باکو: فراکسیون ترک در امتداد سیاست فشار سعودی‌ها به ایران ارزیابی شد

۱۵ آبان, ۱۳۹۵
باکو: فراکسیون ترک در امتداد سیاست فشار سعودی‌ها به ایران ارزیابی شد

 

روزنامه «ینی مساوات» جمهوری باکو در تحلیلی با عنوان «علت //گشایش ترکی// ایران» نوشت : « تشکیل فراکسیون با نام «ترک» در مجلس ایران، واقعه ای مهم در تاریخ یکصد ساله اخیر این کشور است. »

 کنعان روشن اوغلو، نویسنده گزارش تحلیلی «ینی مساوات» نوشت : « جمهوری اسلامی برای حل مسایل داخلی به منظور مقابله با تهدیدات خارجی تلاش می کند. تاسیس «فراکسیون ترک» در پارلمان ایران یکی از مهمترین وقایع روزهای اخیر بود. گرچه، در رسانه ها به این موضوع توجه گسترده ای نشد. در خبر مربوطه آمده بود که نزدیک به یکصد نفر از نمایندگان ترک فراکسیون تشکیل داده اند. پیش تر ، تعداد این نمایندگان ، شصت نفر اعلام می شدلازم به یادآوری است که در انتخابات 31 استان ، نمایندگان ترک از 19 استان انتخاب شده اند. در پارلمان ایران، به موازات مناطق آذربایجان، سایر مناطق از جمله اصفهان، تهران نیز نمایندگان ترک دارند. فراکسیون یکصد نفره در پارلمان 290 نفری ایران ، به معنای دراختیار داشتن 35 درصد آراء است و این نیز به آن معناست که این فراکسیون امکان تاثیر جدی بر فعالیت پارلمان را می تواند داشته باشد.

  در اخبار منتشر شده، گفته می شود که 25 تن از نمایندگان عضو این فراکسیون، عضو شورای مرکزی (؟) هستند. برای ریاست بر فراکسیون جدید، مسعود پزشکیان نماینده تبریز انتخاب شده است. نادر قاضی پور، نماینده ارومیه و رضا کریمی، نماینده اردبیل نیز به عنوان معاونان فراکسیون انتخاب شده اند. زهرا ساعی، سخنگوی این فراکسیون، این ها را اعلام کرده است.

 این فراکسیون به منظور حمایت از حل مشکلات مناطق محل سکونت ترک ها در ایران ایجاد شده است. اکثریت اعضای این فراکسیون ، نمایندگان مناطقی از جمله تبریز، تهران، قم ، ارومیه ، مشکین شهر و اردبیل هستند. متذکر می شویم که تاسیس فراکسیون با نام ترک در نهاد قانونگذاری عالی ایران ، واقعه ای مهم در تاریخ یکصد سال اخیر این کشور است. مساله در این است که پس از اینکه محمدرضا پهلوی در سال 1925 سلطنت قاجار را برانداخت و به حاکمیت رسید، ترک ها در ایران تحت فشار قرار گرفتندپس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 ، برغم اینکه حقوق تمامی گروه های قومی در قانون اساسی به رسمیت شناخته شد، مسایلی در زمینه عدم تامین حقوق ملی مدنی بخصوص در زمینه دایر نشدن مدارس به زبان مادری ترک های آذربایجان وجود دارد. حتی تا سال های اخیر  در رسانه های رسمی به ترک ها «آذری ها» گفته می شد. اکنون وضعیت تعییر یافته است و طبیعی است که ایجاد چنین فراکسیونی در پارلمان ایران، بر حل مشکلات ترک ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. به همین علت، اقدام نمایندگان ترک در تاسیس فراکسیون ، قابل تقدیر و بخاطر اهمیت اجتماعی سیاسی آن و از نظر تامین حقوق ملی (قومی) بی نظیر است. جالب است کسانی که در فراکسیون ترک حضور دارند، از نمایندگان نزدیک به حاکمیت هستند. با آنکه مسعود پزشکیان ، رییس این فراکسیون به اصلاح طلبان نزدیک است، در این گروه شمار زیادی از نمایندگان «محافظه کار» نیز حضور دارند. این نیز نشان می دهد که تاسیس این فراکسیون جدید، طرح خاص یک گروه سیاسی نیست و اعضای آن کسانی هستند که بیشتر حول محور مسایل ملی و اجتماعی گردهم می آیند. در این شرایط، این سوال مطرح می شود : « علت اینکه دولت ایران به تاسیس سازمان سیاسی با نام ترک ، چراغ سبز نشان می دهد، چیست؟»

به نظر می رسد که دولت ایران با در نظر گرفتن تغییر شرایط منطقه و تهدیدات موجود ، گام های مهمی را برداشته است. یکی از این اقدامات نیز فعال کردن سیاستمداران ترک و حل مسایل قومی و اجتماعی خلق های ترک زبان است. مساله در اینجاست که تهران در برخی از کشورها در شرایط رقابت جدی وحتی جنگ قرار دارد.

بخصوص ، طی پنج سال اخیر، رفتار ایران به عنوان یک بازیگر فعال  در خاورمیانه (غرب آسیا)، هم بر فعال بودن و هم بر شمار موضوعات فعالیت ایران تاثیر گذاشته استهم اکنون در عمل دولت هایی نظیر عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت، بحرین ، مصر و ترکیه در جنگ پنهان با ایران هستند که بطور سنتی دشمنانی همچون ایالات متحده آمریکا و اسراییل دارد.افسران ارتش ایران در عمل با نیروهای گروه های مسلح تحت حمایت دولت های عربی در سوریه و عراق می جنگند. علاوه بر این، تحولات یمن و نیز فاجعه مکه و قتل شیخ باقر نمر، دشمنی میان ایران و کشورهای عربی را شدیدتر کرده است. حاکمیت عربستان سعودی ، امکان تاثیرگذاری ایران بر 20 درصد جمعیت شیعه عربستان و نیز به قدرت رسیدن جنبش حوثی مورد حمایت ایران در یمن را تهدیدی برای خود می داند. در مقابل این، ریاض طی سال های اخیر برای ایجاد خرابکاری در داخل ایران تلاش می کند. قبلا این خرابکاری ها بیشتر در استان های جنوب شرق و اساسا در مناطق سنی نشین اجرا می شد. افراد مسلح با عبور از مرزهای پاکستان به ایران، عملیات ترور و خرابکاری اجرا کرده و به موازات آن برای ایجاد درگیری مذهبی تلاش می کردند. اما، در عین حال ، سعودی ها  برای ایجاد درگیری قومی در  ایران از طریق ترک های آذربایجان و بطور کلی گروه های قومی این کشور تلاش می کنند. در دوره ریاست جمهوری جرج بوش ، حکومت آمریکا هر سال میلیون ها دلار برای گروه های قومی ایران پول اختصاص می داد. به نظر می رسد که اکنون این طرح را عربستان سعودی نیز دنبال می کنددر ماه سپتامبر امسال ، یک گروه از نمایندگان حزب استقلال آذربایجان جنوبی (نام جعلی رایج در جمهوری آذربایجان برای معرفی مناطق آذری نشین ایران) از اروپا به عربستان سعودی سفر و با مقامات عالی رتبه عربستان سعودی دیدار کردندحتی شاه سلمان با میهمانان آذربایجانی دیدار کرد

صالح ایلدیریم (رییس گروهک موسوم به حزب استقلال آذربایجان جنوبی) که در این دیدار حضور داشت به صدای آمریکا گفت دعوت نمایندگان گروه های ترک، عرب، کرد، بلوچ و ترکمن به  عربستان سعودی ، نشان دهنده تغییر نگاه این کشور نفت خیز به ایران و تمایل به شناسایی «ملت های غیرفارس» است. در ماه گذشته ، انور عشقی، ژنرال امنیتی پیشین عربستان سعودی و رییس کنونی موسسه تحقیقات استراتژیک این کشور گفت که جنبش های استقلال خواهی آذربایجان، کردستان، خوزستان، بلوچستان و ترکمنستان در ایران ، می تواند موجب حفظ اعراب از خطر ایران شود

 

گفتنی است روزنامه مساوات، تصویری از «ادغام بخشی از پرچم ایران در پرچم ترکیه» را به عنوان عکس این گزارش انتخاب کرده است که خود گویای ماهیت فراکسیون مزبور می باشد.