همکاری موشکی پاکستان-باکو

۲۶ مهر, ۱۳۹۵
همکاری موشکی پاکستان-باکو

 

پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» جمهوری باکو در تحلیلی در خصوص مذاکرات سران این کشور و پاکستان، نوشت جمهوری باکو می تواند از پاکستان موشک های میان برد دریافت و نوع پیشرفته تر این موشک ها را در موسسات تولید سلاح خود بطور مشترک با پاکستان تولید کند.

 

به گزارش آذریها به نقل از «ویرتوالاذ»،  به گفته رییس جمهوری باکو، یکی از موضوعات اصلی گفتگوهای الهام علی اف ، رییس جمهوری باکو با نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، همکاری در زمینه نظامی – فنی بوده است.

 

ویرتوالاذ افزوده است: « پاکستان یکی از متحدین نزدیک جمهوری باکو است. به هنگام درگیری های ماه آوریل سال جاری در قره باغ، ارتش پاکستان حتی آمادگی خود را برای کمک به جمهوری باکو اعلام کرد و سفر نواز شریف به باکو که از مدت ها پیش برنامه ریزی شده بود، در برهه کنونی با تحویل موشک های عملیاتی – تاکتیکی «اسکندر» روسیه به ارمنستان مصادف شده است.  از این نظر، تصادفی نیست که بخش اصلی گفتگوهای علی اف – نواز شریف، همکاری در زمینه نظامی بوده است.  پاکستان در منطقه آسیا، یکی از کشورهای دارای صنعت نظامی قوی محسوب می شود. گرچه اکثریت سلاح و تجهیزات نظامی تولیدی پاکستان، تحت لیسانس تولید کنندگان خارجی ساخته می شود. پیشاپیش می توان گفت که تانک ها و سیستم های توپخانه ای و موشک های ضدتانک و پهپادهای تولیدی پاکستان، آن قدرها هم برای جمهوری باکو جالب نیست. زیرا پاکستان، نوع مدرن شده تانک های تی – 59 و تی – 69 آی آی اِی پی را که چین در دهه 1970 می ساخت، تولید می کند. این تانک های پاکستانی در مقابل تانک های تی-90 اس که جمهوری باکو از روسیه خریده است ، آن قدرها هم پیشرفته نیست. بطور کل، روسیه طرف اصلی جمهوری باکو در خرید تانک و سایر زرهپوش ها است.  زیرا، روسیه در این زمینه ها، از تولیدکنندگان اصلی دنیاست. همچنین جمهوری باکو به علت اینکه پیشرفته ترین پهپادها و سیستم های جنگی را با اسراییل تولید می کند، در این زمینه ها نیز به پاکستان احتیاج ندارد. همچنین، صنایع نظامی جمهوری باکو نیز در حال پیشرفت است و انواع مختلف گلوله های توپخانه  و بمب ها  را در کارخانه های خود تولید می کند. سیستم های توپخانه ای کوتاه برد پاکستان نیز برای جمهوری باکو جالب نیست. ارتش جمهوری باکو خواهان افزایش حجم فلزات در زرادخانه خود نیست، بلکه خواهان سیستم های دوربرد و با دقت بالاست. پیش از تجهیز ارمنستان به موشک های «اسکندر» نیز جمهوری باکو با شرکای خارجی خود در حال مذاکره برای خرید موشک های بالستیک با برد 500 کیلومتر بود. در این زمینه، پاکستان مناسب ترین کشور است. پاکستان دارای موشک های بالستیک تا برد دوهزار کیلومتر است و هم اکنون بر روی ساخت موشک های قاره پیما کار می کند.  چندی پیش، نشریات نظامی خارجی از اقدام جمهوری باکو برای خرید موشک های شاهین – 1 تولید پاکستان با برد 750 کیلومتر خبرداده بودند. این خبر بعدها از سوی سایر منابع تایید نشد و معلوم نشد که این موشک ها واقعا هم به جمهوری باکو رسیده است یانه؟ اما، مخفی نیست که پاکستان در زمینه فناوری های موشکی یکی از شرکای جمهوری باکو است. یکی دیگر از بخش های جذاب صنایع پاکستان برای جمهوری باکو، بخش تجهیزات هوایی است. پاکستان ، کارخانه تعمیر و مونتاژ مدل تقریبا کهنه جنگنده های میراژ فرانسوی را  تاسیس کرده است. پاکستان همچنین به همراه چین  جنگنده های جی اف-17 را تولید می کند. جمهوری باکو نیز از چندی پیش به این جنگنده ها تمایل نشان می دهد و حتی خبری منتشر شده بود که از آماده شدن جمهوری باکو برای امضای قرارداد خرید هواپیماهای جی اف – 17 از پاکستان حکایت می کرد. ممکن است که دو طرف در این زمینه مذاکره کرده باشند. در هر حال، جمهوری باکو تنها نیست و در میان همکاران صادق آن، کشوری همچون پاکستان وجود دارد که دارای صنایع نظامی قدرتمندی است

 

http://virtualaz.org/bugun/80946