اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان
شهروندان ترکیه سومین گروه بزرگ پناهجو در اروپا در سال 2022 هستند

۷ اسفند, ۱۴۰۱
شهروندان ترکیه سومین گروه بزرگ پناهجو در اروپا در سال 2022 هستند

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا (EUAA) در روز چهارشنبه، شهروندان ترکیه در سال 2022 در مجموع 55000 درخواست پناهندگی را در کشورهای اتحادیه اروپا، سوئیس و نروژ ثبت کرده‌اند که به این ترتیب ترکها را به سومین گروه بزرگ پناهجویان پس از سوری‌ها و افغانستانی‌ها تبدیل می‌کند.

تقریبا یک میلیون درخواست پناهندگی در اتحادیه اروپا، نروژ و سوئیس در سال 2022! بیش از 50 درصد افزایش نسبت به سال 2021 و بیشترین افزایش از سال 2016. بزرگترین گروه‌های متقاضی سوری، افغانستانی و ترکیه‌ای هستند. در مجموع با 4 میلیون متقاضی محافظت موقت از اوکراین، سیستم‌های پذیرش ملی تحت فشارهای قابل توجهی هستند.

گزارش پناهندگی EUAA در سال 2022 نشان داد که در مجموع 966000 درخواست پناهندگی در اتحادیه اروپا، سوئیس و نروژ در سال 2022 ثبت شده‌است که پنجاه درصد افزایش را نسبت به سال 2021 یعنی زمانی که بدلیل همه‌گیری کرونا محدودیتهای سفر اعمال شده بود را نشان می‌دهد.

درخواست پناهندگی شهروندان ترکیه‌ای در کشورهای اتحادیه‌ی اروپا در سال 2022 در مقایسه با سال 2021 دو برابر شده است

شهروندان سوری و افغانستانی که تعداد درخواستهایشان بیش از ترکیه بود به ترتیب 132000 و 129000 درخواست پناهندگی در کشورهای اروپایی را ثبت کردند.

حدود 4 میلیون اوکراینی که به دلیل جنگی که روسیه در فوریه‌ی 2022 آغاز کرد مجبور به فرار شدند و به کشورهای اروپایی پناه بردند در این ارقام اورده نشده اند زیرا به آنها محافظت موقت داده شده است و مجبور به ارائه‌ی پرونده‌ی پناهندگی نیستند.

از دید بسیاری این که تعداد زیادی از افراد از ترکیه فرار می‌کنند و به دنبال پناهندگی در اروپا هستند به دلیل کاهش دموکراسی ترکیه است.

هزاران نفر پس از تلاش برای کودتا در جولای 2016 مجبور به فرار از ترکیه شدند و به دنبال آن حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) یک سرکوب گسترده را به بهانه‌ی مبارزه علیه کودتا علیه شهروندان غیر وفادار آغاز کرد. این افراد که برخی از آنها مجبور به فرار غیرقانونی از کشور از طریق راه زمینی، دریای اژه یا رود اوروس شدند به دلیل اینکه گذرنامه شان به دلیل اقدامات اضطراری دولت لغو شده بود، درخواست پناهندگی در اروپا و دیگر کشورها را کرده بودند