چند روز پس از ابلاغیه رسمی سازمان امنیّت باکو به رسانه ها صورت گرفت
حادثه سفارت باکو،دستاویز حمله به سردار سلیمانی

حادثه سفارت باکو،دستاویز حمله به سردار سلیمانی

رسانه های باکو از جمله سایت «آخار» با انتشار عکسی از سردار سلیمانی و افرادی که در این عکس در کنار وی هستند، به دروغ ادعا کردند که یاسین حسین زاده ، فرد مهاجم و تیراندازی کننده در سفارت باکو در تهران کسی است در این عکس در سمت چپ شهید سلیمانی دیده می شود، حال آنکه صورت این فرد در عکس مات شده است تا شناخته نشود! این گزارش چهارم فوریه یعنی چهار روز پس از انتشار ابلاغیه هماهنگ سازی اخبار از سوی سازمان امنیّت باکو منتشر شده است.

این در حالی است که سفارت ایران در باکو، طی مطلبی که از طریق نورنیوز منتشر کرده بود، ادعا کرد که بر اساس ابلاغیه دولت باکو به رسانه ها، از این پس همه اخبار و گزارشهای مرتبط با حادثه حمله به سفارت این کشور در تهران، باید از طریق تایید مراجع رسمی دولتی صورت بگیرد. با این حساب به نظر میرسد این نوع خبرسازی و منتسب کردن عامل حملات به نزدیکان سردار سلیمانی، از طرف حکومت باکو سازماندهی شده و نوعا یک ادعای رسمی به شمار میرود. در گزارش سفارت ایران که در وب سایت نورنیوز در تاریخ 11 بهمن/ 31 ژانویه منتشر شد، آمده است:

«انتشار اطلاعات غیر دقیق و بدون ارجاع به منابع رسمی، مانع رسیدگی دقیق به موضوع و موجب سردرگمی و انتشار شایعات در بین مردم می‌شود. سرویس امنیت دولتی آذربایجان به سازمان‌های رسانه‌ای این کشور در مورد غیرقابل قبول بودن انتشار اطلاعات درباره این حادثه بدون مراجعه به مقامات دولتی هشدار داده است. گرچه بخشی از این رفتارهای رسانه‌ای منطقا متاثر از نوع موضع‌گیری مقامات آذری به ویژه در ساعات اولیه وقوع حادثه است، اما با توجه به تاثیر مخرب این اقدامات در مناسبات میان تهران-باکو، سرویس امنیتی آذربایجان به موضوع ورود کرده و با انتشار بیانیه مذکور برای مدیریت این روند اقدام نموده است. ظاهرا سرویس امنیت دولتی آذربایجان متوجه این موضوع شده که فرآیند مناسبات دوجانبه با ایران نباید اسیر جوسازی‌های برخی رسانه‌های معلوم‌الحال شود، زیرا چنین شرایطی نه تنها به حل مسئله کمکی نمی‌کند بلکه آن را پیچیده‌تر خواهد کرد».

بر اساس گزارش نورنیوز، باید چنین تصور کرد که انتساب گزارش جعلی وب سایت آخار با تیتر تروریست یاسین حسین زاده در کنار قاسم سلیمانی «با مراجه به مقامات دولتی» و تایید آنها منتشر شده است. بدیهی است که انتظار از سفارت ایران در باکو برای واکنش به چنین خبرسازی هایی، دور از عقل است.

جزئیات ارتباط مهاجم به سفارت باکو با سازمان مجاهدین خلق و پان آذریست ها/ماهیّت حمله به سفارت باکو چه بود و چگونه شکل گرفت؟