دستگیری گروهی از “مرتجعین قومی” به اتهام جاسوسی

۲ تیر, ۱۳۹۵
دستگیری گروهی از “مرتجعین قومی” به اتهام جاسوسی

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی همچنین از دستگیری باند 6 نفره جاسوسی گروهک تجزیه طلب «گامو» ، خبر داد. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی « آذری‌ها» علی مظفری رئیس کل دادگستری استان اعلام کرد که این گروه تجزیه طلب موسوم به گامو که اسناد طبقه بندی شده را در اختیار دشمنان و دولت خارجی قرار می دادند دستگیر شده اند.

این مقام دادگستری، اطلاعاتی در خصوص دولتی که این افراد به نفع آن اقدام به جمع آوری اطلاعات طبقه بندی می‌کردند ، ارائه نکرده است، اما کارشناسان گمانه زنی هایی در این خصوص دارند و مشخصا به رژیم باکو به عنوان حکومتی که قصد فعالیت های خرابکارانه و جاسوسی در تبریز را دارد اشاره می کنند.

جاسوسی جریان تجزیه طلب برای کشورهای خارجی سابقه مشخصی دارد. پیش از این نیز «سعید متین پور» به اتهام ارتباط با کشورهای بیگانه و جاسوسی ( از جمله انتقال اسناد استانداری زنجان) به حبس محکوم شده بود.این اتهام نیز مشخصا در رای صادر علیه وی عنوان شده بود و یکی از دلایل عدم نمایش دادنامه وی در اینترنت ( بر خلاف سایر موارد دستگیر شده ) اثبات این محکومیت (خیانت به کشور و ارتباط با دولت های بیگانه به قصد جاسوسی ) در متن دادنامه است. عمده فعالیت ضد ایرانی متین پور، شامل سفرهای متعدد به ترکیه و ارتباط با برخی نهادهایی بود که به آموزش جنگ نرم مشغول بودند، این ارتباط از طریق افرادی مانند عارف کسکین در ترکیه تامین می شد و برخی از وکلای دادگستری نیز درگیر این پروژه بودند که بلافاصله از کشور خارج و به اروپا رفتند.

مساله دستگیری این گروه یک بار دیگر نشان دهنده، بیگانه گرایی و وابستگی ارتجاع قومی به دول خارجی است و تلاش برای تامین منافع آنها در ایران می باشد.

شایان ذکر است جمهوری باکو از جریان قومگرا استفاده چندگانه دارد. از جمله ایجاد آشوب و ناآرامی در ایران ( اهرم فشار و تهدید)، جهت دهی به سیاست خارجی و همچنین جاسوسی و جمع آوری اطلاعات.