اتحاد سیاسی ترکیه و روسیه، فرصتی برای باکو

۷ آذر, ۱۳۹۵
اتحاد سیاسی ترکیه و روسیه، فرصتی برای باکو

پایگاه اینترنتی روزنامه «ینی مساوات» طی تحلیلی نوشت متحد شدن ترکیه و روسیه برای جمهوری باکو نیز فرصت ساز خواهد بود.

ینی مساوات نوشت : « در مناسبات ترکیه با اروپا و روسیه تحولات جالبی روی می دهند که همدیگر را تکمیل می کنند. در حالی که مناسبت ترکیه با اروپا به سردی می گراید، مناسبات ترکیه با روسیه گرم تر می شود.» 

ولادیمیر ژیرنوفسکی که از سخنگویان غیررسمی کرملین به شمار می رود، در سفر به ترکیه با رجب طیب اردوغان ، رییس جمهوری و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیدار کرده و در مورد اتحاد جدید روسیه – ترکیه ،  پیشنهادی 16 ماده ای به اردوغان تقدیم کرده است. همچنین سرمایه داران ترکیه برای سرمایه گذاری در شبه جزیره کریمه آماده می شوند و هیاتی از سرمایه داران ترکیه که نماینده اردوغان و اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه نیز در ترکیب آن حضور داشته اند، به کریمه سفر کرده است.  در هفته آینده نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز به ترکیه سفری رسمی خواهد کرد.  جالب است که در این شرایط، اروپا گام هایی غیردوستانه علیه ترکیه برمی دارد که مصوبه پارلمان اروپا برای متوقف کردن مذاکرات در مورد عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا از آن جمله است.  البته، این مصوبه باید به تصویب نشست سران اتحادیه اروپا در ماه آینده برسد. اما، حرکت منفی اروپا علیه ترکیه روشن است. پارلمان اطریش نیز تحریم فروش سلاح به ترکیه را تصویب کرده است. به این ترتیب، برخی مراکز اروپایی گویی آنکارا را  به همکاری نزدیک تر با روسیه و حتی اتحاد نظامی با این کشور تشویق می کنند.  به نظر نمی رسد که این روند ، در مجموع به نفع منافع غرب و اروپا باشد. زیرا، هیچ قدرتی وجود ندارد که جایگزین ترکیه به عنوان تنها عضو مسلمان ناتو در منطقه بشود. از این رو، روشن است که روسیه واقعیت ها را بهتر از غرب مشاهده و ارزیابی می کند. سفر موفقیت آمیز ولادیمیر ژیرنوفسکی به آنکارا که در گذشته از مخالفان جدی ترکیه بوده است، از همین واقعیت خبر می دهد. ولادیمیر ژیرنوفسکی به شبکه تلویزیونی «روسیا» گفت : « ترکیه خواستار حمایت روسیه از عضویت آنکارا در سازمان همکاری شانگهای است.  امروز ، دوره ای تاریخی آغاز می شود. ترکیه به سمت شمال و روسیه نیز می تواند به سمت جنوب متمایل شود. روسیه به مدت 300 سال است که برای برقراری روابط برابر با اروپا تلاش کرده است، اما هیچ گاه نتوانسته است این را محقق سازد.  سیاست مستقل روسیه، برای اروپا خوشایند نیست. ترکیه نیز با غرب مشکل مشابهی دارد. از این رو، اردوغان خواهان حمایت پوتین از عضویت ترکیه در سازمان همکاری های شانگهای است. روسیه باید در زمانی کوتاه به ترکیه کمک کند. من باور دارم که ترکیه سرانجام از ناتو جدا و متحد نظامی روسیه خواهد شد.   همه بدانند که در ده سال آینده، ترکیه متحد و شریک روسیه خواهد شد. ترک ها این را می خواهند.  درگیری های ششصد ساله ترک – روس را غرب آغاز کرد.  اما، آن سال ها در پشت سر مانده است.  احتمال می رود اردوغان در ماه دسامبر به روسیه سفر کند. اردوغان به من گفت که در ماه ژانویه نیز دیدارهای مهمی انجام خواهد شد. » 

ینی مساوات افزوده است : «  در خصوص این تحولات ژئوپلتیک که مورد توجه تحلیلگران قرار دارد، روزنامه  « آرگومنتی ای فاکتی» روسیه نوشت است که نظم جدید جهانی را  دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رقم خواهند زد. زیرا، دنیا مجددا به رهبران قدرتمند احساس نیاز می کند. این سه تن نیز با تفاهم با یکدیگر ، در حال شکل دادن به نظام جدید جهانی هستند.» 

ینی مساوات نتیجه گیری کرده است: « جمهوری آذربایجان به عنوان کشور مهم منطقه قفقاز، باید برای نظم جدید جهانی آماده باشد. زیرا، در مرکز ثقل این تحولات ، ترکیه قرار دارد و شراکت و حتی اتحاد آنکارا-مسکو می تواند شرایط مساعدی را برای جمهوری آذربایجان در مناقشه قره باغ ایجاد کند.»