پروژه سایبری پان‌ترک‌ها برای تحریک قومی در لرستان، از طریق تلگرام

۱۸ مهر, ۱۳۹۵
پروژه سایبری پان‌ترک‌ها برای تحریک قومی در لرستان، از طریق تلگرام

 

بر اساس یک تحقیق انجام شده در پلیس سایبری، نزدیک به 95 درصد از رسانه های ایجاد شده در شبکه تلگرام با محوریت قوم‌گرایی لُر ، با آی.پی های استانهای شمالغرب، ترکیه یا جمهوری باکو به روز رسانی می‌شوند.

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذری‌ها» بر اساس این تحقیق، 45 مورد از 50 نمونه کانال بررسی شده با محوریت قوم‌گرایی لری در تلگرام با آی.پی های شمالغرب (به اضافه ترکیه و باکو) راه اندازی شده اند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت که نمونه همین پروژه در ابعاد کمتر در خصوص کانالهای تلگرامی با محوریت قوم‌گرایی کُردی مشاهده می شود.

تحلیل خبر:

1- جریان قوم گرای مدعی آذربایجان نه یک جریان مطالبه محور که یک جریان ایران ستیز می باشد که هدف نهایی آن «نابودی ایران» است. این هدف مشترک در بین همه کنشگران قومی اعم از قانونی ( به ظاهر در چارچوب) و اپوزیسیون، مشترک است. آنها برای نیل به این هدف، نیازمند به فعال کردن چند گسل قومی به صورت هم زمان هستند.

2- قوم دلیر لُر از ارکان مهم ملت ایران بوده همواره در دفاع از وطن، پیشگام و ثابت قدم بوده اند. لرستان همچون یک دژ مستحکم برای ایرانیت و دفاع از کشور  بوده است.

تحریک این رکن بر علیه منافع ملی و یکپارچگی کشور، در دستور کار جریان ایران‌ستیز پان ترک قرار دارد. 3- تهیه یک پروژه خاص برای تحریک هر یک از اقوام، شهرستانها و استانهای کشور، یک بار دیگر ثابت می‌کند که حرکت قومی در آذربایجان نه یک حرکت مدنی خود انگیخته بلکه یک جریان «خطرناک» و «تهدید امنیتی» علیه یکپارچکی کشور است که با استفاده از بودجه‌های مخفی سعی در سازماندهی و تحریک شهروندان بر علیه یکدیگر دارد. بدیهی است که یک جریان «غیر وابسته» هزینه و نیروی انسانی لازم برای ایجاد صدها و دهها کانال و سایر رسانه‌ها را ندارد.

4- تاسیس رسانه های تلگرامی از طرف جریانهای قوم‌گرای کُرد به وسیله پان ترکها، بر عکس مورد نخست قصد تحریک آذری‌ها به ویژه استان آذربایجان غربی را دارد. پانترکان از طریق فحاشی به آذریها از زبان کردها، استراتژی منازعه داخلی و نزدیک در استان را در دستور کار دارند.

در حالی که هدف مورد نخست، تحریک، تحمیق و استحمار شهروندان لرستانی است، هدف مورد دوم، تحریک و تحمیق آذری‌ها به وسیله کانالهایی است که در ظاهر به جریانهای کردی وابسته هستند.

کارشناسان بر این عقیده اند که پروژه های سیاسی تحریک آمیز از طریق گوشی های همراه (به دلیل همه گیر بود و توده ای بودن بسیار آسان است. به همین دلیل جریانهای نفرت پراکن به صورت هدفمند و هدایت شده جنگ نرم رسانه ای خود را در بیشتر از طریق شبکه های پیام رسان تلفن همراه پیش می برند.