذربایجان تصمیم‌گیری می‌کنند. الهام علی‌اف تحت نفوذ آنها قرار گرفته و عمل می‌کند. در نتیجه اساساً جمهوری آذربایجان یک بازیگر مستقل نیست که بخواهد خود مستقلاً، وارد تنش با ایران شود.

بهمن در ادامه بیان کرد: در واقع رژیم صهیونیستی همان راهبردی را که ما در برابر آنان و در جوار مرزهای سرزمین‌های اشغالی انجام داده‌ایم را می‌خواهد، در کنار مرزهای ما در آذربایجان صورت دهد. لازم است این تهدید را بخوبی درک کرد.

خطر محور پان ترکی و ناتویی علیه کشور

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: نباید میان ارمنستان و آذربایجان یک کشور را انتخاب کنیم، بلکه لازم است سیاست قفقازی‌مان، متناسب امنیت و منافع ملی کشور باشد؛ وقتی برخی کشورها تلاش می‌کنند یک محور پان ترکی و ناتویی را علیه کشور ما شکل بدهند، قاعدتاً ما هم باید مدیریت منسجم خود را در منطقه داشته باشیم.

وی افزود: به دلیل تهدیدات و منافعی مشترکی که میان ما و ارمنستان وجود دارد، می‌تواند منجر به یک همکار جدی در منطقه قفقاز شود.

لزوم هشیاری و تشدید اقدامات تهران

مقامات کشورمان بارها پیام‌های قاطع خود را در خصوص عدم تحمل هرگونه تغییر در مرزهای رسمی منطقه، اظهار داشته‌اند. برگزاری مانورهای نظامی متعدد در جوار خاک جمهوری باکو هم بخشی از پیام‌های ایران برای در هم شکستن خطای محاسبات مسئولین باکو بوده است.

در این خصوص حتی برخی تسهیلات ترانزیتی کشورمان برای دسترسی جمهوری آذربایجان و نخجوان مورد بازبینی واقع شده است. بی‌تردید، این پیام‌ها می‌تواند موجب تغییر در سیاست‌های اعمالی باکو شود، اما باید همچنان با درایت و هوشیاری تحولات را ارزیابی کرد.

در واقع باکو هم راه‌های ارتباطی مندرج در توافق نامه سه جانبه با ارمنستان و روسیه را می‌خواهد و هم به دنبال آن است که زمین‌های عبوری این کریدور، در خاک ارمنستان را هم برای همیشه متعلق به خود کند. این موضوع کریدور شمال جنوب ایران را نابود خواهد کرد. برای همین است که ایران با هرگونه تغییر در مرزهای منطقه بشدت مخالف است.

بدین ترتیب لازم است با هوشیاری کامل همه تحولات منطقه توسط نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی مورد رصد واقع شود. صرف برخی نشست‌ها و وعده‌های داده شده، البته در جایگاه خود لازم است اما کافی نخواهد بود.

قطعاً برخی تسامح‌ها و ساده انگاری‌ها و فرصت سوزی‌هایی که در دهه ۷۰ خورشیدی در مورد اهداف دولت آذربایجان، صورت گرفته است، نباید تکرار شود. از این رو ضرورت دارد مقامات کشورمان با درایت و ذکاوت حضور نیروهای داعش و رژیم صهیونیستی در آذربایجان را دقیقاً رصد کنند. ارائه واکنش‌های سخت مناسب به باکو در کنار افزایش گفتگوها و نیز کسب برتری در فضای نرم رسانه‌ها، حباب رویاهای غیر واقع‌بینانه دولت باکو را از بین خواهد برد.