صدور مجوز رسمی فعالیت برای یک گروه تجزیه طلب در سلماس

۱۲ مرداد, ۱۳۹۴
صدور مجوز رسمی فعالیت برای یک گروه تجزیه طلب در سلماس

فرمانداری شهر مرزی سلماس که سال گذشته با قلع تندیس فردوسی مسئله ساز شده بود، یکبار دیگر طی یک اقدام نسنجیده مجوز فعالیت برای یک گروه قومیت گرا در قالب سمن(سازمان مردم نهاد) را صادر کرد. به گزارش وب سایت خبری – تحلیلی آذریها کانونی به نام «آذربایجان مدنیت ائوی»  (خانه فرهنگ آذربایجان) پس از کسب مجوز از فرمانداری سلماس به تبلیغ و آگهی در سایت های تجزیه طلب پرداخته است.
در این آگهی آمده است که هدف این تشکل خدمت به «فرهنگ ملی» است. اما از آنجایی که این بیانیه نه به زبان فارسی و نه به زبان آذری بلکه به زبان ترکی استانبولی نوشته شده است، می توان حدس زد که منظور از «ملت/ملی» در این بیانیه چه گروهی هستند. جریان های تجزیه طلب برای مقدمه چینی جهت تجزیه طلبی (دولت سازی) اقوام ایرانی را ملت خطاب کرده و «ملت» ایران را انکار می کنند. که این امر خلاف روح قانون اساسی است و ناگفته پیدا است که صدور مجوز برای چنین تشکلی فاقد وجاهت قانونی بوده و یک اقدام غیر قانونی دیگر از سوی مسعود حاج علیلو فرماندار سلماس محسوب می شود.

در این آگهی که به زبان ترکی استانبولی نوشته شده است، آمده:

«تبریک‌لر – سالماسدا آذربایجان مدنیت ائوی ایشه باشلادی
آذربایجان مدنیت ائوی” غیری دولتی سیویل بیر قورولوش (NGO) اولاراق ۱۳۹۴. ۱۰.۵ ده مدنی و اجتماعی ساحه لرده چالیشماق اوچون قانونی مجوزینی سالماس فرمانداری سیندن آلمیش دیر. بو قورولوش میلی مدنیته خیدمت، اونو یایماق و گوجلندیرمک، همده توپلومسال بیرلیک و دایانیشمانی گوجلندیرمه یی اؤزونه آماج سئچه رک، مختلف اوتوروملار، توپلانانلار، مراسیم لر ، آراشدیرمالار و یایینلار واسیطه سی ایله، سئچدییی هدفلره اولاشماق نیتینده دیر.
بوتون تخصص و ایمکان صاحیبلرینی بو قورولوشا دعوت ائدیر و بوتون تجربه و هنر صاحیبلرینین الینی سیخیب و امکداشلیغا چاغیریریق.
ایزلم :سالماس شهری، صدر مجتمع سی ، بیرینجی قات، ایکینجی واحید.
آذربایجان مدنیت ائوی ایداره هیأتی.
بو ائلین آدی سالماس»