شماره سوم “ایرانشهر امروز” منتشر شد

۱۲ آبان, ۱۳۹۵
شماره سوم “ایرانشهر امروز” منتشر شد

شماره سوم مجله ایرانشهر سوم وابسته به دایره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شد. این شماره نشریه با سرمقاله ای از استاد سیدجواد طباطبایی به نام “زبان ملی و برنامه آموزش زبان محلی” آغاز می شود.

هم چنین در این نشریه تخصصی مطالبی مانند «نام و قلمرو ایران و ایرانیان در نخستین قرون اسلامی» آمده است و در بخشی دیگر به «بررسی و نقد کتاب» می‌پردازد.
این مجله به سردبیری سید‌علی آل‌داوود، عضو شوراى عالى علمى مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامى (مرکز پژوهش‌هاى ایرانى و اسلامى) چندی است که به جرگه مجلات پیوسته است.
«ایرانشهر امروز» فصلنامه‌ای درباره نقد کتاب و مطالعات ایرانی است که عناوین مختلفی در این حوزه را دربر می‌گیرد. بخشی از این ماهنامه به «نقد کتاب» اختصاص دارد و در آن کتاب‌هایی که درباره ایران و مطالعات ایرانی منتشر می‌شود، مورد نقد قرار می‌گیرد.

این شماره شامل «نام و قلمرو ایران و ایرانیان در نخستین قرون اسلامی»، «نگاهی گذرا به روابط فرهنگی ایران و یونان در دوران هخامنشیان»، «زبان ملی و برنامه آموزش و زبان‌های محلی»، «نقش فرهنگی خاندان‌ها در جامعه قدیم»، «ساختار نشر و تاثیر آن بر ویرایش و آموزش»، «دو داستانک از فرانتس هولر» و «بررسی و نقد کتاب» است.
بخشی از این نشریه نیز به مطالعات ایرانی قبل از اسلام و مطالعات ایرانی پس از اسلام تا دوران معاصر اختصاص دارد. همچنین «ایران در فرهنگ جهان» بخش دیگری از این ماهنامه را تشکیل می‌دهد که آثار مهمی را که در کشورهای مختلف درباره فرهنگ ایرانی و مطالعاتی ایرانی منتشر می‌شود، بررسی می‌کند.
«اسناد و نسخه‌های خطی» بخش دیگری از این نشریه است. در این بخش کارشناسان و پژوهشگرانی که سند یا نسخه خطی مهمی پیدا می‌کنند، مقالات و گزارش‌های خود را درباره این گنجینه‌ها در این بخش ارائه می‌کنند.
شماره سوم این نشریه قرار است با مقالاتی از فتح‌الله مجتبایی، احمد سمیعی (گیلانی)، محمود امیدسالار، صادق سجادی، نصرالله پورجوادی، عبدالحسین آذرنگ و … همراه باشد.