آذری بودن باعث افتخار است آذربایجانی تُرک نیست

۵ دی, ۱۳۹۲
آذری بودن باعث افتخار است آذربایجانی تُرک نیست

آذری آمیخته ای است از زبانهای ترکی و فارسی و عربی و فاصله اش از نظر علمی با زبان ترکی استانبولی امروزی همانقدر است که با زبانهای فارسی و عربی. این حقیقت …. زبان آذری را از همه ی آنها مجزا کرده و زبانی نو را بوجود می آورد که ما آن را زبان اذری می نامیم و آذری نام دارد. من به آذری بودنم (ریشه ام از آذربایجان است نه ترکستان) و به آذری زبان بودنم افتخار میکنم، من ترک نیستم،یک آذری و آذری زبان ایرانی هستم.»

مازیار اشرفیان بناب، زاده ۲۹ شهریور ۱۳۴۵ در تهران، عضو هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور که دانش‌آموخته دکتری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و کارشناسی ارشد باستان شناسی از دانشگاه منچستر بوده و دکتری ژنتیک از انگلستان است.
یکی از مهم ترین پژوهش های علمی و ژنتیکی در خصوص DNA مشترک همه اقوام ایرانی ساکن در فلات ایران است. وی هم چنین ثابت کرده است به لحاظ علمی جمعیت‌های ایرانی که با زبان‌های غیر از گروه زبان‌های هندواروپایی تکلم می‌کنند به ویژه جمعیت آذری زبان ساکن در فلات ایران ریشه ژنتیکی مشترکی با اقوام ترک زبان ساکن در کشور ترکیه و اروپای شرقی ندارند و بر عکس «شاخص‌های تمایز ژنتیکی» آنها (مانند FSt) با سایر گروه‌های ساکن در فلات ایران به ویژه فارسی زبانان نزدیک به صفر است که نشانگر ریشه ژنتیکی مشترک آن‌ها در اعماق تاریخ ایران است.