دیدار جمهوریخواهان با گروه های تجزیه طلب؛ سنگ اندازی در مسیر توافق هسته ای

۱۸ مرداد, ۱۳۹۴
دیدار جمهوریخواهان با گروه های تجزیه طلب؛ سنگ اندازی در مسیر توافق هسته ای

این گروه که خود را نماینده خوزستانی ها، آذربایجانی ها، کردستانی ها و بلوچستانی ها معرفی می کردند،در دیدار با اعضای کنگره به آنها گفته اند مخالف توافق هسته ای با دولت جمهوری اسلامی ایران هستند! زیرا این توافق وضعیت را برای اقلیت های به گفته آنها غیرفارس سخت تر خواهد کرد.
العربیه گزارش داده است که در این دیدار جریان تجزیه طلب دلایل خود را مبنی بر رد توافقنامه ارائه کردند.
این هیئت دیدارهاى خود را از روز جمعه ۳۱ ژوئیه، با نمایندگانى همچون سناتور چاک شومر، مناندز از نیوجرسی، لوین از می‌شیگان، بوکر از اوهایتو، دوربین از ایلی شوی و سناتور ماربوتمن آغاز کرده ودرباره مسایل ایران، به ویژه مساله حقوق به اصطلاح اقلیت ها و نقض گسترده حقوق بشر در ایران وارتباط آن با توافقه هسته اى، بحث وگفتگو کردند.
کریم عبدیان بنى سعید، از اعضای گروه تروریستی تضامن که متهم به بمب گذاری در شهرهای استان خوزستان و قتل بسیاری از شهروندان عرب زبان می باشد، ریاست(!) این هیئت را برعهده داشت.
 عبدیان به العربیه گفته است:
 «این توافقنامه به بد‌تر شدن وضعیت حقوق بشر و على الخصوص نقض بیشتر حقوق اقلیتهاى قومى ودینى، ادامه سرکوب علیه فعالان سیاسى و مدنى و روزنامه نگاران، عدم پرداختن به مطالبات اولیه ملیتهاى غیرفارس، ونیز افزایش اعدام‌ها در ایران، منجر شده است».
به گفته عبدیان،این هئیت با نوشتن یک گزارش و ارائه آن به نمایندگان کنگره، درخواست کرده تا بعد از تعطیلات تابستانی، از اعضای گروه های تجزیه طلب برای گزارش دهی دعوت به عمل آورند.
به گفته عبدیان، «دیدار انجام شده با سناتور شومر موفقیت بسیاری به تجزیه طلبان و لابی های ضد ایرانی به شمار می رود».
چاک شومر، از ایالت نیویورک، سناتور ارشد از حزب دموکرات، حزب رئیس جمهوری آمریکا، گفته است نمی‌تواند از توافق هسته‌ای اخیر گروه ١+۵ با ایران حمایت کند.
گفتنی است رژیم اسرائیل پس از توافق ایران و قدرت های بزرگ 20 میلیون دلار اعتبار جهت فعالیت بری عدم تصویب برجام در کنگره امریکا و حمایت از فعالیت های ضد ایران تعیین کرده است.
در هفته های گذشته ایران با دو حمله تروریستی در کرمانشاه و کردستان مواجه بوده است و به نظر می رسد چالش انگیزی های قومی بیشتری برای سنگ اندازی در مسیر توافق از طرف عربستان و اسرئیل و با عاملیت جریانهای قوم گرا پدید آید.
 عمده ترین خروجی نشست های مشترک عربستان و اسرائیل در خرداد 1394  که بر محور توافق هسته ای شکل گرفته بود، توافق محرمانه جهت چالش انگیزی قومی به ویژه در کردستان بود.
“دور گُلد”، مدیر وزارت امور خارجۀ اسرائیل، هیئت اسرائیلی را در نشست “شورای روابط خارجی” واشینگتن سرپرستی می کرد و سرپرستی هیئت سعودی در این نشست را “انور اشکی” مشاور پیشین پادشاه فقید عربستان، ملک فیصل، بر عهده داشت. “انور اشکی” در سخنرانی دیروزش در واشینگتن طرح هفت ماده ای را برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه ارایه داد. انور اشکی سپس خواستار اتحاد گستردۀ کشورهای عرب منطقه و تشکیل یک نیروی نظامی مرکب از همین کشورها و حمایت از تشکیل یک دولت مستقل کرد در سه کشور عراق، ترکیه و ایران شد.
 در این راستا سران برخی از گروههای تروریستی مدعی کردستان نیز به واشینگتن سفر کرده و نشست های غیررسمی را با سران جمهوریخواه کنگره برگزار کرده بودند.
به نظر می رسد راهبرد کلی مخالفان توافق شامل عربستان، اسرائیل و جمهوریخواهان درگیر کردن ایران در چالش های داخلی و کشیده پرده ای از حقوق بشر بر بمبگذاری ها و عملیات های تروریستی می باشد. از نظر جریان های قومی نیز در صورت حصول توافق سیاسی بین ایران و غرب حمایت های مالی از آنها به شدت کاهش خواهد یافت.