کشف یک سلسله حکومتگر جدید در باکو: امپراطوری تورک ساچیان!

۱۸ مرداد, ۱۳۹۵
کشف یک سلسله حکومتگر جدید در باکو: امپراطوری تورک ساچیان!

شبکه تلویزیونی اینترنتی «آپا تی وی» در برنامه «سسلی تاریخ»، برنامه ویژه بررسی تاریخ باکو با ادعای وجود «دولت بزرگ آذربایجان» طی سال های 879 تا 941 (دوره حاکمیت خلفای عباسی) تحت نام «دولت ساجیان»، این سوال را مطرح کرد که «چرا تاریخ یکپارچکی آذربایجان تبلیغ نمی شود؟»

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذری‌ها، کرم ممدلی، مجری-کارشناس این برنامه و استادیار دانشگاه دولتی باکو ، با تاکید بر نقش ترک‌ها( غلامان ترک) در خلافت عباسیان و سکونت ترک ها در آذربایجان، تعیین حکمرانان بومی برای ترک ها توسط خلفای عباسی گفت :

 

« دولت ساجیان با حکمرانی محمد ساج اوغلو و یوسف ساج اوغلو از سال 879 تا 941 به مدت 62 سال، یعنی به اندازه عمر اتحاد جماهیر شوروی موجودیت داشته است. درباره اتحاد جماهیر شوروی، کتاب های قطوری نوشته می شود. اما به دلایلی تاریخ یکپارچگی آذربایجان بیان نمی شود.  خیلی وقت ها گفته می شود قرون نهم تا یازدهم ، دوران پراکندگی فئودالی آذربایجان بوده است. چطور ممکن است؟ شیروانشاهان به عنوان رعیت در تابعیت یوسف ساج اوغلو بودند. شهر دربند ( در داغستان ) توسط یوسف ساج اوغلو بازسازی شده بود.  ما باید دولتی را که با نام آذربایجان از دربند تا زنجان و رود «قزل اوزن» ، در غرب تا قارص و ارض روم ، دبیل و آنیا  و در شرق تا دریای خزر گسترده بود و حاکم مشخصی داشت، پول هایش تا زمانه ما نیز باقی مانده است، بطور گسترده تبلیغ کنیم.»   

 

مجری آپا تی وی افزود : « بعدها این سنت دولتمداری ، حراست از تمامیت آذربایجان و حفاظت از مرزهای غربی، جنوبی و شمالی از یک سلسله به سلسله دیگر منتقل شد. ما، این را به عنوان سقوط دولت ساجیان و تاسیس دولت سالاریان معرفی می کنیم. در تاریخ آذربایجان، در سال 841 سلسله سالاریان جایگزین سلسله ساجیان شد.»

 

مجری – کارشناس برنامه «سسلی تاریخ» شبکه «آپا تی وی» در بخش دیگری از این برنامه گفت :

 

« در سال 901 پس از مرگ محمد ساج اوغلو، برادرش یوسف ساج اوغلو که به تندروی در مقابله با خلافت عباسی مشهور بود، به حاکمیت رسید. دوران حاکمیت یوسف، یکی از درخشان ترین صفحات تاریخ آذربایجان است. یوسف در سال 896 در زمان حاکمیت برادرش به آذربایجان آمده بود. در آن زمان، مراغه پایتخت آذربایجان بود که بعدها پایتخت به اردبیل منتقل شد. زیرا، از نظر جغرافیایی و در مقایسه با اراضی تاریخی آذربایجان، اردبیل کاملا در مرکز آذربایجان قرار دارد.» 

 

مجری این برنامه افزود : « در منابع تاریخی ذکر شده است که یوسف ساج اوغلو در دوره ای که هنوز حکمران نبود، جلوی کاروان باج و خراجی را که از آذربایجان به مرکز خلافت می رفت، گرفت و گفت «عایدات آذربایجان باید در خود آذربایجان باقی بماند.» با حکمران شدن یوسف، مناسبات آذربایجان با خلافت وخیم تر شد و  در سال 907 وخامت ویژه ای بروز کرد. حتی یوسف ساج اوغلو فرمانی را که خلیفه ارسال کرده بود، پاره کرد و به زیر پای کسانی که برای نماز جمعه آمده بودند، ریخت و به این ترتیب تاکید کرد که از این پس به خلیفه خراج نخواهد داد…. یوسف ساج اوغلو در سال 917  با ارتشی هفت هزار نفری ، ارتش 20 هزار نفری خلیفه را شکست داد. …. نامه ای که در سال 917 نوشته شده است، خیلی جلب توجه می کند. در این نامه یوسف ساج اوغلو رسما مطالبه می کند که ولایت ری  به آذربایجان داده شود و درآمد این ولایت برای اهل بیت حضرت علی (ع) به مصرف برسد. این نیز نشاندهنده محبت به حضرت علی در آن زمان است و تقاضانامه ای بود که مصرف درآمدهای یک ولایت بزرگ را برای اولاد حضرت علی در نظر داشت. در سال 919 ، یوسف ساج اوغلو  شکست خورد. اما، در زمانی که در کاخ خلیفه بود، نمی توانستند با او همانند یک زندانی رفتار کنند. زیرا در دوره محمد و یوسف ساج اوغلو ، سنت های دولتمداری در آذربایجان شکوفا شده بود…. » 

 

گفتنی است که بازه زمانی ادها شده در این برنامه (879-941) مصادف است با حکومت خلافای دوازده و بیستم عباسی یعنی معتز و راضی. در این دوره امرای محلی در هر یک از بخش های خلافت حکومت داشتند و تنها به نام خلیفه خطبه و سکه می زدند.

 

اختراع یک سلسله جدید که گویا واجد عنوان « دولت» هم بود از اختراعات و کشفیات جدید تاریخ نگاری وارونه در باکو است. اما از آنجایی که درو‌غ‌گو کم حافظه نیز هست، مورخان و جاعلان تاریخ در این برنامه تلویزیون آپا فراموش کرده اند که پیش از این ادعا کرده بودند آذربایجان از سپیده دم تاریخ تُرک تبار  ترک‌زبان بوده، ولی در این برنامه از «سکونت ترکان در آذربایجان در زمان خلافت عباسی» سخن به میان آورده اند!

 

تاریخ نگاری رویاپردازانه جمهوری باکو که این بار به کشف سلسله ساچیان همت گمارده در اظهارات خود عنوان نکرده است که این «دولت» چه پرچمی داشته و کدامیک از دولتهای دیگر آن را به رسمت شناخته اند و در کدام منبع دست اول تاریخی روایت های آن ثبت و ضبط شده است و به طور خلاصه برای مطالعه تاریخچه ساچیان غیر از تلویزیون آپا به کدام منبع دیگر باید مراجعه کرد!

 

البته نباید فراموش کرد که این برنامه ها بیشتر مصرف داخلی داشته و برای پر کردن خلا هویت و پوشاندن سایر دروغ های بزرگ تری است از طرف دستگاه تاریخ نگاری وارونه به مردم باکو تزریق می شود و الا چنین ادعاهای مورد تمسخر محافل آکادمیک در سراسر دنیا است.

اخیرا نرگس پاشایوا، یکی از مدیران تاریخ نویسی دولتی باکو در کنفرانسی دانشگاه آکسفورد هنگامی که قصد داشت بخشی از این تحریفات را بین المللی کند، با واکنش های جالب آکادمیسین های آکسفورد روبرو شد