هویت ملی و تاریخی در طراحی داخلی رستوارن «آنا» در تبریز

۳۱ شهریور, ۱۳۹۵
هویت ملی و تاریخی در طراحی داخلی رستوارن «آنا» در تبریز

تبریز یکی از کانون‌های مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور است که از قدیم تا به امروز نقش بسزایی در سرنوشت ملی کشورمان داشته است.
شاه اسماعیل صفوی در تبریز تاج‌گذاری کرد و نخستین دولت ملی ایران یکبار دیگر پس از سقوط «خلافت»، در این شهر احیاء شد. مسجد جامع تبریز شاهد بزرگ ترین تحول تاریخی ایران در هزاره اخیر یعنی رسمی شدن آیین تشیع به دست توانای شاه اسماعیل بود. این تغییر مهم آینده ایران را رقم زد.
یکی از بزرگ ترین مکاتب هنری و نگاری‌گری ایران در همین عهد در تبریز شکل گرفت و شاهنامه طهماسبی به دستور شاه اسماعیل به وسیله گروهی از زبردست ترین هنرمندان پهنه ایران ، آفریده شد. پیش از آن نیز شاهنامه ایلخانی (یا شاهنامه دموت) در تبریز به تصویر درآمده بود.
تحولات تاریخی مهمی دیگری نیز در تبریز رخ داده که نشان میدهد این کانون چگونه با دست خالی علاوه بر اینکه در برابر هجوم دشمنان قفقازی و عثمانی سینه سپر می‌کرد، به عنوان مرکزی زاینده در کانون ایرانخواهی قرار داشت.
تبریز یک شهر بازرگانی است اما در عین حال مردم آن دارای روحیات هنری و فرهنگی عمیقی هستند. کتاب و کتابخوانی در بین مردم شهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از مهم ترین دانشگاه های ایران در سال 1327 در این شهر راه اندازی شد و پیش از آن نیز دانشسرای عالی تبریز یکی از مراکز علمی منطقه شمالغرب بود.
 حتی قهوه خانه‌های تبریز نیز در گذشته از مراکز فرهنگی و هنری محسوب می شدند. شاهنامه خوانی همواره در این قهوه خانه ها جریان داشت. جریانی که یادگار صفویان  و دوران شاه عباس است. شاه عباس برای آنکه هویت ایرانی را در جامعه تعمیم دهد و یک ستون مهمی فرهنگی برای ایران بسازد، دستور داد تا نقالان و روایت گران شاهنامه در قهوه‌خانه ها به بازخوانی شاهنامه بپردازند. این کار هم روحیه حماسی مردم را در برابر دشمن طراز اول آن دوره یعنی «ترکان عثمانی» بالا نگه می‌داشت و هم هویت ایرانی را به صورت گسترده در میان مردم مستحکم می کرد و به آنها آگاهی ملی می‌داد.
از همین رو قهوه خانه‌های قدیم از نظر معماری و نگارگری نیز اهمیت زیادی داشتند. راویان شاهنامه برای نقالی بهتر پرده‌هایی از تصاویر شاهنامه را با خود به قهوه خانه ها می بردند و برخی از قهوه ‌خانه ها نیز این تصاویر را بر روی دیوارهای خود می‌کشیدند. به این ترتیب به مرور زمان مجموعه‌ای نفیس از نگارگری‌های شاهنامه به وجود آمد.
امروزه نگاره‌ها و تصاویر زیبای نقش بسته بر دیوارهای رستوران سنتی «آنا» به شکلی دیگر، این سنت ایرانی را در تبریز احیاء کرده است. در این غذاخوری سنتی، علاوه بر اینکه محیطی طبیعی و زیبا از درختان و گیاهان منحصر به فرد فراهم شده است، در بخشی از دیوارهای به نگارگری‌هایی به غایت زیبا از آثار باستانی و تاریخی کشور همچون تخت جمشید، نگاره کورش و ماندانا و نبرد سرنوشت ساز چالدران پرداخته است.
این رستوران یکی از جاذبه های گردشگری تبریز است که توریست های خارجی و داخلی و مرکزی برای گذراندن اوقات فراغت و صرف خوراک است.

همین معماری و طراحی داخلی باعث اقبال بسیار زیاد خانواده ها و جوانان به این رستوران شده است. برگزاری مراسم هایی مانند تولد، جشن نامزدی و سالگردها یا گردهمایی های دوستانه و خانوادگی در این رستوران در یک فضای فرهنگی و هنری ویژه جذابیت بیشتری برای افراد تولید کرده است.

رستوران آنا توانسته است یک مرکز فرهنگی و تاریخی شبیه به «موزه» را سالن طبقه بالای خود بازسازی کند و ترکیبی از «سرگرمی و فرهنگ دوستی» به وجود آورد.

آدرس: جاده تبریز- آذرشهر، ما بین زیر گذر اول و دوم