در هم اندیشی وزیر کشور با نخبگان: لزوم جلوگیری از استفاده نامزدها از اهرم های قومی

۱۰ شهریور, ۱۳۹۴
در هم اندیشی وزیر کشور با نخبگان: لزوم جلوگیری از استفاده نامزدها از اهرم های قومی

ها، ارمنی ها و کلیمی ها) و اقوام ایرانی و نیز نمایندگانی از فعالان سیاسی و حزبی و صنفی برگزار گردید.
در این دیدار آقای سلیمان منگوری از فعالان رسانه های و سیاسی شهر مهاباد از طرف برادران کرد به سخنرانی پرداخته و مشکلات کردهای استان آذربایجان غربی را مطرح کرد. وی با اشاره به نادیده گرفته شدن نخبگان کرد در سطوح مدیریتی استان از مقامات استانداری گلایه کردو نیز بر لزوم تقویت مرکز هم اندیشی توسعه مکریان برای پشرفت مناطق جنوبی استان تاکید نمود.
 منگوری ضمن یادآوری پیوند ذهنی مکریان با کل مناطق کردنشین ایران گفت: «مکریان (جنوب استان آذربایجان غربی ) حوزه ای حساس به لحاظ تاریخی و سیاسی و فرهنگی است و روندهای آن به نوعی روی کل منطقه کردنشین ایران تأثیر دارد ولی آرایش مدیریتی استان آذربایجان غربی و سهم ناچیز و نزدیک به صفر کردها در استانی که قریب نیمی از جمعیت آن ر ا تشکیل می دهند ، امکان شناخت و درک دقیق و صحیح انتظارات و تحولات وپویاییهای این حوزه را برای مرکز از رهگذر دولت ، به شدت کاهش می دهد. این درحالی است که میان مردم کرد و آذری روابط نزدیک و صمیمانه ای برقرار است و این توزیع ناعادلانه مسئولیت ها نتیجه مثبتی در تقویت همبستگی میان اقوام کرد و آذری در پی نخواهد داشت».
منگوری گفت نخبگان مهابادی در حادثه هتل تارا علیرغم موج شدید تبلیغات که از خارج کشور هدایت می شد بر صحت روایت رسمی از حادثه تاکید کردند و نتیجه گرفت که ناطران مسائل حوزه کردی می دانند که این همراهی، فرازی حساس و نقطه عطفی تاریخی است .
در این نشست هم چنین سالار سیف الدینی پژوهشگر مسائل اقوام ایرانی به بیان نکاتی در خصوص سیاست های دولت در خصوص نواحی و استانها کشور پرداخته و بر لزوم تقویت و روزآمدن نمودن «گفتمان توسعه» در استانهای مرزی به ویژه با هدف جلوگیری از «مهاجرت» به مرکز یا خارج کشور اشاره کرد. وی در خصوص نقش دولت در خصوص تقویت بنیان قدرت ملی ایران و استفاده از اقوام در این خصوص گفت: برخی از استانهای ما از پیچیدگی های فرهنگی و زبانی برخوردار هستند که سبب غنای ایران شده است اما این پیچیدگی مستلزم مدیریتی است که از ماهیت ایران و اقوام آن اطلاع داشته باشد و چنان مدیریتی را به کار گیرد که در نهایت در خدمت همگرایی ملی باشد. با این وجود به نظر می رسد مجموعه استانداریها و بازوهای اجرایی حکومتی فاقد آمادگی عملی و نظری و تفکری راهبردی جهت این مهم هستند. باید توجه نمود هنگامی که از اقوام ایرانی صحبت می شود لازم نست صرفا بر تعلقات ناحیه ای تاکید شود. زیرا اولا بخشی بزرگی از هویت ایرانی توسط اقوام ساخته شده یا حراست شده است و دوم اینکه هویت ملی نیز به همان اندازه در خطر است و پیش از هر چیز توجه و عنایت دولت را می طلبد». او گفت هرگونه بازتعریف از سیاست های کلان دولت در حوزه اقوام ایرانی می بایست در بستر و چارچوب معنایی «ملت ایران» صورت گیرد.
سیف الدینی همچنین بر لزوم محدود و مقید سازی نامزدهای انتخابات مجلس، در استفاده از اهرم های قومی جهت تبلیغات پوپولیستی و طی مصوبه یا بخش نامه وزارت کشور تاکید کرد زیرا به گفته وی برخی نامزدها بدون توجه به پیامدهای این مباحث به رقابت ها و تنشها دامن می زنند و مسائلی را طرح می کنند که عواقب منفی دارد.
در ادامه این برنامه نمایندگان اقلیت های کلیمی و زرتشتی به سخنرانی پرداختند و از سیاست های مطلوب کشور در خصوص این اقلیتها و همکاری دولت جهت برگزاری آیین ها و مناسک دینی شان تشکر کردند. همچنین نماینده دینی مسیحیان ضمن تشکر از دولت به برخی نکات قابل توجه اشاره نمود.
در این برنامه فعالان خانه احزاب و سمنی (سازمان های مردم نهاد) نیز به سخنرانی پرداختند. رحمانی فضلی در خصوص بازگشایی خانه احزاب قول داده که به زودی کلید ساختمان جدید خانه احزاب به همراه تجهیزات در اختیار مسئولان این تشکل قرار گیرد. وزیر کشور همچنین اشاره کرد که موضوع اقوام و اقلیت ها برای دولت جدای از «ملت ایران» موضوعیتی ندارد. وی با اشاره به عقب ماندگی های تاریخی در برخی مناطق کشور اشاره نمود که کابینه روحانی توجه زیادی به استانهای محروم مانند سیستان و کردستان دارد و سرمایه گذاری های اخیر در این مناطق 8-7 برابر سالهای قبلی است.