برگزاری همایش علمی “خاقانی شاعر پارسی” در ارمنستان

۲۸ آبان, ۱۳۹۵
برگزاری همایش علمی “خاقانی شاعر پارسی” در ارمنستان

همایش یکروزه خاقانی شروانی شاعر پارسی گوی با حضور شخصیت های فرهنگی ،ادبی و استادان ایرانی و ارمنستانی امروز در دپارتمان ایران شناسی دانشگاه دولتی ایروان گشایش یافت.
 در این همایش که به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان و کرسی ایران شناسی دانشگاه دولتی ایروان برگزار شد، سخنرانان پیرامون ابعاد ادبی اشعار خاقانی و شخصیت علمی وی سخنرانی کردند.
در سخنرانی افتتاحیه مجید مشکی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران درباره ویژگی های شخصیتی خاقانی و تاثیر وی بر شعر و ادب پارسی  سخن راند. آنگاه  وارطان وسکانیان رئیس دپارتمان ایران شناسی دانشگاه دولتی ایروان  نیز به تاثیر اشعار وی در حوزه قفقاز پرداخت.
میهمانان همایش خاقانی از جمله آقایان گارنیک گئورگیان ، جهاد شکری از اربیل عراق ، حسین پور رستم از کرمان، رقیه کریمزاده نقشینه از تهران ، آرپینه آروشانیان، لوسینه در هوهانیسیان، لیلیت سافراستیان و هوهانس سرگیسیان از ایروان  در دو نوبت صبح و بعد از ظهر  مقالاتی را درباره این شاعر پر آوازه ایرانی ارایه کردند.
یادآوری می شود افضل‌الدّین بدیل بن علی خاقانی شروانی، متخلّص به خاقانی شاعر  قصیده سرای قرن ششم ایران بود که در شروانشاهان و یا گنجه شهر معروف اران می زیست.  او سالهای پایانی عمر را  در تبریز به سر برد و در همان شهر نیز درگذشت.