دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می کند: همایش جهانی زبان فارسی

۳ شهریور, ۱۳۹۴
دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می کند: همایش جهانی زبان فارسی

دانشگاه محقق اردبیلی و انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی به همراه برخی از دانشگاه های دیگر جهان همایش سه روزه زبان و ادبیات فارسی را در شهر برگزار می کنند. به گزارش وب سایت خبری تحلیلی آذریها دکتر حسین نوین دبیر این همایش آشنایی با پژوهش های جدید در گستره زبان و ادبیات فارسی، گفتگو و تبادل نظر در عرصه های پژوهشی زبان و ادبیات فارسی، ترغیب پژوهشگران جوان به ژرف اندیشی در پژوهش های علمی و توجه به زبان فارسی به عنوان یکی از مولفه های مهم وحدت ملی و یکپارچگی ایران را از مهمترین اهداف این همایش عنوان کرد.
دبیر اجرایی این همایش با تاکید به نقش زبان و ادب فارسی در وحدت ملی مردم ایران متذکر شد: تاریخ ادبیات و سبک شناسی، دستور زبان، زبان شناسی، تاریخ زبان فارسی و گویش های زبان فارسی، ادبیات تطبیقی و موضوع های میان رشته ای، انواع ادبی (حماسی، غنایی، عرفانی، تعلیمی) و بررسی و تحلیل عناصر هنری و زیبایی شناسی زبان و ادب فارسی از موضوعات این همایش بین المللی است.
به گفته نوین علاوه بر این پرداخت به ادبیات معاصر (نظم و نثر)، ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیات پایداری، ادبیات داستانی، ادبیات کودک و نوجوان، شیوه های ارتقای جایگاه زبان فارسی به عنوان زبان علم در جهان، شیوه های ترویج زبان و ادب فارسی، بررسی شیوه های بهینه و کاربردی در آموزش زبان و ادب فارسی، جایگاه زبان و ادب فارسی و ایران شناسی در فراسوی مرزهای ایران و تاثیر پذیری ادبیات فارسی در فرهنگ اسلامی از دیگر موضوعات مورد تاکید این همایش است.
وی تاکید کرد: محققان می توانند به مواردی از جمله بررسی و تحلیل کتب مرجع ادبی و فرهنگ های تخصصی و موضوعی، شیوه های آموزش مجازی در رشته زبان و ادبیات فارسی، استفاده از امکانات رایانه ای در فعالیت های ادبی، زبان فارسی و آذربایجان، تاریخ ادبی استان اردبیل (آثار و مشاهیر)، ادبیات آئینی با تکیه بر ادبیات عاشورایی اردبیل، زبان فارسی و تشیع توجه داشته باشند.
دبیر اجرایی دهمین همایش ترویج زبان و ادبیات فارسی زمان برگزاری این همایش را چهار تا شش شهریور ماه در دانشگاه محقق اردبیلی عنوان و اضافه کرد: مقاله های برتر این همایش برای چاپ به مجله های علمی و پژوهشی پشتیبان ارسال می شود.
وی افزود: نشست تخصصی سردبیران مجلات علمی پژوهشی رشته زبان و ادبیات فارسی، برگزاری کارگاه های آموزشی، برگزاری شب شعر و برپایی نمایشگاه از برنامه های جنبی این همایش است.