هیچکس حق تغییر نام های ایرانی را ندارد!(نامه ی سرگشاده به استاندار آذربایجان.غ)

۱۴ مهر, ۱۳۹۳
هیچکس حق تغییر نام های ایرانی را ندارد!(نامه ی سرگشاده به استاندار آذربایجان.غ)

شهر ارومیه به ترکی، بر اساس تصمیم استانداری آذربایجان غربی، منتشر گردید.  در جایی از این خبر اعلام شده بود که کردهای ارومیه باید نام های «کُردی» را به نام‌های «فارسی» یا «آذری برگردانند . خوشبختانه در خبری دیگر، انصراف  استانداری از این کار به آگاهی مردم رسید. با سپاس از مسئولان استانداری آذربایجان غربی که با تصمیم بموقع از اجرای یک مصوبه ی نیندیشیده  و آسیب رسان پیشگیری کردند، نکته هایی را جهتِ توجه مدیران و تصویب کنندگان این مصوبه ، به اطلاع می‌رسانم ؛ امید آن‌که مفید واقع شود.
در متن خبر از قول آقای بهادری، معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی، چنین آمده بود : « نام‌های پهلوی از اماکن تاریخی آذربایجان غربی برچیده می‌شوند. در این منطقه نزدیک به دو هزار نام ترکی آذری از دوران پهلوی و به بعد تغییر یافته و اغلب نام‌هایی مجهول و بی‌هویت جایگزین شده‌اند. بنابراین همه نام‌های مجعول برچیده می‌شوند ».
به‌ نظر می‌رسد ، این طرح بیش از آن‌که بر پایه‌ی پژوهش و تحقیق استوار باشد به نیت «پهلوی‌ستیزی» طرح گردیده است که این نکته، به‌ویژه پس از گذشت سه دهه از وقوع انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی، شک‌برانگیز و بسیار حائز اهمیت است. در یک اقدام سنجیده بایسته است که نخست بر روی پیشینه‌ی نام‌ها ــ بدون هیچ پیش‌داوری – به صورت عالمانه ، تاریخی ، و زبانشناسانه تحقیق شود که نام‌هایی که بر منطقه‌ای اطلاق شده در ابتدا چه بوده‌اند و این نام ها ، طی چه رخدادهایی دگرگون شده‌اند. ضمن آنکه هر شهروند ایرانی، حتی اگر ساکن ارومیه هم نباشد اما با تاریخ، فرهنگ و جغرافیای این شهر کهن آشنا باشد، می داند که ساکنان ارومیه طیفِ گسترده‌ای از قوم ها و دین ها را شامل می‌شوند و همزیستی کُردهای سورانی ، کردهای کرمانجی ، آذری‌زبان‌ها، فارسی‌زبان‌ها، سنی‌ها ، شیعیان، ارمنی ها، آشوری‌ها و یهودی ها در کنار یکدیگر در این شهر «غنیمت» ، و در جهانِ امروز «بی‌بدیل» است و می‌تواند به‌درستی تبدیل به الگویی موفق برای دیگران شود. بی‌دلیل نیست که نیاکانِ ما ارومیه را «دارالنشاط» یا شهر «قوم‌ها و دین‌ها» نامیده‌اند؛ که صد البته، این خود نمونه ای از یک پتانسیل ارزشمند جغرافیایی، ژئوپولیتیکی، فرهنگی و گردشگری است. بدیهی است اگر از این فرصت به نحو احسن بهره گرفته شود ــ که این مهم البته نیازمند درایت مسولین امر است ــ و به برخی زمزمه‌های نفرت‌افکنانه و جدایی‌اندازانه  که بیشتر سر در آخور بیگانگانِ ایران‌ستیز دارند وقعی نهاده نشود ملت و دولت، هر دو، سود خواهند برد. در غیر این صورت ، تهدید جای این فرصت را می گیرد؛ آن‌هم در این هنگام که منطقه ی خاورمیانه غرق در آتش و خون است، و دشمنان قسم‌خورده ی ما در خارج از مرزهای ایران آماده ی دریافت چراغ سبزِ حمایتِ بیگانه و خیانتِ خودی هستند.
چه بجا خواهد بود، اگر به جای کوشش برای اجرای اینگونه طرح های تفرقه انگیز ، در راستای همدلی و همبستگی تیره های ایرانی و پیروان دین های گوناگون در زیر پرچم فرهنگ ایرانی ، تلاش ها و کوشش ها را دوچندان کرده تا باز هم ایرانیان (به عکس کشورهای همسایه) بر خود ببالند که در این منطقه ی حساس در امنیت و آرامش می زیند .
کوتاه سخن آنکه ، بدون تردید هر نوع مخالفت با این طرح ،خواسته ی بحق مردم ارومیه است . بدین سبب که یک نقطه ی جغرافیایی با طیفی از قوم ها و دین ها ، نه تنها ملک شخصی هیچ تیره ای نیست بلکه ملک و هستی مشاع همه ی تیره های ایرانی است .
در پایان ، یادآوری این نکته ضروری است که استفاده از زبان فارسی در تابلوهای اماکن شهر ارومیه ، جدا از اینکه «فارسی» میراث مشترک همه ی تیره های ایرانی است ، تاکیدی بر وجود «زبان اداری مشترک» میان همه ی تیره های ایرانی و  پیروان همه ی دین ها در ایران زمین ( زبان فارسی ) است که همگی ، بر روی هم ، « ملت ایران » را پدید آورده اند . در این صورت است که گردشگران خواهند توانست به آسانی ، تابلوهای گذرگاه ها را در این شهر بخوانند . در غیر این صورت ، استفاده از نام های غیرفارسی ، ضمن سردرگمی برای میهمانان و درنتیجه نارضایتی ، در بعد اقتصادی و تجاری نیز موجب کاهش بازده در اقتصاد صاحبان اصناف می گردد .
امید است با درایت مسئولان و دولتمردان، ما در برابر رفتارهایی که به نیت برهم زدن پیوند هزاران ساله‌مان طرح‌ریزی شده‌اند، بیمه گردیم .
در انجام کارهای نیک‌تان پیروز و کامیاب باشید .

                                                                                                                                                                                                                                                                                                ۲۸  شهریورماه  ۱۳۹۳
رونوشت  :

ـ وزارت کشور،  معاونت امنیتی و انتظامی
ـ وزارت کشور، معاونت سیاسی
ـ وزارت کشور ، معاونت توسعه و مدیریت انسانی
ـ وزارت کشور، معاونت عمران و توسعه امور شهری
ـ معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی
ـ معاونت امور سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان غربی
ـ معاونت زیباسازی شهرداری ارومیه
ـ جناب آقای جهانگیرزاده، نماینده محترم مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی
ـ جناب آقای فتاحی، نماینده محترم مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی
ـ جناب آقای قاضی‌پور، نماینده محترم مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی