حد ناشناسی چندباره « روح الله حضرت پور» و استفاده از ادبیات تجزیه‌طلبانه

۱۰ شهریور, ۱۳۹۵
حد ناشناسی چندباره « روح الله حضرت پور» و استفاده از ادبیات تجزیه‌طلبانه

روح الله حضرت پور ضمن انتشار یک متن ضدملی در اینستاگرام خود به « زبان استانبولی و خط فارسی» یکبار دیگر بر تمایلات تجزیه طلبانه خود صحه گذاشت. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها، روح الله حضرت پور این یادداشت را با سلام به « ملت آذربایجان» آغاز کرده است. این در حالی است که جناب حضرت پور و سایر نمایندگان مجلس به هنگام ایفای سوگند قانون اساسی در مجلس به نام «ملت ایران» سوگند یاد کرده بودند.

از سوی دیگر ادبیات استفاده شده در این یادداشت مملو از کلمات نامانوسی است که در سالهای اخیر احتمالا در اثر استفاده از شبکه های ماهواره ای ترکیه به گوشزد حضرت پور جوان رسیده است.

کلماتی من درآوری مانند: جمهور باشقانی، بنده نیز، اونملی، فعل های ترکیبی مانند «ایسته مکده دیرلر» که هیچ سابقه در زمان آذری ندارد و بر اساس دستور زبان ترکی استانبولی میباشد و… می باشد.

نکته مضخک در ادبیات کودکانه آقازاده ای که با رانت های ویژه وارد مجلس شده است اینکه، مداوم از کلمه فرانسوی « کولتور» به عنوان معادلی برای «فرهنگ» استفاده میکند. باید از حضرت پور پرسید، شمایی که هنوز برای واژه «فرهنگ» کلمه ای سراغ ندارید، چگونه میخواهید فرهنگ بگسترانید؟

نکته دیگر در این یادداشت، حقنه کردن زبان ترکی استانبولی به جای زبان مادری مردم آذربایجان است.  یدداشت حضرت پور این پیام را به ما می دهد که وی هیچ آشنایی با زبان آذری ندارد و صرفا در جهت خدمت به اهداف پان ترکیسم و دولت آنکارا قصد ترویج زبان و ادبیات ترکی استانبولی را حوزه انتخاباتی اش دارد.

متن یادداشت حضرت پور به زبان استانبولی:

 

آذربایجانین عزیز میلتینه سلاملار اولسون

آذربایجانین ایگید اوغوللاری ایللردیر یاسال حاقلاری اولان آنادیللری آذربایجان تورکجه سینده یازیب اوخوما حاقلارینی ایسته مکده دیرلر. کئچن گونلرده بنده نیز ایله مجلیسده کی میللت وکیللرینیز جمهور باشقانینا خطاب یازدیغیمیز بیر مکتوبلا بو اونملی و حیاتی ایسته یین گئرچکلشدیریلمه سینی طلب ائتمیشیک. بیز، آذربایجان کولتورونو و تورکجه نی دیریلتمک و یایماق ایسته مکله بیرلیکده وارلیغیمیزی بو فخر ائدیلن و گووه نیلیر قایناغا بورجلو بیلیریک.

 

 

گفتنی است انتشار این یادداشت یک هفته پس از دیدار حضرت پور با کنسول ترکیه در ارومیه قابل توجه است.

 

 

 

 

 
تاریخ: دوشنبه 8 شهریور 1395  1:06 AM
 

نظر خود را برای ما ارسال کنید

نظر شما: