نعمت احمدی: تاسیس “فراکسیون ترک زبان” بر ضد وحدت ملی و بی معنا است

۱۴ شهریور, ۱۳۹۵
نعمت احمدی: تاسیس “فراکسیون ترک زبان” بر ضد وحدت ملی و بی معنا است

دکتر نعمت احمدی حقوقدان و فعال رسانه ای نیز به جمع آن دسته از ناظران و تحلیل گرانی پیوست که نسبت به قطبی شدن مجلس شورای اسلامی هشدار داده اند. در ماههای اخیر دست آلوده و ناپاکی که از بیرون، قصد کشاندن ستیزه های قومی را به مجلس دارند، سعی کرده اند یک فراکسیون به نام فراکسیون نمایندگان ترک زبان تاسیس کنند.اخیرا نیز نام این فراکسیون به مناطق “ترک نشین” تغییر یافته که نشان از چالش سازی و کشاندن منازعات و تنشهای امنیتی به عمق و داخل کشور دارد. در همی ارتباط روزنامه ستاره صبح مصاحبه مفصلی با نعمت احمدی انجام داده است که در زیر می آید.

 

ستاره صبح: رفتار و سخنان توهین آمیز نماینده ارومیه نسبت به بانوان منتخب مجلس دهم هنوز آثارش از میان نرفته بود که وی خبرنگار روزنامه ایران را که از او پرسیده بود،چرا قصد تشکیل فراکسیون ترکزبان را دارید،کتک زد و بعد که فضای سنگینی علیه او ایجاد شد، اعلام کرد که موضوع کتک کاری نبود و شوخی بوده است در این ارتباط گفتگویی با دکتر نعمت احمدی انجام داده ایم که در پی می‌خوانید:

  •  جناب دکتر وظیفه مجلس در  مورد ضرب و شتم خبرنگار روزنامه ایران توسط نادر قاضی پور  چیست،چه سازوکارهایی باید در نظر گرفته شود تا از وقوع حوادثی اینچنینی جلوگیری شود؟ 

قوه مقننه باید حساب خودرا از عملکرد آقای قاضی پور تفکیک کند و ایشان را وادار کند که  از جامعه خبرنگار کشور پوزش بخواهد،چون این سیلی نوعی سیلی مجلس به صورت خبرنگاران و روزنامه ها هست و باعث شده که که دیگران فکر کنند که مجلس در تقابل با مطبوعات قرار گرفته است،لذا لازم است که نمایندکان مجلس در یک حرکتی روشن و واضح این حرکت را تقبیح کنند و مهمتر  آقای قاضی پور بعضا بر طبل جدایی می‌کوبد و  می‌خواهد که از عنصر قوم گرایی ترکی و پان تورکیسم برای ورود به مجلس استفاده کند که این امر بر خلاف مصالح ملی است ودر سخنرانی و گفتارهایش همیشه عنصر ترک را در برابر فارس قرار داده و این عمل که شاید ناآگاهانه باشد ،ممکن است به بروز جنگ قومی در کشور بیاندازد و لذا همه دستگاه‌ها باید به این امر توجه کنند. حال اینکه ما یک ملت واحد هستیم و همه اقوام ایرانی در ساختن ایران تلاش کردند و این قوم گرایی بی معناست و نباید آذربایجانی را در مقابل  فارس و ترک را در مقابل کرد قرار داده و بخواهیم از احساسات قومی برای ورود به مجلس استفاده کنیم. به نظر بنده این حرکت وی ادامه فعالیت  به جدایی ترک و فارس می‌انجامد و او می‌خواد دوعنصر ترک و فارس را روبه روی هم قرار دهد که اینکار بسیار خطرناک است،این فراکسیون ترک زبان هم در ذیل همین اقدامات آقای قاضی پور قرار می‌گیرد.

  • آقای دکتر با توجه به اینکه نماینده مجلس از مصونیت  سیاسی برخوردار به نظرشما راهکار مواجه با این موضوع چیست ؟

نماینده مجلس در قبال  گفته هایی که در راستای ایفای نمایندگی مجلس ایراد می‌کند مصونیت دارد،مگر می‌شود که نماینده به یک نفر سیلی بزند و از مصونیت هم برخوردار باشد، طبق قانون اساسی و اصول 84و86 می‌گوید:  نماینده مجلس در مقابل صحبت هایش در مجلس مصونیت دارد و می‌تواند در همه امور کشور اظهار نظر کند ولاغیر در این مورد لازم است که همان  مجلس نسبت به عذر خواهی از جامعه مطبوعات کشور اقدام کند و دیگر اینکه دادستان تهران به این مقوله ورود پیدا کرده و به شکایت آقای بداقی رسیدگی نماید،که در اینجا بحث فرد نیست،بحث مربوط به هتک حرمت جامعه روزنامه نگاری کشور است،البته اگر روحانی به قول خود مبنی بربازگشایی انجمن روزنامه نگاران جامه عمل می‌پوشاند و این نهاد را بازسازی می‌کرد،ممکن بود از این موارد جلوگیری شود. و ما یک کمیته داوری داشتیم که به این موارد رسیدگی می‌کرد ولی اکنون جامعه روزنامه نگاری کشور فاقد پشتیبان است.

  •    آقای دکتر در مورد تاسیس فراکسیون ترک زبان گفتید و اینکه  وظیفه نماینده مجلس یک وظیفه ملی است،به نظرتان واقعا این فراکسیون یک چالش علیه امنیت ملی است و اگر چنین است،  وظیفه نمایندگان تهران و دیگر شهرها در این مورد چیست؟  

اصلا چرا نمایندگان تهران، کل مجلس باید جلوی این فراکسیون را بگیرد، این فراکسوین قومی که آقای قاضی پور در سه دوره ای که در مجلس حضور دارد، پیگیر آن است، بر ضد وحدت ملی است. اصلا فراکسون ترک نداریم ، چه معنایی دارد هر قومی برای خودش یک فراکسیون بزند؟این فراکسیون چه دردی از کشور را درمان می‌کند، اینکه ممکن است باعث لطمه به وحدت ملی ما شود.به عنوان مثال  فراکسیون فرهنگی وظیفه ای دارد،فراکسیون حامیان ولایت برای خود وظیفه ای قائل است، فراکسیون زنان همینطور ولی این فراکسیون های قومی عاملی در خلاف جهت وحدت ملی است و در این اوضاع خاورمیانه ممکن است کار دست مملکت دهد.

 مگر مجلس قومیتی است ؟ما همگی یک ملت هستیم و باید مسئولین جلوی ایجاد فراکسیون های قومی که نفس وجودشان ضد منافع ملی است را بگیرندو  به‌نظرم  این فراکسیون ها یک حرکت به اصطلاح زیر پوستی است که در این فراکسیون ها من هیچ خیر و صلاحی نمی‌بینم  و آن را یک  حرکت ضد ملی می‌دانم.

ما یک ملت واحد هستیم و همه اقوام ایرانی در ساختن ایران تلاش کردند و این قوم گرایی بی معناست و نباید   آذربایجانی را در مقابل  فارس و ترک را در مقابل کرد قرار داده و بخواهیم از احساسات قومی برای ورود به مجلس استفاده کنیم.

ما همگی یک ملت هستیم و باید مسئولین جلوی ایجاد فراکسیون های قومی که نفس وجودشان ضد منافع ملی است را بگیرند و  به‌نظرم  این فراکسیون ها یک حرکت به اصطلاح زیر پوستی است که در این فراکسیون ها من هیچ خیر و صلاحی نمی‌بینم  و آن را یک  حرکت ضد ملی می‌دانم.