هشدار مجدد به وضعیت وخیم زندانیان سیاسی نارداران

۱۱ آبان, ۱۳۹۵
هشدار مجدد به وضعیت وخیم زندانیان سیاسی نارداران

اوکتای گلعلی اف، هماهنگ کننده «اتحادیه اجتماعی (جمهوری) باکو بدون زندانی سیاسی»  خواستار حمایت از محبوسان «پرونده نارداران» شد.

به گزارش «آذری‌ها» به نقل از «خبرمن»، در بیانیه این اتحادیه آمده است : « با بررسی مسایل «پرونده نارداران» موارد مهمی روشن می شوند. بسیاری از متهمان به سختی بیمار هستند و از بیماری های گوارشی و هپاتیت سی و سرطان کبدی رنج می برند که در دوره حبس، بیماری های آن ها تشدید شده است. شماری از آنان نیز از جراحت هایی که برداشته اند و از شکنجه هایی که می شوند، رنج می برند و اداره بازپروری زندانیان نیز اقدام ضروری برای معالجه آنها انجام نمی دهدبررسی ها در این زمینه ادامه دارد و پس از تکمیل اطلاعات، به کمیته صلیب سرخ جهانی گزارش خواهد شد

«اتحادیه اجتماعی (جمهوری) باکو بدون زندانی سیاسی» افزوده است : « فقدان وکیل مدافع برای متهمان «پرونده نارداران» یکی دیگر از مشکلات آنهاست. بویژه، هم اکنون بیش از 25 نفر از آنان بدون وکیل هستند و وکیلی که اداره بازجویی ها برای آنها تعیین کرده است، بطور صوری به دفاع از آنها می پردازندهمچنین محبوسانی وجود دارند که هنوز هم معلوم نیست با کدام مواد اتهامی، محاکمه می شوند و حتی یک سند هم در باره آنها ارایه نشده است. وکلای تعیین شده برای آنها،  ماه ها به دیدارشان نمی روند و به تلفن هایشان جواب نمی دهند و حتی از آنها بازجویی نیز نمی شود. اکثریت آنها نیز توان استخدام وکیل مدافع مستقل را ندارند. »

اوکتای گلعلی اف، هماهنگ کننده «اتحادیه اجتماعی (جمهوری) باکو بدون زندانی سیاسی» افزده است : « تمامی وکلای مدافع مستقل و دوستان وکیل را به دفاع از اعضا و طرفداران «جنبش اتحاد مسلمانان» فرا می خوانم. »

همچنین یالچین ایمانف، وکیل مدافع شماری از بازداشت شدگان نارداران با انتشار مقاله ای در پایگاه اینترنتی روزنامه «آزادلیق» با استدلال های حقوقیفنی، ادعای کشته شدن دو نیروی پلیس با انفجار نارنجک یا شلیک گلوله از سوی ناردارانی ها در عملیات پلیس در 26 نوامبر 2015 را رد کرد.

یالچین ایمانف در مقاله ای تحت عنوان «فن مرگ یا حقوق بی گناهان کجاست؟» نوشت : « براساس شهادت های کارکنان «اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته» ، مرحومان وقار نصیب اف و اسماعیل تقی اف، دو نیروی پلیس براثر ترکش های نارنجک پرتاب شده یا شلیک های طرفداران طالع باقرزاده (رهبر جنبش اتحاد مسلمانان) کشته شده اند. اما، گزارشی که کریم علیمردانف، رییس گروه عملیاتی اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته، از محل واقعه در 26 نوامبر 2015 تنظیم کرده و صورت جلسه «مدارک و اسناد» ضمیمه شده به آن، نشاندهنده هیچ اثری از پرتاب شدن نارنجک نیست و در مورد اصابت ترکش های نارنجک به اطراف نیز هیچ چیزی را بیان نمی کند. همچنین در گزارش رسمی بازرسی سوم دسامبر 2015 از همان محل نیز هیچ مطلبی در این خصوص نوشته نشده است و بر روی زمین ، دیوارها و دروازه و درختان محل واقعه نیز هیچ اثری از انفجار نارنجک و اصابت ترکش آن وجود نداشته است. در مقابل، آثار گلوله های شلیک شدن از طرف بیرون به داخل منزل (از طرفی که نیروهای عمل کننده پلیس وارد منزل شده اند)، وجود دارد و لکه های خون دیده می شوددر این صورت، آن نارنجک چگونه محو شده است؟ اگر از داخل منزل به بیرون و به سوی پلیس ها شلیک شده است، در این صورت، چرا آثار گلوله به طرف بیرون نیست و برعکس، آثار گلوله های شلیک شده از بیرون به داخل منزل وجود دارد؟ »